"Pogođeni smo višom silom zbog rata u Ukrajini. Brodosplit, zbog svoje veličine, koja nadmašuje potencijal hrvatskog bankarskog sektora, financira gradnju dva broda - Golden Horizona i Janssoniusa - sredstvima VTB Europe, banke u ruskom vlasništvu sa sjedištem u Frankfurtu. Ta banka, zbog činjenice da joj je vlasnik VTB Rusija, podliježe značajnim ograničenjima i restrikcijama, koje su zbog rata u Ukrajini nedavno uvedene. Situacija u kojoj smo se našli je izuzetno dramatična, jer je VTB zaustavio sve daljnje isplate po svim kreditima zbog situacije u Ukrajini, što nas je zablokiralo", rekao je predsjednik uprave DIV grupe i Brodosplita Tomislav Debeljak.
Po njegovim riječima, u tim projektima trenutno je 'zarobljeno' 60 milijuna eura vlastitih sredstava, kojim su premostili krizni period do pronalaženja rješenja s državom, odnosno HBOR-om, kako ne bi došlo do kašnjenja realizacije tih projekata.
"Kako bismo zaštitili i Brodosplit i DIV grupu, a i sve ostale dionike našeg poslovanja, zaustavljamo brodograđevnu djelatnost dok se ne riješi financiranje", izjavio je Debeljak.
Prema VTB banci su izloženi Brodosplit, DIV Grupa i država. Kako ističe Debeljak, zbog veličine problema i žurnosti, pokrenuli su inicijativu prema Vladi RH i prema HBOR-u da taj iznos kredita preuzme domaća razvojna banka jer, dodavši da zbog involviranosti ruske strane, niti jedna komercijalna banka u ovom trenutku to ne može odraditi, dok HBOR ima i znanja i snage i potencijal za refinanciranje.
"Brodosplit bi završio brodove, državi bi bilo vraćeno državno jamstvo i svi bi ostvarili prihod. Još nismo dobili odgovor ni od Vlade ni od HBOR-a, ali nadam se da hoćemo. Proizvodnju zaustavljamo privremeno, do rješavanja ove krizne situacije za koju se nadamo da nadamo neće dugo trajati. Radnici će do tada biti na mjeri skraćeno radno vrijeme", rekao je Debeljak.
Navodi kako u aktivna četiri projekta: Janssonius, Golden Horizon, Viterlef Management i serija obalnih ophodnih brodova za MORH. Debeljak je uvjeren da će se u vrlo kratkom vremenu iznaći rješenje za novonastalu situaciju i da će brodovi biti završeni u Brodosplitu.
U Brodosplitu će sada raditi službe neophodne za funkcioniranje u hladnom pogonu, najavio je.
Napomenuo je i da kompanija Ima problem s dobavom dijela materijala, a još više sa značajnim porastom cijena energije, repromaterijala, transporta…
"Dobro je što prije covid pandemije i rata u Ukrajini nismo ugovorili velike projekte prema tadašnjim cijenama materijala i energije, jer bismo sada imali velike gubitke. U našem slučaju, imamo posljedice na projektu obalnih ophodnih brodova koji su ugovoreni još 2014. godine. Zadovoljni smo što je Vlada prepoznala taj problem i u listopadu 2021. donijela zaključak o postupanju radi ublažavanja poremećaja cijena građevinskog materijala i proizvoda zbog posljedica pandemije, koji nam omogućava korekciju cijene finalnog proizvoda, pa se nadamo da ćemo amortizirati utjecaj porasta cijena repromaterijala na ovom projektu", kazao je Debeljak.
Ugovoreno projekata vrijednih 270 milijuna eura, završen i projekt LNG broda
Krizna situacija u Ukrajini i problem s VTB-om dogodili su se u trenutku iznimno dobre perspektive za Brodosplit, istaknuo je.
"Ugovorili smo nekoliko novih projekata ukupne vrijednosti oko 270 milijuna eura, između ostalog gradnju polarnog kruzera i luksuzne jahte, gradnju 15 ophodnih brodova za Egipat, a u završnoj fazi su pregovori o gradnji još dvije jahte i rezidencijalnog broda vrijednih ukupno oko milijardu eura, o čijim detaljima i pojedinačnim vrijednostima ne možemo u ovom trenutku javno govoriti", navodi.
Naručitelji gradnji jahti su u pravilu anonimni i u ugovorima traže tajnost podataka, dodao je.
Pročitajte i ovo
MINISTAR U SPLITU
Banožić o Rafaleima i Milanovićevim optužbama: "Ne znam kako netko može tumačiti da je netko nešto maznuo"
Pročitajte i ovo
RJEŠENJE SE NE NAZIRE
Zavjet šutnje u splitskom škveru, a problema nebrojeno: Plaća kasni, brodovi na čekanju, dio tvrtki-kćeri u blokadi...
"Trenutno imamo problem jer još nismo dobili državna jamstva, što je povezano sa situacijom s VTB bankom, stoga ti ugovori već pet mjeseci nisu osnaženi. Nadamo se skorom rješavanju problema – više sile s VTB bankom i financiranja projekata, što bi omogućilo nastavak projektnih aktivnosti. U protivnom bi projekti propali, što bi bila šteta i za Brodosplit i za hrvatsko gospodarstvo", rekao je.
Debeljak je istaknuo i da imaju završen projekt LNG broda, koji je u ovo vrijeme energetske krize aktualiziran.
Kroz Centar kompetencija razvijamo specijalnu opremu za brodogradnju, između ostalog i tankove za LNG brodove. Možda je sad sazrelo vrijeme za gradnju takvog broda u Hrvatskoj. Ipak, prvo moramo riješiti krizu uzrokovanu višom silom i financiranje brodograđevnih projekata", poručio je Debeljak.