Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

U razvoju tehnologija koje podržavaju varijabilan sistem kontrole ventila, Japanci su dugo predstavljali avangardu. Honda je s VTEC sistemom bila pionir, a pored ostalih japanskih tvrtki, od Europljana se trudio uglavnom samo BMW.


Pravu revoluciju na tom je polju nedavno napravio Fiat. Nakon common rail dizel motora koji su preplavili tržište, ovaj bi novi patent mogao biti još jedan izniman doprinos usavršavanju motora s unutarnjim sagorijevanjem. Iako je sistem, koji je Honda prva izbacila, evoluirao do motora koji su mogli efikasno raditi i na niskim i na visokim okretajima, u samoj postavci rada ventila bila je varijabla na koju se nije moglo utjecati. Naime usisni su ventili bili otvoreni svo vrijeme pritiska bregaste osovine dok je dužina usisa ovisila o njenoj oštrini. Kod Multi-air razvoda ventila, usisni ventili ostaju otvoreni ovisno o potrebi, odnosno o opterećenosti motora te ne podliježu ustaljenom režimu otvaranja kontroliranog mehaničkom bregastom osovinom. Zahvaljujući elektrohidrauličkom upravljanju ventilima, vrijeme otvorenosti može se mijenjati ovisno o impulsu iz kontrolne jedinice. I to u svakom taktu i svakom cilindru, kako bi se postigla maksimalna efikasnost motora. Kod klasičnog motora usisni je ventil otvoren jednom u jednom taktu, dok se kod multiair usisa ta radnja može izvršiti u više kratkih usisa u jednom taktu. Vrijeme i broj otvaranja će ovisiti o opterećenosti pogonskog stroja, i potrebama za zrakom.

Još jednom pokazali tehnološko znanje

Prednost motora s ovim sistemom u odnosu na konvencionalni je veća snaga, manja potrošnja, i znatno čišći ispuh. Dakle, sve ono što treba zadovoljavati moderni motor s ekološkim predznakom. Za promociju novog sistema Fiat je izabrao 1.4 litreni benzinac u atmosferskoj i turbo izvedbi. Alfa Mito je na neki način pokusni kunić gdje će se Multiair tehnologija dokazivati, a slijediti će je ostali modeli iz Fiatovog koncerna. Nema sumnje, Talijani su još jednom pokazali kako imaju izvanredno tehnološko znanje, što im mnogi spočitavaju. Netipično za njih, prilično su tihi te na području automobilskih tehnologija ne koriste adekvatnu samopromociju, što definitivno nije slučaj u drugim granama. Možda bi im i ovdje trebao kakav promotor poput Armanija ili Missonija.

Emisiju Automotiv možete gledati u njedjeljnom jutarnjem terminu na programu Nove TV.