Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Da su Hrvati diljem svijeta poznati kao izvrsni radnici - vrijedni i odgovorni, to je dobro poznata činjenica. No, da upravo Hrvati upravljaju najvećim brodovima na svijetu - činjenica je koju ipak zna manji broj ljudi. Donosimo priču o kapetanima koji upravljaju najvećim kontejnerskim brodovima na svijetu.


Kapetani Slavko Malašić i Mariano Sergo samo su dio hrvatskih elitnih pomoraca koji plove svjetskim morima i upravljaju brodovima koji prevoze teret u vrijednosti većoj i od milijardu dolara. Riječ je o kontejnerskim brodovima koji su zapravo teretni brodovi namijenjeni za prijevoz tereta u kontejnerima.

Ta su divovska plovila duža od 300 metara i široka oko 50-ak metara, a kapacitet im se mjeri u posebnoj jedinici koja se zove TEU (Twenty-foot equivalent unit). Trenutno najveći brodovi na svijetu imaju kapacitet iznad 17 tisuća TEU, a to su upravo plovila kojima upravljaju naši sugovornici.

Kapetan Mariano Sergo (38) iz Rijeke pomorac je od 1998. godine.

'Počeo sam kao vježbenik palube na brodu Buzet kompanije Croatia Line. Brod je prevozio kontejnere i generalni teret', rekao nam je ovaj iskusni pomorac o svojim počecima. Dodao je i kako mu je bilo veliko zadovoljstvo tada to raditi iako su bili prisutni teški životni i radni uvjeti u kompaniji pred bankrotom.
No, danas se nalazi u posve drukčijoj situaciji.

'Trenutno zapovijedam brodom 'Cma Cgm Zheng He'. Dug je 399.2 m, širok 54 m i ima maksimalan dozvoljeni gaz od 16 m. Trenutno je jedan od najvećih brodova na svijetu i jedan od tri broda iste serije najvećih u kompaniji Cma Cgm. Kapacitet broda je 17859 TEU, a izgrađen je 2015. godine. Na brodu su trenutno 32 člana posade', rekao nam je kapetan Sergo, opisavši i kako izgleda upravljanje takvim ogromnim kontejnerskim brodom.

'Sama veličina boda, njegova masa i izuzetno velike površine izložene utjecaju vjetra i morskih struja čine ga specifičnim za upravljanje koje je zahtjevno i traži visoku koncentraciju. Tu je jako puno različitih faktora koje treba uzeti u obzir za sigurnost broda i ljudi na njemu. Odgovornost je ogromna, ali to ide s poslom. Prihvatio sam je kad sam se odlučio baviti ovim poslom i danas je ona dio života. Tu nema mjesta strahu', jasno nam je opisao ovaj vrsni pomorac koji radi po principu da 3 mjeseca provodi na brodu, a 3 mjeseca kod kuće.



U kratkim crtama nam je opisao i kako izgleda njegov jedan radni dan na brodu.

'Zapovjednik nema fiksno radno vrijeme. Najtočniji opis bi bio da je zapovjednik na dužnosti 24/7. Radni dan ovisi o tome je li brod u luci ili u plovidbi, o području u kojem brod plovi, o vremenskim uvjetima, o planiranim i neplaniranim poslovima i situacijama. Recimo da jedan običan radni dan u plovidbi otvorenim morem započinje jutarnjom kavom na zapovjedničkom mostu, pregledom nautičkih podataka i tijeka planiranog putovanja te pregledom službenih mailova. U nastavku dana slijede e-mail komunikacija, obilazak broda i rješavanje dnevnih poslova'.

Odgovornost je jako velika

Kapetan Slavko Malašić (57), također iz Rijeke, počeo je ploviti 1977. godine.

'Prvi brod je bio 'Jesenice' vlasništvo 'Jugolinije'. U to vrijeme mogao sam se smatrati sretnim jer je brod imao klimu. Kabinu u kojoj je bio samo umivaonik dijelio sam sa još jednim kadetom. Na cijelu posadu palube (14 osoba) bila su 2 tuša i 2 WC-a, a osim redovnih obroka ekstra hrane nije bilo', prisjeća se ovaj kapetan svojih početaka.

Za razliku od svog kolege koji je trenutno na brodu, Malašić je na zasluženom godišnjem odmoru. Rekao nam je kako je najveći brod na kojem je plovio upravo 'Cma Cgm Zheng He', kojim sad upravlja naš prvi sugovornik, a kojeg Malašić preuzima 25. siječnja ove godine.

'Mi bi rekli - brod k'o brod. No, istina je da je ovo jedan od najvećih kontejnerskih brodova na svijetu i za upravljanje takvim brodom potrebno je određeno iskustvo, dodatni treninzi i školovanje. Odgovornost je jako velika. Prije svega odgovoran sam za živote i zdravlje posade broda, a onda i za sve ostalo. Vrijednost samog broda je oko 150.000.000 $, a vrijednost tereta može biti i preko milijarde dolara. U tankovima goriva može se ukrcati cca 15.000 tona nafte i u slučaju nasukavanja i sudara mogućnost zagađenja mora i obale je velika. Sva ta odgovornost je dio mog svakodnevnog posla i o njoj se ne razmišlja, ali je uvijek prisutna u svim odlukama', opisao nam je Malašić veliku odgovornost s kojom se svakodnevno suočavaju kapetani kontejnerskih brodova.

Što se tiče 'uobičajenog' radnog dana, tvrdi kako kapetanima ni jedan dan nije isti.

'Dan može biti rutinski u navigaciji oceanom. Ustajanje u 7 sati, odlazak na most i kava sa prvim časnikom pa doručak. Do ručka administracija, e-mailovi, rutinski poslovi. Poslije ručka nastavak rutinskih poslova, 'šetnja' po palubi s prvim časnikom, administracija, mailovi, večera. Odlazak na most sa trećim časnikom. Do ponoći relax, filmovi, knjige. U ponoć posjet mostu i drugom časniku pa spavanje. Ili može biti od 0-24 na mostu zbog magle i lošeg vremena. Nema 'uobičajenog' radnog dana', u kratkim crtama je opisao kako to otprilike izgleda jedan radni dan kapetana na tako odgovornoj poziciji.



Podrška obitelji puno znači

Neizostavno pitanje kod ove vrste zanimanja je vezano uz obiteljski život.

'Jednostavno sam prihvatio da ovo nije samo posao nego način života. Podrška obitelji je tu odigrala veliku ulogu. U današnje doba je ipak lakše. Ugovori su kraći, a mogućnosti komunikacije veće. Mobiteli, internet na brodu, Skype i slični servisi - sve to ipak malo olakšava odvojeni život', rekao nam je kapetan Sergo, dodavši kako je povratak kući uvijek poseban osjećaj.

'Moja supruga i ja upoznali smo se dok smo još studirali. Dakle, oduvijek je znala da ću biti pomorac i da će nam život biti dijelom odvojen. To smo prihvatili kao normalno. Sada je ugovor 3 mjeseca na brodu – 3 mjeseca doma, što je jako dobro. Nažalost, to je samo za zapovjednike i upravitelje', rekao nam je kapetan Malašić.

Na pitanje kakav je osjećaj kad se s broda vrati kući dobili smo jednostavan odgovor:

'Uvijek isti – super. Cilj svakog odlaska uvijek je isti - vratiti se doma'.

Kapetani Mariano Sergo i Slavko Malašić zaposleni su u jednoj od najvećih pomorskih kompanija u svijetu - CMA CGM, koja ima sjedište u Francuskoj. Kompanija zapošljava više od 22 tisuće ljudi i upravlja s više od 470 kontejnerskih brodova. CMA SHIPS HRVATSKA je dio ove kompanije, ima sjedište u Rijeci i zadužena je za upravljanje ljudskim resursima u jugoistočnoj Europi. Njihovi zapovjednici i časnici su nedavno preuzeli tri najveća broda kompanije: CMA CGM KERGUELEN, CMA CGM ZENGH HE i CMA CGM BENJAMIN FRANKLIN. Osim dvojice kapetana koje smo predstavili u ovom tekstu, najvećim kontejnerskim brodovima upravljaju i kapetani Igor Šikić, Nebojiša Milović, Velibor Krpan i Danko Matulović. 'Naravno da kompanija ne bi povjerila zapovjedništvo broda i teret u vrijednosti većoj od milijardu dolara bilo kome, već se radi o vrhunskim profesionalcima koji prolaze neprekidnu izobrazbu kako bi bili sposobni upravljati takvim brodovima', rekao nam je Peter Dolinšek, glavni Izvršni direktor kompanije CMA SHIPS CROATIA. Dodaje i kako kompanija također upošljava kadete i vježbenike stroja i trenutno za njih na brodovima ima 27 pozicija. Velika većina tih kadeta će ubrzo postati časnici i dobit će stalno zaposlenje na ovim velikim brodovima.