Servis bojlera (Foto: Guliver/Thinkstock)
Servis bojlera (Foto: Guliver/Thinkstock)

Stanari novih zgrada, građenih između 2001. i 2015. godine su u problemu. Turbo bojleri koji su se ugrađivali u te stanove prilikom izgradnje, više nisu u skladu s pravilima EU-a, a izmjena je za stanare veliki trošak. Ministarstvu gospodarstva predloženo je da zatraži izuzeće, ali ondje još uvijek razmatraju tu mogućnost.


Vjerojatno i ne bi bio problem kupiti novi bojler, onakav kakav propisuje EU, odnosno ekološki čišći, da on ne iziskuje veći financijski trošak. Ponekad i ne samo veći nego i dodatni, budući da u pojedinim slučajevima nije potrebno uložiti samo u bojler, nego i u dodatne uređaje na koje se novi, ekološki prihvatljiviji bojleri, mogu ugraditi.

Vezani članci PR Raspisan Javni poziv za dostavu projektnih ideja poslovnog sektora u području istraživanja, razvoja i inovacija Zvonimir Novak (Foto: Davorin Visnjic/PIXSELL) Novak: "Sredinom siječnja očekujemo obvezujuće ponude investitora za brodogradilišta"

Dakle, ako imate turbo bojler koji je spojen na dimovodni kanal neodgovarajući za kondenzacijski bojler, morat ćete platiti ne samo kondenzacijski bojler nego i dodatne uređaje na koje on može biti priključen.

Prema pravilima EU-a, ne morate mijenjati turbo bojler odmah, nego tek kad ima nepopravljivi kvar. Međutim, ako je vaš turbo bojler ispravan, a susjedov iz zgrade zbog nepopravljivog kvara mora se zamijeniti, svoj ćete bojler morati zamijeniti i vi. Zašto? Zato što je i vaš i susjedov bojler spojen na dimovodni sustav koji ne podržava kondenzacijske bojlere. Stoga ako samo on zamijeni svoj bojler, neće ga moći spojiti na dimnjak zgrade. Onda ćete turbo bojler, iako je ispravan, morati zamijeniti i vi, odnosno sva kućanstva u istoj verikali zgrade.

''Postojeći klasični turbo bojleri tehnički se ne smiju spajati u isti dimnjak s kondenzacijskim. Dakle, kada jedan korisnik mora zamijeniti bojler zbog  dotrajalosti, mora sanirati cijeli dimnjak, a svi korisnici po vertikali moraju zamijeniti klasične turbo bojlere novim kondenzacijskim bojlerima'', pojašnjavaju u Gradskoj plinari Zagreb.

Promjena dimnjaka kako bi podnosio vlagu kondenzacijskog bojlera po kućanstvu iznosi oko 15.000 kuna, a ušteda je maksimalno 10 % ili oko 700 kuna godišnje, što znači da je upitno može li se za životnog vijeka proizvoda uopće vratiti investicija.

Servis bojlera (Ilustracija: Guliver/Thinkstock)

Po turbo bojler u BiH

Turbo bojler više se ne može kupiti u Hrvatskoj. Ova pravila vrijede već više od godinu dana, i budući da su se tijekom tog vremena bojleri kvarili i postajali neupotrebljivi, a promjena u dimovodnim sustavima je skupa, građani tome pokušavaju doskočiti.

Kupuju ih, primjerice, u susjednoj BiH. Serviseri naglašavaju kako je takvih slučajeva sve više.

Osim što kupuju bojlere koji se više ne smiju ugrađivati u Hrvatskoj, građani, kako nam pričaju serviseri, imaju i neka druga alternativna rješenja – buše fasade i montiraju bojler prema van, aparate popravljaju unedogled…

Kako nam je objasnio jedan serviser bojlera, inače bi se najnormalnija zamjena uređaja mogla dogoditi da se stavi novi turbo bojler. Rješenje je to koje je prije deset godina bilo uredno projektirano. Osim financijske uštede za građane, serviser navodi da je i njegovim kolegama to jednostavnije raditi, jer bi se te zamjene neometano vršile. I nitko ne bi bio ugrožen zato što su turbo bojleri funkcionalno gledano dobro napravljeni. Ne bi bilo velikih preinaka montaže, ne bi se morao instalirati odvod kondenzata koji se mora ugraditi za kondenzacijske bojlere i nema sanacije dimovodnog kanala.

Predloženo izuzeće

U uredu europarlamentarca Davora Škrleca, koji je predložio izuzeće za zgrade u kojima bi to bio velik trošak za hrvatske građane, doznajemo kako je slično izuzeće dobila Njemačka. Ta je država svojim pravilnikom iz 2014. napravila izuzeće u kućanstvima gdje se provodi manje od 25 % vremena na godišnjoj razini.

Radi se o vikendicama te o kućanstvima gdje su troškovi zamjene toliko veliki da nije financijski isplativo. Bojleri kod kojih su oni tražili izuzeće nešto su drugačiji nego bojleri koji su prema pravilniku problematični u Hrvatskoj.

Ministarstvo gospodarstva nadležno je za traženje izuzeća, jer su radili pravilnik o ekodizajnu i, kako se neslužbeno doznaje, stupili su u kontakt s predstavništvom u Bruxellesu da se izuzeće pokuša ishoditi.

Iz Ministarstva službeno navode da provjeravaju mogućnost pokretanja prijedloga privremenog izuzeća ili odgode primjene pojedinih odredaba uredbe u RH za slučajeve zgrada u kojima bi rad na dimovodnim sustavima zbog promjene bojlera zahtijevao značajni financijski trošak za korisnike.

''Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta pokrenulo je razgovore sa svim dionicima i relevantnim institucijama, uključivši eksperte iz navedenog područja, s ciljem da se pronađe rješenje za izbjegavanje situacija nepovoljnih za građane'', naveli su u priopćenju.

Sama uredba već sadrži izuzeće za atmosferske bojlere kojih je 5 milijuna na razini EU-a, zbog čega se nadaju da bi ovo moglo proći.

Gradska plinara Zagreb podržava izuzeće

Procjenjuje se da klasične plinske bojlere koristi oko 50.000 kućanstava u Zagrebu, više od 20.000 u Osijeku i oko 1000 u Vukovaru na zgradama građenim od 2001. do 2015.

Od prije tri mjeseca turbo bojlere se više ne može kupiti u Hrvatskoj, ali oni se i dalje proizvode za druga svjetska tržišta i procjena je da će se nastaviti proizvoditi još 20-30 godina.

Iz Gradske plinare Zagreb također podržavaju izuzimanje iz uredbe za građane koji već imaju ugrađene turbo bojlere. ''Stav Gradske plinare Zagreb je da se za postojeće korisnike koji koriste klasične turbo bojlere pokuša naći način da se primjena Uredbe izuzme, odnosno da se istima omogući kupovina takvih bojlera, a da se izbjegnu neopravdani troškovi'', odgovorio je Dubravko Duvančić iz Gradske plinare Zagreb na upit portala DNEVNIK.hr.