'Odjenom, vidjeli smo u daljini snažan i intenzivan bljasak, koji je išao u silaznoj putanji i nestao za šest sekundi', napisao je kapetan aviona u svom izvješću. Njegova tvrdnja potvrđuje toeriju da je eksplozija srušila Airbus 330, koji je prevozio 228 putnika iz Rio de Janeira u Pariz, piše Seattlepi.com.
>> Umjesto na kobni let, zbog koljena otputovao ranije
Zrakoplov Air France Airbus 330 srušio se pet minuta nakon serije elektroničkih kvarova, noseći sa sobom u smrt 228 ljudi. Airbus 330 poslao je najmanje šest automatskih poruka iz kojih se moglo vidjeti da se u zrakoplovu odvija prava drama. Glavna poruka govorila je ekipi na tlu da je u pilotskoj kabini pao tlak, te je vanjski zrak penetrirao u avion. Detalji o tome što se događalo u zadnjim trenutcima, šef Air Franca rekao je obitelj žrtava na privatnom sastanku, tek nakon što su se oni zaprijetili tužbom zbog pretrpljene boli, piše The Sun. 'Zrakoplov se zasigurno raspao na komade, još ne znamo jel se to dogodilo u zraku ili u trenutku kada je pao u ocean', rekao je Pierre-Henri, šef Air Francea.
>> Španjolski pilot vidio snažan bljesak i šest gorućih tragova
>> Premalo dokaza: Zasad je nemoguće utvrditi gdje se Airbus raspao
Iako se poruke koje je iz zrakoplova slao sustav ACARS i koje su satelitom istodobno stizale na računala u sjedištima Air Francea i Airbusa službeno drže u tajnosti, brazilski dnevnik O Estado de Sao Paulo, ne navodeći izvore, objavio je sve kvarove koji su se događali u zrakoplovu i to u stvarnom vremenskom redoslijedu.
Ootkriven sadržaj poruka
Tako dnevnik navodi da je u 23 sata po mjesnom vremenu (3 sata ujutro CET) najprije pilot poslao signal kako leti kroz područje crnih oblaka kumulonimbusa, punih elektriciteta koje obično prate snažne munje i vjetar. Deset minuta poslije, ACARS javlja da je otkazao sustav automatskog pilota, što znači da se otad zrakoplov kontrolira ručno. Odmah potom stiže poruka o prekidu kruga 'fly by wire', koji nadzire pokretne dijelove na trupu zrakoplova, poput krilaca za slijetanje.
U 3,12 dolazi obavijest o kvaru sustava ADIRU i ISIS koji pilotima daju bazične podatke poput visine, brzine i smjera zrakoplova. Samo minutu poslije padaju PRIM1 i SECI, pomoćni sustavi središnjeg računala zrakoplova. Posljednja poruka, upućena sa zrakoplova u 3 sata i 14 minuta, je 'cabin vertical speed', koja znači pad tlaka u kabini i nekontrolirani gubitak visine zrakoplova, koji je u slobodnom padu.
Avion udarila snažna munja?
'Bode u oči podatak o otkazivanju i glavnih i pomoćnih sustava. U tim okolnostima zrakoplov više ne može letjeti', rekao je američki civilni pilot i avijacijski analitičar Patrick Smith, koji smatra kako niz kvarova ukazuje na gubitak električne energije u zrakoplovu, možda zbog iznimno snažnog udara munje.
'Ako su izgubili kontrolu i počeli padati u središte oluje uz stalno okretanje, zrakoplov bi se počeo raspadati, motori i krila bi otpali, a trup bi počeo pucati', rekao je. No nije jasno bi li samo oluja, ma kako snažna bila, mogla prouzročiti nesreću zrakoplova, a zbunjuje i procjena jednog stručnjaka koji tvrdi da su se dosad pranađeni ostaci zrakoplova nalazili 100 kilometara udaljeni od mjesta nad kojim je bila oluja i da vremenske neprilike stoga nisu mogle biti uzrokom nesreće.
Osim toga, jedan je pilot Airbusa brazilskom dnevniku O Globu izjavio kako bi svakoj obučenoj posadi 'trebala samo jedna sekunda' da vrati kontrolu nad zrakooplovom i u slučaju otkazivanja svih sustava. Zato se zasad u istrazi ne odbacuje ni jedna teorija, pa ni ona o mogućoj eksploziji bombe u zrakoplovu, iako je tu mogućnost u srijedu praktično isključio brazilski ministar obrane Nelson Jobin, ustvrdivši kako prisutnost goriva na površini oceana dokazuje kako nije bilo eksplozije zrakoplova.
No Christophe Prazuck, glasnogovornik francuskih oružanih snaga, koje velikim snagama sudjeluju u potrazi za zrakoplovom, rekao je kako se u ovom trenutku ništa ne može isključiti, pa tako ni eksplozija ni bomba. "Svi u ovom trenutku sumnjaju u sve, jer još nemamo ni početak odgovora", rekao je Prazuck. Novu je teoriju u četvrtak iznio ugledni francuski dnevnik Monde koji je, pozivajući se na izvore bliske istrazi, objavio kako je zlosretni zrakoplov neposredno uoči nesreće letio presporo.
Sve je manje vremena za pronalazak ostataka
Autor članka također tvrdi kako proizvođač zrakoplova Airbus namjerava tvrtkama koje se koriste zrakoplovom A330 uputiti preporuku, koju će prije toga potvrditi nadležni francuski Ured za istragu i analizu (BEA), na nužnost leta optimalnom brzinom u lošim vremenskim uvjetima. U toj će poruci Airbus podsjetiti da "u teškim meteorološkim uvjetima posada mora osigurati potisak reaktora i pravilnu brzinu kako bi se zrakoplov zadržao na potrebnaj visini i u pravom smjeru".
Umirovljeni kapetan zrakoplova Jean Serrat objasnio je kako 'prva stvar koju morate učiniti pri ulasku u područje turbulencija je smanjiti brzinu kako biste ublažili učinak turbulencija', ali i da 'ne smijete previše smanjiti brzinu, jer počinjete padati'. U području pada zrakoplova, koje se nalazi usred Atlantika, francuskim i brazilskim zrakoplovima ubrzo će se u potrazi za ostacima pridružiti brodovi koji su već na putu. Francuska fregata trebala bi stići u nedjelju, a 12. lipnja bi trebao doći i francuski istraživački brod 'Pourquoi pas' (Zašto ne), opremljen dvama robotima specijaliziranim za istraživanje podmorja na velikim dubinama.
Kakvi roboti mogu djelovati na dubinama do 6 tisuća metara, što bi trebalo biti dovoljno za veći dio područja na kojem je nestao zrakoplov, a njihova će temeljna zadaća biti pokušati pronaći crnu kutiju i snimače podataka, iako izgledi za to nisu osobito veliki. 'Sve je manje vremena da se pronađu ostaci prije nego se razastru uokolo, potonu ili nestanu. To je sad prioritet, a poslije na red dolaze crne kutije', rekao je Prazuck. (Hina)