Valencia je odavno uvrstila bicikliranje i hodanje u svoj urbanistički plan te i niz trgova pretvorila u pješačke zone. No otkako je došlo do promjene vlasti, mijenjaju se i neka pravila.
Nova lokalna vlast Elchea, sastavljena od konzervativne Narodne stranke i krajnje desne stranke Vox, donijela je kontroverznu odluku da se vozilima omogući više prostora na gradskim cestama.
Biciklisti u strahu
Nakon što je ključna biciklistička staza uklonjena iz dijela grada Elchea, biciklisti su poduzeli novu akciju i, barem na nekoliko sati, ponovno zauzeli ulice. No pokazalo se da je njihov prosvjed bio uzaludan, staza je ukinuta, a nestalo je i samopouzdanje koje neki biciklisti osjećaju dok se voze glavnom cestom.
"Imala sam više nesreća na biciklu i onog trenutka kada uklone biciklističke staze, neću ga više voziti jer se bojim", rekla je Manuela Campello, starija biciklistkinja.
Vlasti kažu da nisu protiv biciklističkih staza, ali tvrde da su neke pogrešno postavljene, što ih čini opasnima jer dolazi do sukoba s ostalim prometom na cestama.
Nije teško pogoditi kome odgovara nova odluka
Ima i onih koji se slažu s novom odlukom. Na središnjoj tržnici neki od trgovaca kažu da su biciklističke staze oduzele mjesta za parkiranje automobila.
"Ako biciklističke staze oduzimaju parkirne i prometne trake, to je problem", rekla je Carmen Alarcón, predsjednica Udruge trgovaca središnje tržnice.
No održavanje ulica sigurnima za vožnju biciklom i dopuštanje prostora za vozila možda nije jedina prepreka. Naime, biciklističke staze financirane su u sklopu većeg projekta EU-a za razvoj zona niske emisije u gradu, a prema riječima jednog bivšeg vijećnika za mobilnost, vlasti bi možda sada trebale vratiti novac, piše Euronews.
“Moramo imati na umu da je Elche dobio oko 15 milijuna iz europskih fondova koji su u opasnosti ako se ne razvije zona niske emisije jer su ta sredstva dobivena pod uvjetom da cijelo područje ima zajamčenu kvalitetu zraka u gradu", podsjetila je Esther Díez, bivša vijećnica za mobilnost.
Lokalne vlasti nisu komentirale pitanje financiranja, no najavile su plan izgradnje podzemnog parkirališta s 1500 mjesta u središtu grada.
U međuvremenu, i druge lokalne vlasti koje čine desnica i krajnja desnica u južnoj Španjolskoj donijele su slične odluke za automobile.
Osim problema s vraćanjem novca takva odluka mogla bi im se višestruko obiti o glavu jer ide nauštrb brojnih koristi i ne pridonosi ni mobilnosti cijeloga društva ni borbi protiv klimatske krize.
Bicikl je, pokazuje niz istraživanja i iskustava, ne samo ekološki najprihvatljiviji oblik transporta, nego donosi i niz drugih prednosti te je za društvo i državu izuzetno važno dugoročno ulaganje u održive oblike kretanja. Pogotovo u biciklističku infrastrukturu, automobili i dalje imaju prednost gotovo uvijek i svuda na račun pješaka i biciklista.
Između ostalog, doprinosi smanjenju tzv. eksternih troškova kroz manje prometne gužve, kao i smanjenju emisija štetnih plinova i troškova zdravstva, a smanjenje stupnja motorizacije dovodi do ekonomskih koristi.
Samo neki od njih su porast cijena nekretnina te porast prometa u lokalima u pješačkim i biciklističkim zonama, dok je s druge strane održavanje infrastrukture za automobile znatno skuplje od održavanja, pa čak i izgradnje infrastrukture za bicikle.