Dizajner i inovator Daan Roosegaarde i tvrtka Heijmans Infrastructure udružili su snage na jednom vrlo zanimljivom projektu a rezultat svog rada predstavili su na nizozemskom tjednu dizajna. Naime, Roosegaarde i Heijmans predstavili su prve prototipove svoje ''Pametne autoceste,'' koji bi mogli dovesti do posve novog principa gradnje autocesta u Europi koje bi bile ekološki održive, intuitivne i sigurnije za vozače.
Da se ne radi o pukoj maštariji govori podatak da je njihov prototip osvojio ''Best Future Concept'' nagradu te da će do sredine sljedeće godine Roosegaarde i Heijmans imati priliku implementirati svoju ideju na nizozemskim autocestama.
Daan Roosegaarde i Heijmans Infrastructure tako su krenuli sasvim drugim putem od većine kolega iz svog područja te su se okrenuli osmišljavanju inovativnih rješenja za same prometnice a ne automobile. Više neće biti potrebno izdvojiti velike novce na najnovije modele automobila koji nude intiutivna i inteligentna tehnološka rješenja već će samo iskustvo vožnje po prometnicama biti iz temelja promijenjeno, inovativno, sigurnije i uzbudljivije, barem tako misle dizajneri.
Inovativne ideje poput Glow-in-the-Dark cesta koje svijetle u mraku na interaktivan će način upozoravati vozače na vremenske (ne)prilike, posebna promtna upozorenja za specifične situacije u prometu u stvarnom vremenu i slično, a isto bi se moglo naći na nizozemskim prometnicama tijekom narednih 5 godina. Cilj je povećati sigurnost prometa na autocestama uz poseban naglasak na ekološki i ekonomski održivu primjenu.
Ovakve Glow-in-the-Dark prometnice bile bi tretirane posebnom bojom osjetljivom na svjetlo kojom bi se uklonila potreba za dodatnim osvijetljenjem. Trake tretirane takvom bojom punile bi se tijekom dana te bi tada tijekom noći kada je vidljivost smanjena osvijetljavale površinu prometne trake i do 10 sati.
►►► Pogled u budućnost - novi električni bi-turbo dizelski motori
Drugi prototip koji su Roosegaarde i Heijmans predstavili je tzv. Dynamic Paint, boja koja reagira na promjene u temperaturi i omogućava da se preko površine ceste vozače informira o bitnim informacijama vezano za stanje u prometu. Na primjer, ovakav tip boje reagirao bi na stvaranje kristala leda na površini ceste i osvijetljavao prometnicu posebnom bojom koja bi zatim upozoravala vozače na poledicu.
Iako će Dynamic Paint i Glow-in-the-Dark prototipovi biti implementirani tek sljedeće godine, prvi metri ''pametnih autocesta'' već su otvoreni za javnost u sklopu nizozemskog tjedna dizajna u Eindhovenu.
Roosegaarde i Heijmans Infrastructure na nizozemskom su tjednu dizajna predstavili i prototip tehnologije ugrađivanja posebnih indukcijskih zavojnica na prometnice preko kojih bi se električna vozila u toj posebnoj traci mogla puniti bežično dok su u pokretu. Tako bi potpuno električna vozila na autocesti mogla voziti bez da uopće moraju koristiti vlastite baterije jer bi energiju crpila ravno s prometnice, ispod površine ceste. Koncept indukcijskog ili bežičnog punjenja relativno je jednostavan a razne tvrtke i sveučilišta već neko vrijeme provode testiranja ovakvih sustava s ciljem masovne implementacije.
Za daljnje uštede energije ali i učinkovit i samoodrživ rad sustava, u igru ulazi i prototip nazvan ''Wind Light'' koji bi koristio male turbine i generatore koji bi bili postavljeni uz površinu ceste a osim što bi ih pokretao sam vjetar, energija bi se stvarala i strujama koje bi stvarali automobili kako bi prolazili cestom pri višim brzinama. Sav taj ''umjetan'' vjetar ostaje neiskorišten a dovoljno je snažan da se koristi kao izvor energije za samoodržive autoceste ali i da pogoni pomoćne objekte na autocesti kao što su benzinske crpke i, naravno, rasvjetna tijela.
Jedinstvena suradnja Roosegaardea i Heijmans Infrastructure-a pravi je primjer za velike korporacije koje traže kreativna rješenja i imaju želju za razvoj inovativnih koncepata. Smisao za dizajn Studija Roosegaarde i vrlo specifična znanja i stručnost inženjera iz Heijmans Infrastructure-a omogućili su jednima i drugima da izvuku najbolje od oba svijeta i spoje dvije različite sfere industrije. Njihova zanimljiva suradnja na kraju bi mogla rezultirati projektom koji bi mogao promijeniti izgled ne samo nizozemskih prometnica nego prometnica diljem Europe ali i svijeta.
Jedini nedostatak kojega se možemo dosjetiti jest da sve to dodatno komplicira stvari a koliko god se mi trudili i koliko god tehnologija postajala sve naprednija i sigurnija, tehnologija se kvari. Ali ne možemo spriječiti napredak znanosti i sa sve širom implementacijom ovakvih sustava, prostora za greške biti će sve manje a operativni troškovi jednako će biti sve niži.
Pratite najnovije vijesti bilo kada, bilo gdje. Pratite nas na Facebooku i Twitteru. Pratite DNEVNIK.hr putem iPhonea i ANDROID mobilnih uređaja.