Napeti triler „Udovice“ koji obiluje "plot twistovima" trebao je biti jedan od miljenika ovogodišnjih nominacija za najveću filmsku nagradu Oscar, ali ispao je najveći gubitnik – nije zaradio niti jednu nominaciju! Sve mu je išlo u prilog, pohvale kritičara, sjajna glumačka postava, Oscarom ovjenčani redatelj Steve McQueen, no nešto je očito krenulo po zlu.

Galerija


Radnjom smješten u suvremeni Chicago, u vrijeme političkih previranja i lokalnih izbora, film se koncentrira na četiri žene, udovice, kojima muževi nisu ostavili ništa osim ogromnog zajendičkog duga u vrijednosti dva milijuna dolara koje one odlučuju vratiti – krađom. Uzimaju sudbinu u svoje ruke i u samo mjesec dana odrade posao života, za koji nisu ni sanjale da bi ga bile u stanju provesti u djelo. Igrom na sve ili ništa, preokrenu svoje, ali i tuđe sudbine.

Vezani članci \"Free Solo\" dokumentarni je film (Foto: Profimedia) Povijesni okršaj čovjeka i stijene: Filmska oda avanturizmu od koje ćete zanijemiti Ljubavna priča smještena je u 1962. Film koji će vam zorno pokazati na koji način možete za jednu večer uništiti vlastiti život – a da ne učinite ništa!

Nedugo nakon što su se „Udovice“ pojavile u kinodvoranama diljem svijeta počelo je kalkuliranje tko će iz filma i za koje filmske nagrade biti nominiran. Redatelj Steve Mcqueen, koji stoji iza „Udovica“, 2013. je nagrađen nagradom Oscarom za film „12 godina ropstva“ te se očekivalo da će i ove godine zaraditi barem pokoju nominaciju, no dogodilo se upravo suprotno, film je u tom smislu ostao potpuno zaboravljen.

Viola Davis, također oskarovka, na BAFTA-i je ove godine za „Udovice“ bila nominirana u kategoriji najbolje glumice, no nije odnijela prestižnu titulu. U čemu je stvar? Intrigantna radnja, dobra glumačka postava, slavni redatelj, dobar marketing i pozitivne kritike. Što to fali "Udovicama"?

Političke insinuacije koje mnogima ne odgovaraju?

Kombinirajući elemente klasičnog trilera s tematikom politike, dobivamo zanimljiv filmski spoj koji pri gledanju djeluje pomalo kao kritika američkog političkog sustava. Bogaćenje privilegirane elite, dominacija bjelačkog nad crnačkim stanovništvom, malverzacije te politička trgovina ocrtavaju podzemni sustav izbora za vlast u SAD-u, a kod „Udovica“ je posebno zanimljivo što se radnja odvija u crnačkom naselju u Chicagu koji je oblijepljen plakatima – Baracka Obame.

Baracka Obamu, prvog crnačkog predsjednika SAD-a i ljubimca liberalne i lijevo orijentirane elite, već se dugo proziva kako je za vrijeme svoja dva mandata učinio više zla no dobra, osobito kada se radi o financiranju ratova u koje su upletene Sjedinjene Američke Države. 

Takva suptilna, indirektna, no svakako prisutna provokacija mogla bi biti skriveni razlog zbog kojeg je ovaj film odjednom nestao iz očiju javnosti. Iako je priča o političkoj trgovini tek pozadina radnje „Udovica“, dovoljno je jasno istaknuta da bi se prosječan gledatelj doista mogao zapitati o čemu se točno radi i koga se proziva za neetičko političko djelovanje.  

Film za ugodnu večer uz kokice u udobnosti vlastitog kauča

Scenaristički, „Udovice“ su triler koji ima mnogo potencijala, no nije pretjerano detaljno razrađen, tako da karakterizacija likova nije dovoljno dorađena, mijene u identitetima su prebrze i žustre da bi gledatelj doista razumio što se u skriva u glavama protagonista koje prati na velikom ekranu. Ta je mana kamuflirana obiljem naglih promjena radnje, iznenađenjima i zaokretima. Brza izmjena scena i situacija koje pratimo garantira da će publika ostati koncentrirana i napeto pratiti priču.

Glumačka postava koju čine Viola Davis, Liam Neeson, Elizabeth Debicki, Colin Farell i Michelle Rodriguez obiluje poznatim imenima, no način na koji su „Udovice“ režirane nije im dopuštao da zabljesnu u punom sjaju. Više prostora dobila je tek Viola Davis, dok su ostali likovi pretjerano napadno postavljeni kao sporedne, prolazne ličnosti. Igranje na kartu Viole Davis nazvali bismo pomalo proračunatim jer je ta glumica znana po svojoj razarjućoj snazi izvedbe, osobito kada se radi o emocijama nabijenim radnjama, no u ovom filmu to je tek djelomično na stvari, pa bi bilo bolje da je i ostatak glumačke ekipe dobio prostora da se „isprsi“.

„Udovice“ su vizualno vrlo atraktivan film koji manirom snimanja i estetikom pomalo podsjeća na filmove Toma Forda, no bez njegove uglađenosti i ispoliranosti. Bujni kolorit, velike razlike u odnosima svjetla i sjene, bijelog i crnog, moderni interijeri i generalno mračno ozračje, učinili su „Udovice“ oku ugodnim filmom zbog kojeg ste zahvalni na današnjoj slici pune rezolucije.

Sveukupno gledano, i uspoređujući ga s filmovima koji su dobili nominaciju za Oscara, „Udovice“ su dobar triler s lijepom fotografijom i kvalitetnim glumcima, triler koji svakako drži pažnju, no kvalitetom ne može parirati mnogo razrađenijim filmovima. Marketing i reklamiranje dobro su prezentirali ovaj film, pa je tako došlo do grabeži za mjestima u kinodvoranama, no stavljajući ga bok uz bok s drugim naslovima, odjednom možemo jasno vidjeti da se radi tek o dobrom trileru s ponešto scenarističkim poteškoća, a ne vrhunskom i inovativnom kinematografskom ostvarenju.

Tko je sve nominiran za dodjelu nagrada Oscar 2019 pogledajte OVDJE.