Odbor stalnih predstavnika EU-a (COREPER), koji čine veleposlanici zemalja članica, prihvatio je u ponedjeljak pregovaračko stajalište EU-a za poglavlje Transeuropske mreže, a još ranije je prihvaćeno pregovaračko stajalište za poglavlje Financijske i proračunske odredbe, čime su stvorene pretpostavke za otvaranje pregovora u tim poglavljima.
Pročitajte i ovo
'Sridašice'
VIDEO Divno prijateljstvo: Zadranke se SVAKE srijede druže već 42 godine!
O pregovorima Srbije i EU
Milanović: 'Hrvatska će se prema Srbiji odnositi partnerski, a ne tutorski'
S ta dva poglavlja, broj ukupno otvorenih poglavlja popet će se na 16, od čega su dva već privremeno zatvorena.
Poglavlje Transeuropske mreže novo je poglavlje, koje u prethodnom krugu proširenja nije postojalo, a odnosi se na suradnju unutar EU-a na razvijanju energetskih i prometnih mreža. U EU-u se razvijanje infrastrukture smatra preduvjetom za jačanje socijalne kohezije, ostvarivanja unutarnjeg tržišta i homogenog razvitka.
Europska pravna stečevina u ovom poglavlju svodi se na jednu uredbu u kojoj su dana osnovna pravila za financijsko sudjelovanje EU-a u razvitku transeuropskih mreža te nekoliko odluka o smjernicama za njihovo definiranje.
Stoga u zakonodavnom smislu nema puno posla na usklađivanju. Od Hrvatske se očekuje da se postupno uključi u programe infrastrukturnog razvitka EU-a.
Poglavlje Financijske i proračunske odredbe pokriva uplate zemalja članica u zajednički europski proračun.
Europska unija prema Rimskom ugovoru iz 1957. ima pravo na vlastite prihode, koji se pune iz tri vrste prihoda. Prvo je od carinskih prihoda, drugo od PDV-a, a treći izvor prihoda su doprinosi zemalja članica.
Europskoj uniji od carinskih prihoda pripada oko 75 posto. Od poreza na dodanu vrijednost, Zajednici pripada dio prihoda. Taj dio može iznositi maksimalno pola posto od osnovice za obračun PDV-a. Treći izvor prihoda, uvrđuje se u razgovorima između zemalja članica i Europske komisije nakon što se utvrdi koliki su rashodi i prihodi te koliko još nedostaje u proračunu.
U ovom poglavlju nema direktiva koje treba unositi u nacionalno
zakonodavstvo, nego se sastoji samo od uredbi koje se izravno
primjenjuju u svim državama članicama.
Do stupanja u članstvo Hrvatska je dužna obaviti sve administrativne i tehničke pripreme za transfer sredstava koja pripadaju Uniji. Ovo se poglavlje u pravilu zatvara posljednje, neposredno prije potpisivanja pristupnog sporazuma.