Jeste li znali da na cestama Europe trenutno krstari više milijuna vozila s Euro 1 do Euro 4 oznakama koje neudovoljavanju modernim ekološkim standardima? Prosječna starost vozila Europske unije je 10 godina a hrvatskih 13 godina samo kvari prosjek.
Pročitajte i ovo
INSIDER
Automobilske predrasude - što ljudi misle o vama ako vozite BMW, Fiat ili Hondu?
VRUĆI METAL
Frankfurtska tračpartija – o čemu se pričalo iza svjetala reflektora
O budućnosti automobila s dizel motorima odlučivalo se prije neki dan u Berlinu (Diesel National Forum 02.08.). Za stolom su se napokon našli manje-više svi odgovorni za problem znan kao Dieselgate.
Pripadnici raznih njemačkih ministarstava te cijela vojska menadžera i inženjera iz Volkswagena, Mercedesa i BMW-a, donijeli su kompromisna rješenja kojima će smanjiti udio štetnih plinova za više od 25%. Akcijski plan prije svega uključuje servisni popravak na gotovo 5 milijuna EURO 5 i EURO 6 modela u trošku proizvođača. Dodatnim novčanim poticajima plan je izbaciti zastarjele osobne automobile s dizel motorima te konačno pomoći gradovima u realizaciji ekoloških projekata kroz zajednički financirani fond.
Ovo je ne baš mala pahulja za koju se vjeruje kako će vrlo skoro pokrenuti lavinu sličnih procedura u ostalim zemljama EU, uključujući i Lijepu našu. Treba naglasiti da je inicijativa na proizvođačima a ne na državi što daje nadu za brzu akciju.
Sadašnjim vlasnicima svakako su najzanimljiviji poticaji za kupnju. Ponude vrijede do kraja ove godine ako svoj stari dizel zamijenite novim Euro 6 dizelom, benzincem ili električnim vozilom. Tako Volkswagen daje 2.000 eura pri kupnju modela Up!, 3.000 eura za Polo, 5.000 eura za Golf i Tiguan, 8.000 eura za Passat/Arteon i čak 10.000 eura za kupnju Touarega. Dodatni poticaji za kupnju električnog Golfa iznose 2.380 eura što se s poticajima koje daje njemačka država penje na čak 11.760 eura ukupno za zamjenu vašeg Golfa 2 za novi na struju.
Poticaji iz Audija vrlo su slični Volkswagenovim dok se (u vrijeme pisanja ovog teksta) odgovore iz Škode i Seata još uvijek čeka.
BMW je puno manje darežljiv, kod njih možete dobiti najviše 2.000 eura ukoliko izberete neki od njihovih Euro 6 modela koji ispuštaju manje od 130g CO2 ili kupite BMW i3 ili neki od njihovih plug-in modela.
Mercedes-Benz je već dva tjedna ranije započeo pan-europsku servisnu akciju unaprjeđenja 3 milijuna svojih dizela. Uz to i oni odobravaju poticaje za zamjenu i kupnju novih Mercedesovih vozila. Nažalost ne preciziraju iznose no sumnjamo da su manji od konkurencije.
Ostali proizvođači automobila poput Forda također daju bonuse za kupnju u iznosu od 2.000 do 8.000 eura za sve Fordove modele starije od 2006. godine. Ford je pri tom iskoristio priliku te izrazio sumnju u efekte zaključaka i akcija njemačkih vlasti i domaćih proizvođača te napomenuo kao će isti izazvati “nerealna” očekivanja ekoloških udruga i ne-vladinih organizacija.
Toyota se pridružila u svom stilu te nudi 4.000 eura poticaja za sve koji odluče zamijeniti svoj dizel bilo kojeg proizvođača za Toyotino hibridno vozilo.
Ostali europski i japanski proizvođači zastupljeni na europskom tržištu još se nisu oglasili, no sigurno neće ostati tihi nakon vrlo oštrih kritičkih izjava njemačkog ministra prometa o njihovom preuzimanju odgovornosti za zdravlje građana.
Vrijedi napomenuti kako razni ekološki lobisti i udruge nisu zadovoljni mjerama donesenim na forumu već zagovaraju ugradnju skupljeg mehaničkog rješenja u sve automobile.