Ljudska prava

Mališan (2) umro zbog plijesni, stanodavca uopće nije bilo briga: Novi zakon na Otoku donosi stroge kazne za gazde

Ilustracija Foto: Getty Images
Nakon što je dvogodišnji dječak umro zbog dugotrajne izloženosti plijesni u stanu, najmodavci će morati biti dužni osigurati da se opet ne dogodi tragedija. U suprotnom će biti kažnjeni.

Stanodavci će ubuduće morati u roku od 24 sata riješiti problem plijesni u stanovima koje iznajmljuju, a novi je propis rezultat dugotrajne borbe i napora u osiguravanju uvjeta za život dostojan čovjeka.

Nova pravila, koja donose strogi vremenski okvir u kojem stanodavci moraju riješiti problem, uvedena su nakon što je dvogodišnji Awaab Ishak umro u prosincu 2020. od dugotrajne izloženosti plijesni u svom domu u Rochdaleu.

Prema novom zakonu, poznatom kao Awaabov zakon, koji bi na snagu trebao stupiti u travnju, stanodavci bi morali istražiti opasnosti u roku od 14 dana, započeti s popravkom u roku od sedam dana i izvršiti hitne popravke u roku od 24 sata. Oni koji se ne budu pridržavali vremenskih ograničenja mogu biti izvedeni pred sud, navodi se u prijedlogu koji je poslan u javno savjetovanje, piše The Independent.

Pročitajte i ovo Stambeno pitanje Potreba, a ne luksuz: Ne mora država svakome dodijeliti stan ili kuću, ali jednu obavezu ipak ima

''Ponašali su se kao da trebam biti sretan što uopće mogu biti tu''

Awaabov otac Faisal Abdullah nada se će da zakon u ime njegova sina spriječiti da se druge obitelji suoče s bolnim iskustvom kroz kakvo prolazi njegova obitelj. ''Stanodavci moraju slušati brige stanara i mi podržavamo ove prijedloge'', poručio je otac umrlog mališana, koji se dugo borio za novi zakon.

U stanu u kojem su živjeli plijesan je bila u kuhinji, dnevnoj sobi i kupaonici, a iako je, kako kaže, preklinjao stanodavca da se riješi taj opasan problem, pravog odgovora nije bilo. ''Iz njihovih poruka moglo se iščitati da bih trebao biti sretan što uopće mogu biti tu'', kazao je.

''Danas se radi o jačoj i snažnijoj akciji protiv stanodavaca koji su predugo odbijali ozbiljno shvatiti svoje osnovne odgovornosti'', naglasio je tajnik za stambena pitanja Michael Gove.

Odjel za podizanje razine stanovanja zajednice priopćio je da se prema novim mjerama od stanodavaca očekuje da vode jasnu evidenciju kako bi poboljšali transparentnost za stanare te kako bi se izbjeglo nemir i odgađanje popravka domova ljudi: "Prisilit ćemo ih da poprave stanove koje iznajmljuju unutar strogih novih vremenskih ograničenja i odmah ćemo poduzeti mjere za rješavanje opasne vlage i plijesni kako bismo spriječili buduće tragedije.''

Pročitajte i ovo POTREBA, A NE LUKSUZ Dome, slatki dome: Do stana bez kredita? Može se, ali u Hrvatskoj je to i dalje gotovo pa znanstvena fantastika

''To se apsolutno nije smjelo dogoditi''

Rochdale Boroughwide Housing (RBH), koji ima 12.500 nekretnina u toj općini, bio je višekratno upozoravan na problem, ali nisu ništa poduzeli, a sada tvrde da im je istinski žao zbog Awaabove smrti.

Nova izvršna direktorica Amanda Newton, koja je nedavno preuzela tu dužnost, kazala je, piše BBC: "Nikada nećemo zaboraviti da je mališan umro u jednom od naših domova, to se apsolutno nije smjelo dogoditi.''

Savjetovanje je najnoviji korak u rješavanju sustavnih problema koji su identificirani nakon požara u Grenfell Toweru, u kojemu je život izgubilo 80 ljudi, a do te je katastrofe došlo unatoč kontinuiranim i brojnim upozorenjima stanara i udruga.

Jedna od najvećih tragedija u povijesti UK-a razotkrila je niz manjkavosti u sustavu, a to uključuje i način na koji stanodavci tretiraju stanare, kao i opću sigurnost i kvalitetu (socijalnog) stanovanja, što se reflektira na cijelo društvo na niz načina.

Konzultacije su pokrenute upravo u trenutku kada je najvećoj stambenoj udruzi u Velikoj Britaniji odvojeno naloženo da plati tisuće funti odštete nakon što nije odmah odgovorila na pritužbe stanara na vlagu, plijesan i curenje.

Pročitajte i ovo POTREBA, A NE LUKSUZ Dome, slatki dome: Do stana bez kredita? Može se, ali u Hrvatskoj je to i dalje gotovo pa znanstvena fantastika

Pravobranitelj otkrio niz problematičnih slučajeva

U svojem posljednjem izvješću pravobranitelj za stambena pitanja Richard Blakeway utvrdio je, između ostalog, ozbiljno loše upravljanje u tri odvojena slučaja koja uključuju Clarion Housing, zbog čega im je naređeno da isplate 10.800 funti pogođenim kućanstvima u Londonu i Kentu.

Ombudsman je otkrio da je došlo do kašnjenja, loše komunikacije i neučinkovitog djelovanja kod stambene skupine, pri čemu su stanari u svakom slučaju morali izuzetno dugo čekati da stanodavac poduzme mjere, što nije trebalo biti potrebno.

Pročitajte i ovo NAKON TRI DESETLJEĆA Kako će izgledati stanovanje u Hrvatskoj? Uskoro se mijenjaju neka pravila

U jednom od slučajeva riječ je bila o čak pet godina, a također je u opasnosti bilo zdravlje dvoje djece. No stanodavac u svojim odgovorima na molbe stanara nije pokazivao empatiju ni razumijevanje za opasni problem i prebacivao je teret na njih tvrdeći da trebaju promijeniti svoj stil života.

Clarion Housing ispričao se za sva tri slučaja i rekao da je razvio novu strategiju za vlagu i plijesan sa svakim članom osoblja koji je prošao specijaliziranu obuku u tom području.

Naposljetku su priznali da je trebalo predugo da se riješi problem u slučajevima vlage i plijesni te da nije prihvatljivo okrivljavati stil života odnosno normalne kućanske aktivnosti kao uzrok vlage i plijesni.