Svjetska je ekonomska kriza snažno pogodila automobilski sektor, prodaja se diljem svijeta drastično smanjila, no istovremeno, pojačan je pritisak za proizvodnjom ekološki orijentiranih vozila. Ekonomisti će reći - najgori mogući zadatak u ovim uvjetima, jer razvoj novih tehnologija zahtijeva ogromna sredstva. A naslovi i dalje vrište: 'Prodaja u Americi i dalje je u padu'. Čak 23 posto. Jako bolna brojka ako znamo kako su ondje prodavači navikli na čak 11 milijuna prodanih automobila godišnje. Dakle, to je 2 i pol milijuna automobila manje, odnosno količina koju godišnje proguta jedna Francuska, kao treće najveće tržište u Europi. No, i u tim uvjetima, proizvođači automobila moraju dalje. Salon u Frankfurtu, pa i onaj, znatno manje utjecajan, u Tokiju, samo su potvrdili kako svi razmišljaju o hibridima ili elektro vozilima.
Pročitajte i ovo
Benzinci najtraženiji
Ove godine prodano 12 posto više novih vozila: Poznato tko je prodao najviše i koji je najpopularniji model
Objavili u HGK
Stigli podaci o potrošnji na Crni petak: Hrvati ove godine trošili manje nego prošle
Kako promijeniti navike?
General Motors je u svom planu izbjegavanja bankrota, u srpnju ove godine od američke Vlade zatražio pozajmicu od nevjerojatnih 21,6 milijardi dolara. Obamina je administracija odobrila sredstva ali uz jedan uvjet - tehnološki napredak. GM-ov odgovor je Chevrolet Volt, hibrid koji bi SAD trebao obojiti u zeleno. U salone stiže iduće godine no mnogi se Amerikanci pitaju hoće li Volt, i slični modeli, uspjeti. Naime, kako promijeniti ustaljenu praksu kupnje klasičnog automobila? Posebice u SAD-u gdje je rastrošni Pick-Up s V8 benzinskim motorom najnormalnija pojava. Na koncu, a to tvrde i psiholozi, ljudi vole zvuk svog automobila, snagu koju proizvodi i osjećaj koji pritom pruža. Sve to elektro automobil ili hibrid ne daje. Ili, u najboljem slučaju, ne tako dobro. K tome, automobil je za mnoge obitelji vrijednost, pa čak i ljubav, koja se prenosi s generacije na generaciju. Ne nužno isti automobil, već privrženost određenoj marki, tipu automobila, zatim dobri odnosi sa serviserom - sve su to stvari za koje psiholozi tvrde kako se neće baš tako lako mijenjati. Na koncu, brundavi su dizelaši s godinama postali sve tiši. Razvoj je tekao upravo u tom smjeru. Čemu, ako trebaju nestati? Vjerojatno zato što mnogi znaju kako elektro mobilnost ipak nije tako bliska. Odnosno, još je uvijek preskupa.
Stimulacije kupcima elektro automobila
Političari, ipak, svim silama žele popularizirati takozvane zelene automobile. U tu će svrhu, najrazvijenije europske zemlje kupce stimulirati s čak 5.000 eura ukoliko se odluče na kupnju elektro automobila. Englezi za to pripremaju 250 milijuna eura, Francuzi 400, a Nijemci čak 500 milijuna. Europa se nada kako će do 2015. ulicama voziti 1.4 milijuna potpuno električnih vozila. Time bi se mogle dostići zamišljene brojke o smanjenu emisije ugljičnog dioksida. Bez toga, nikako. Već za deset godina auti bi trebali emitirati manje od 100 grama CO2, a za 15, odnosno 20 godina, i dvostruko manje od današnjih najsvjetlijih primjera. Državne su potpore svakako pohvalne, ali opet ostaje pitanje što s takvim automobilom. Ako krenete na put, gdje ga napuniti strujom? I tu dolazimo do velikog problema. Potrebno je, naime, izgraditi skupu infrastrukturu za što treba brdo novca. A možete si zamisliti kako na stanice za punjenje strujom gledaju razni svjetski lobiji za koje je riječ nafta svetinja. Nekada se protiv ljudske taštine teže boriti nego protiv financijske neimaštine. Dakle, nimalo lagan posao.
Kina pionir revolucije?
Možda pravu revoluciju može donijeti tek neka neutralna zemlja, koja ne ovisi o lobijima, u kojoj političari nisu dio tih lobija i koja, analogno tome, ima odgovarajuće uređen politički sustav. A, uz to je dovoljno velika i ima financijsku snagu da pokrene takvo što. No koja bi to bila zemlja? možda Kina koja doživljava pravu automobilsku revoluciju. 'Prometna zagušenost u Kini raste nevjerojatnom brzinom. Ljudi se sele iz slabo naseljenih područja u o mega gradove. Kina sada ima oko 20 milijuna automobila, a do 2020. godine ta će brojka narasti na 140 milijuna', podaci su IBM istraživanja. Ove je godine Kina i službeno prestigla SAD po broju prodanih automobila, te tako postala svjetsko automobilsko tržište broj 1. Njihova strategija cestovnog prometnog razvoja svakako uključuje i elektro automobile, koji bi trebali ponovno 'vratiti nebo' nad Pekingom. Najbolji primjer elektro ekspanzije je kompanija Build Your Dreams. Oni su nadmašili sve - i Japance i Amerikance i Europljane. Njihov monovolumen E6 na kinesko tržište stiže krajem godine, a u SAD 2010. po cijeni od 40.000 dolara. Znatno je napredniji od Chevrolet Volta te s jednim punjenjem može prevaliti čak 400 kilometara. Potpuno tiho i čisto. No, želimo li doista to? Možemo li postati plug-in društvo i naftu zamijeniti strujom? Govorimo li o prirodi, o zraku kojeg udišemo - ne bi trebalo biti sumnje, no govorimo li o taštini ili navikama, onda ćemo to tek vidjeti.
Emisiju Automotiv gledajte u nedjelju, u jutarnjem terminu programa Nove TV.