Posljednjih nekoliko tjedana svjedočimo krizi na zračnim lukama, i to je prije svega kriza uzrokovana manjkom osoblja. Preko 15 tisuća putnika pogođeno je krizom na londonskoj zračnoj luci Heathrow, neki od kojih čekaju prtljagu po 12 sati. Britanski Easyjet je ovih dana potvrdio da će zbog nestašice radnika preko ljeta otkazati tisuće planiranih letova.
Za vrijeme pandemije koronavirusa, brojne su tvrtke otpuštale radnike, dok su oni visokokvalificirani uspjeli naći bolje pozicije. U ovom trenutku nedostaje oko petina operativnog osoblja na tlu, rekao je Ralph Beisel iz Udruženja zračnih luka (ADV) u Njemačkoj. Brže zapošljavanje nije moguće jer osoblje koje radi u osjetljivim sigurnosnim sektorima mora proći odgovarajuću sigurnosnu provjeru koja traje nekoliko tjedana, piše Deutsche Welle.
Lufthansa je otkazala nekoliko stotina letova planiranih za srpanj ove godine zato što nema dovoljno zaposlenika koji rade u zrakoplovima.
Međutim, manjak radnika, koji rezultira dugim redovima, manjim brojem otvorenih šaltera, duljim čekanjima na prtljagu i brojnim drugim logističkim problemima nije jedini koji uzrokuje ovu krizu na europskim zračnim lukama. Aviokompanije su suočene sa znatnim rastom cijena goriva i ogromnim gubicima u protekle dvije godine.
Svjetlo na kraju tunela?
Iako Boeing do 2040. očekuje godišnji rast broja putnika od 3,1 posto, stručnjaci poput Heinricha Großbongardta to smatraju preoptimističnim scenarijem.
Nakon dvije teške korona-godine s visokim gubicima, aviobranša konačno vidi svjetlo na kraju tunela. U 2023. je, kako se očekuje, moguće i konačno ostvarivanje profita, rekao je generalni direktor Svjetskog udruženja avio-industrije (IATA) Willie Walsh.
Za tekuću godinu branša očekuje ipak gubitke u visini od oko 9,7 milijardi dolara. Zvuči puno, ali u stvarnosti to je puno, puno manje nego tijekom pandemijskih godina (2020./2021.) u kojima su gubici iznosili 138 milijardi dolara, odnosno 42 milijarde američkih dolara.