Posljednjih mjesec dana puno se govori o piratstvu, ilegalnom skidanju glazbe i filmova, zakonima poput PIPA-e i SOPA-e te o sporazumu ACTA s kojim se želi smanjiti piratstvo, ali i koji donose brojne opasnosti vezanu uz cenzuru interneta i narušavanje privatnosti internetskih korisnika.
Kako bi provjerili koliko je zaista piratstvo rašireno, na Columbia Universityju proveli su istraživanje o tome koliko osoba ilegalno skida glazbu, filmove, serije i TV emisije te su rezultati pokazali da je većina, odnosno oko 70 posto mladih između 18 i 29 godina koristila piratski sadržaj, bilo da su ga sami skinuli s interneta ili da su takav sadržaj kupili od nekog drugog pirata, dok ta brojka za sve punoljetne iznosi 46 posto.
Na Huffington Postu pitaju se kako bi bilo da na mlade koji skidaju piratski sadržaj ne gledamo kao na problem, odnosno kako bi bilo da filmaši i diskografi, umjesto da pokušavaju u potpunosti kontrolirati autorski materijal i hvatati tinejdžere i mlade koji skidaju glazbu i filmove (za vlastitu uporabu), pokušaju napraviti nešto sa svoje strane kako bi korisnicima omogućili da uživaju u glazbi i filmovi, a da i oni dodatno zarade.
'Pravi problem nisu pirati koji ilegalno downloadaju sadržaj, već neinovativnost kompanija koje pružaju sadržaj', rekao je student prava Steven Budd novinarima Huffington Posta u kojem navode da ovakvo razmišljanje prevladava kod većine mladih koji smatraju da u današnjem povezanom svijetu sve mora biti uvijek dostupno.
No, ne traže svi da sve bude besplatno, već velik broj mladih traži da sadržaj bude uvijek dostupan te da njegova cijena bude razumna. Cijena je, naravno, uvijek najveći problem pa je tako nedavno istraživanje na sveučilištu Duke pokazalo da studenti, zbog visokih troškova studiranja, jednostavno ne mogu priuštiti kupovanje glazbe i filmova te se odlučuju za njihovo skidanje s interneta.
Do sada se pokazalo iznimno teškim pronaći novi model koji bi zadovoljio glazbenike i filmaše s jedne strane i krajnje korisnike s druge strane. Veliki broj stručnjaka slaže se da bi rješenje moglo biti u servisima poput iTunesa i Amazonove online glazbene trgovine u kojoj korisnici mogu skidati i platiti samo one pjesme koje žele te koje će moći reproducirati na svim uređajima.
Također, jedno od rješenja jesu i online streaming servisi za glazbu i filmove u kojoj bi korisnici plaćali mjesečnu naknadu za njihovo korištenje, a jedan od načina jest da sadržaj bude besplatan i da se opet zaradi.
Besplatni albumi - veća zarada!
Zanimljiv model distribucije ponudili su prije nekoliko godina iz Radioheada koji su na početku novi album In Rainbows učinili besplatno dostupnim svima za skidanje putem interneta – tj. rekli su da korisnici sami plate koliko sadržaj koliko misle da vrijedi (nije obavezno), a isti je album bio dostupan i na CD-u u kojem su ponudili i neki dodatni materijal kako bi fanovima bio zanimljiviji i vrjedniji.
Na ovaj su način nešto zaradili od uplata za download, pravi fanovi kupili su CD-e, a njihovog su se albuma na besplatan i legalan način dokopali milijuni ljudi koji inače ne bi kupili CD. Dio njih naknadno je ipak kupio i CD, neku njihovu majicu i na kraju platio kartu za koncert, što se čini kao dobra kombinacija u kojoj svi dobivaju.
Radiohead se čini najboljim primjerom prilagođavanja novom razdoblju jer su iz tog banda priznali da sada prodaju manje albuma, ali im je zarada veća!
Treba izdvojiti i rapera Immortal Techniquea koji je krajem prošle godine posljednji album The Martyr ponudio u potpunosti besplatno za skidanje putem interneta te u uvodu albuma potiče same korisnike na prženje albuma i njegovo daljnje (besplatno) širenje putem mreže. I njegova je računica jasna – na ovaj će način pridobiti još veći broj obožavatelja koji će na kraju posjetiti njegov koncert, kupiti majicu ili neki (prijašnji) CD i opet će svi biti zadovoljni.
U Hrvatskoj imamo nedavni primjer Generala Wooa koji je također svima omogućio besplatan download cijelog novog albuma – na ovaj način nije profitirao prodajom svoje glazbe, ali je zato veliki broj ljudi skinuo njegovu glazbu i posjetio njegov nedavni koncert u Zagrebu, što mu je na kraju opet donijelo zaradu.
Jedno je sigurno – nešto se mora mijenjati u načinu distribucije/prodaje sadržaja te smo nedavno u jednoj kolumni mogli pročitati kako bi, da su filmaši i glazbenici toliko energije potrošili na traženje novog i učinkovitog načina distribucije sadržaja, umjesto da su ganjali pirate i lobirali za uvođenje zakona koji mogu ugroziti slobodu na internetu, sada svi bili zadovoljniji – i oni i krajnji korisnici.