Nanosi snijega i do 10 centimetara, a ralice nigdje na vidiku. Osim naše ekipe koja se našla na spomenutoj lokaciji, ništa bolje nije prošao ni Zagrepčanin Mario. Iako je imao cjelokupnu zimsku opremu, nije mu ni na kraj pameti bilo da će mu se vožnja autocestom pretvoriti u noćnu moru.
Nije imao hrabrosti niti posegnuti za mobitelom i pitati Hrvatski auto klub što da čini.
Pročitajte i ovo
jak vjetar
Stanje na cestama stabilnije nego tijekom dana, no burno na moru: Zatvorene linije prema otocima
zimski uvjeti
Snijeg pada u Gorskom kotaru, zbog magle i poledice HAK upozorio vozače: "Ne krećite na put bez ovoga"
'Nisam se uopće usudio primati telefon u ruke, kamoli puštati ruke s volana i zvati nekoga. Polako sam se vozio, ali mislim da je ovo prvi i zadnji put da ću po takvom vremenu ići', ispričao je Mario. U potrazi za odgovorom otišli smo u službu za održavanje autoceste Rijeka-Zagreb. Tamo nam je rečeno kako prošlotjedna situacija nije ništa neuobičajeno. Iako je služba za održavanje u zimskim mjesecima 24 sata u pogonu, u vrijeme snježne mećave nemoguće je u svakom trenutku autocestu održavati čistom.
U pripremi 220 tona kalcijevog klorida
'Mi imamo tehničke jedinice, mi smo to iz Europe donijeli prije 30 godina kada su prve autoceste napravljene, da je optimalni taj dio za 6-8 kamiona na svakih 40 kilometara. I to je vrijeme kada u tom ciklusu, govorim za ralanje snijega, sat i pol treba da sol počne djelovati i da se očisti taj sloj snijega sa asfalta', rekao je Ante Pribanić, iz sektora za udržavanje Autoceste Rijeka zagreb.
Autocesta Rijeka-Zagreb u pogonu ima 34 kamiona te 6 specijalnih vozila za čišćenje snijega, koji za vrijeme mećave i jake bure, određenu dionicu čiste svakih pola. Operativni centar odjela za održavanje najprometnije autoceste u Hrvatskoj, stanje na terenu prati putem kamera, a povezani su i s meteorološkim postajama. 'Svaku godinu se pripremi 220 tona kalcijevog klorida i oko 12 tisuća tona natrijevog klorida. Kada su temperature ispod 8 stupnjeva, kad natrijev klorid više ne djeluje, onda se baca otopina kalcijevog klorida koji sprječava smrzavanje tla, odnosno površine asfalta do -17 stupnjeva', dodaje Ante Pribačić.
U ekstremnim uvjetima čiste samo pretjecajnu traku
Još im se niti jednom nije dogodilo da zbog ekstremnih uvjeta, ralice nisu uspjele izaći na teren. 'Evo recimo, nama je prošlo tjedan bilo palo 40-50 centimetara snijega, uvijek su dvije trake bile slobodne. Osim zaustavne, gdje smo bacali višak snijega. Međutim, ako i dođe do nekakvih ekstremnih situacija, onda vam vozila čiste samo pretjecanju traku', kaže Ante.
Što se tiče održavanja autocesta, Hrvatska je, govori naš sugovornik, daleko iznad europskog standarda. U Sloveniji, primjerice, kad počne padati snijeg, službe koje održavaju autocestu zatvore ju na 4 sata, kako bi očistile snijeg. Slična situacija je i u Austriji te mnogim drugim europskim zemljama. Ako je uistinu tako, hrvatski se vozači nemaju što žaliti. Ipak, mnogi od njih još uvijek, unatoč zakonskim odredbama, u zimskim mjesecima voze s ljetnim gumama. Time ne ugrožavaju samo sebe, već i druge. Stoga, ako ste planirali na putovanje osobnim vozilom, ne krećite bez zimske opreme. Makar čekali pola sata da ralica očisti autocestu.
Emisiju Automotiv gledajte nedjeljom, u jutarnjem terminu programa Nove TV.