Pariz je bio prvi grad izvan Amerike u kojem se Uber proširio. Otpor tamošnjih taksista bio je snažan, nerijetko praćen i nasilnim uličnim prosvjedima. Ambiciozni bankar Emmanuel Macron taman je bio postavljen za ministra gospodarstva u vladi predsjednika Françoisa Hollandea.
Dokumenti koji su iscurili u britanski Guardian govore da je Macron tvrtku vidio kao velik potencijal za rast. Sastajao se s menadžerima i lobistima, a s predsjednikom uprave Ubera bio je odmah na "ti" te se s njim sastajao u Parizu i Davosu. Iako su i sudovi i parlament zabranili nelicenciranim vozačima da svoje usluge nude po mnogo nižim cijenama, Uber je i dalje tako radio kršeći zakon.
"Ako je stvarno postojao dogovor između gospodina Macrona i Ubera dok je bio ministar gospodarstva, makar parlament bi trebao provesti istragu o tome što se stvarno događalo. U ovome trenutku ne bih ga optuživao", rekao je Emeric Salmon, zastupnik u francuskom parlamentu.
U tu mrežu prema dokumentim bila je upletena i bivša EU povjerenica za digitalnu agendu, Nizozemka Neelie Kroes. Navodno je potajno lobirala računajući na visoku menadžersku poziciju u Uberu nakon mandata. Europska komisija zbog toga od nje traži pojašnjenja o tom slučaju.
Dokumenti pokazuju da su nekadašnji šefovi Ubera osobno naređivali da se policiji zabrane pristupi računalima kompanije prilikom racija. Guardian je dokumente podijelio s međunarodnim konzorcijem istraživačkih novinara u 29 zemalja.
I dok se nova uprava Ubera od svega ograđuje, dokumenti pokazuju da je u lobističkom procesu između 2013. i 2017. godine – vrijednom 90 milijuna dolara na godinu – glavni cilj bio vrbovati utjecajne političare da pomognu toj američkoj tvrtki uništiti europsku taksi industriju. I Macron zacijelo nije jedini.
Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr