Oko filma 'Kino Lika' redatelja Dalibora Matanića podignula se velika medijska prašina. Prvo je Don Kaćunko, koji , usput rečeno, nije ni pogledao film, napao Matanića i pisca Damira Karakaša da Ličane prikazuju u lošem svjetlu, a prije dva dana je uslijedilo i pismo Nede Balen, voditeljice Odbora za ravnopravnost spolova hrvatskog društva za zaštitu i promicanje ljudskih prava predstojnici Ureda za ravnopravnost spolova pri Vladi RH Heleni Štimac Radin za službeno iniciranje zabrane daljnjeg prikazivanja filma na području RH zbog scene seksa između žene i svinje. Potaknuti tim novim napadom, razgovarli smo s redateljem Daliborom Matanićem.
Pročitajte i ovo
"Pitomi su, jedu iz ruku"
VIDEO Otkud bizoni na Velebitu? "Jedva smo ih nabavili..."
Matanićev film 'Kino Lika' premijerno prikazan u Zagrebu
Film 'Kino Lika' je podignuo neočekivanu medijsku prašinu. Društveni dušobrižnici otvorili su vatru iz svih oružja. Optužuju te da si snimio seks žene i svinje u filmu, no činjenica je da toga nema. Kako se osjećaš u cijeloj situaciji?
Dalibor Matanić: Još uvijek ne znam kako se postaviti u svemu tome. Svakom redatelju je najteže otkrivati publici kraj filma, ali zbog ovakvih primitivaca sam prisiljen to uraditi. Ne znam što reći, ali ako nastave s ovakvim napadima bit ću stvarno prisiljen tužiti nekog od njih.
Don Kaćunko je prvi napao 'Kino Liku', a izjavio je da film nije ni pogledao.
Dalibor Matanić: Znao sam da imaju nadnaravne sposobnosti, ali uistinu je šokantno kako su u stanju napraviti analizu filma, bez da su ga gledali. Kaćunko sebi gradi poziciju u Gospiću i žao mi je da to radi na ovaj način. Film prikazuje modernu Liku i to je svakome normalnome tko je pogledao film jasno.
Najviše me pogodilo kako je dotična Neda Balen u pismu predstojnici ureda za ravnopravnost spolova pri Vladi RH uvrijedila i ponizila glavnu glumicu Aretu Ćurković. Nitko ne može ženu uvrijediti kao druga žena.
Dalibor Matanić
Moglo se očekivati da će premijere u Gospiću i prije toga u Sarajevu na tamošnjem filmskom festivalu biti puno šokantnije za ljude. Bosna je je većinski muslimanska država, a Gospić je glavni grad Like. No tamo je sve prošlo bez skandala oko 'žene i svinje' za razliku od Zagreba. Kako to komentiraš?
Dalibor Matanić: I ja sam mislio da će to biti najproblematičnija mjesta. Recimo u Gospiću se dva tjedna prije projekcije pričalo o filmu, a i tamo sam na gostovanju u radijskom programu govorio kako je najabolja stvar koju normalni ljudi mogu učiniti, otići u kino i nakon gledanja donijeti sud. Tako je i bilo i sretan sam da ljudi u toj našoj provinciji shvaćaju o čemu je tu riječ.
Mislim da je najbolju izjavu o svemu dao gospićki gradonačelnik, on je izjavio: 'Mi bi možda više željeli da je snimljen film o prirodnim ljepotama Like, što bi privuklo turiste, ali smo također svjesni da se radi o filmu koji se bavi ljudskim sudbinama i koji nam možda ne ide na ruku. No prikazivanjem takvog filma upravo u Lici dokazujemo koliko smo napredni.'
Što te najviše pogodilo u cijeloj situaciji?
Dalibor Matanić: Najviše me pogodilo kako je dotična Neda Balen u pismu predstojnici Ureda za ravnopravnost spolova pri Vladi RH uvrijedila i ponizila glavnu glumicu Aretu Ćurković. Nitko ne može ženu uvrijediti kao druga žena. Pozivati je na red na tako ružan način, vrijeđajući je i osobno i profesionalno je nedopustivo. Žao mi je što je Areta tako nešto morala pročitati o sebi. Ona je fenomenalna glumica koja je dobila na ovogodišnjem Pula Film Festivalu nagradu Breza za najbolju debitanticu, a na svim premijerama ljudi su joj poslije projekcije čestitali na hrabrosti i odanosti poslu. U Zagrebu su joj recimo prišle i predstavnice nekih udruga za zaštitu žena koje su joj stisnule ruku i također joj čestitali. Mislim da je svakome normalnome jasno da ona glumi osobu koju muči glad za ljubavlju, a nikako sodomija ili nešto slično.
Upravo ta Neda Balen tražila je da se filmu zabrani kino distribucija u Hrvatskoj.
Dalibor Matanić: Ništa od toga neće biti. Ni zabrane, ni prekrajanje filma. Iza mene su Ministarstvo kulture kao i Audio vizualni centar koji je također alarmirao pozivom na ustav i moju umjetničku slobodu. Jednostavno svi koji imaju nešto protiv filma moraju shvatiti da su neka autokratska vremena daleko iza nas, a s njima i lov na vještice. I neka se ne zavaravaju, jer braniti umjetničku slobodu u današnje vrijeme izgleda potpuno drugačije nego prije pedeset godina.