POTRESNA SVJEDOČANSTVA

Infuzija na 41 stupanj, strgani podovi, višesatna čekanja... ''Nije bilo ugodno voziti se u kolima hitne dok krvariš misleći da ćeš izgubiti bebu...''

1/20 >> Pogledaji ovu galeriju
Galerija
Iako Ministarstvo zdravstva tvrdi da ne zna za tehnički neispravna vozila, za DNEVNIK.hr su progovorili djelatnici Hitne pomoći, ali i pacijenti. Donosimo vam nevjerojatne prizore i situacije diljem Hrvatske.

''Upozoravali smo da će doći do problema s kolima, nećemo ih imati. Svi sliježu ramenima...'', rekao je za DNEVNIK.hr Samuel Jelušić iz zagrebačkog zavoda za hitnu medicinu i time demantirao Ministarstvo zdravstva, iz kojeg su nam rekli da ne znaju za problematiku neispravnosti vozila hitne pomoći.

Naime, u Hrvatskoj je trenutno na raspolaganju 446 vozila hitne medicinske službe, od kojih 352 imaju manje od 200.000 km. ''Prosječne su starosti četiri godine, a starost se iz godinu u godinu smanjuje'', rekli su iz Ministarstva zdravstva za DNEVNIK.hr.

No, to nije istina. Neka vozila su prešla 432.000 kilometara, a i dalje su na cesti. U posjedu smo fotografije vozila iz zagrebačkog zavoda za hitnu medicinu na kojoj se vidi da je prešlo 432.266 kilometara. ''Jednom sam postavio pitanje kako za Audije natječaj bude gotov za dva mjeseca, a za kola Hitne treba tri i pol godine. Samo su šutjeli'', rekao nam je izvor.

''Prosjek starosti samih vozila je zapravo sedam godina i imaju više od 300.000 kilometara'', istaknuo je Jelušić.

Problem s kolima hitne pomoći - 3 Foto:DNEVNIK.hr

Infuzija na 41 stupanj

Jedan u nizu primjera jest i infuzija unutar vozila, koja se zagrijala na 41,2 stupnja. ''Nismo mogli dati infuziju pacijentu koji je imao toplinski udar i niski tlak. Bila je pretopla pa smo ga bez infuzije, samo s nogama na povišenom vozili u bolnicu'', rekao nam je drugi izvor. Temperatura na kojoj se infuzija treba održavati je 37 stupnjeva.

''Pod mora biti presvučen antibakterijskom, vodootpornom, lako perivom, nezapaljivom i protukliznom podnom oblogom otpornom na dezinficijense, ulja, naftne derivate, sredstva za pranje i mehanička oštećenja'', stoji u pravilniku. U posjedu smo fotografije koja pokazuje kako je stvarnost sasvim drugačija.

Istrošene gume na vozilu hitne pomoći - 1 Foto:DNEVNIK.hr

Također, govori nam izvor, jedno od vozila hitne pomoći pušteno je u promet unatoč istekloj registraciji. Velik su problem i gume. Na jednom vozilu hitne u Varaždinskoj županiji gume su proizvedene u 41. tjednu 2016. godine, a i dalje se koriste, iako je njihov vijek maksimalno pet godina.

Istrošene gume na kolima hitne pomoći Foto:DNEVNIK.hr

Vožnja bez klime i ispovijest trudnice

Osim infuzije koja se grije na 41 stupanj, kuhaju se i djelatnici hitne pomoći, zajedno s pacijentima. Njihove vožnje ponekad budu i na temperaturi višoj od 45 stupnjeva.

Problem s kolima hitne pomoći - 1 Foto:DNEVNIK.hr

''Od 1. travnja smo zvali šefa ravnatelja i tehničku službu zbog neispravne klime. Sve do 1. srpnja nam to nisu popravili. Onda smo se mi međusobno organizirali i pronašli firmu koja će nam napuniti klimu. Situacija je alarmantna'', istaknuo je Samuel Jelušić.

Jedan od djelatnika Hitne pomoći prilikom jedne vožnje izmjerio je razinu koja je pokazivala nevjerojatnih 98 decibela. Osim buke, vozila se u vožnji i neugodno tresu. Svoje nam je traumatično iskustvo opisala jedna trudnica.

''Nije bilo ugodno voziti se u kolima hitne dok krvariš misleći da ćeš izgubiti bebu (bogu hvala, beba je živa i zdrava), a kola te tresu i luđački lupaju pri normalnoj brzini (znači, nisu ni jurili). Cijelu mi je utrobu protreslo, a upravo je utrobu trebalo čim više sačuvati. Čak sam pomislila da bi bilo sigurnije ići taksijem'', prisjeća se Mihaela V.

Dodaje da hitno treba pomoći ljudima koji rade u hitnoj. ''Osim što živce ostavljaju na terenu zbog smrti i svega čega se nagledaju, zar još moraju i stradavati zbog kriminalno prilagođenih vozila'', napominje Mihaela V.

Problem s kolima hitne pomoći - 6 Foto:DNEVNIK.hr

Timovi satima čekaju na red za vozilo

I dok resorni ministar tvrdi da nemaju saznanja o neispravnosti vozila, u zagrebačkom zavodu trebaju imati 169 ispravnih vozila. Od toga su u voznom stanju njih 58, a deset je na servisu. ''Dođemo u devet sati na posao, a tri sata nemamo vozilo za teren'', pojašnjava Jelušić.

Dodaje da se na sanitetsko vozilo ponekad čeka i osam sati. Uz to, napominje, u zagrebačkom zavodu rade s defibliratorima iz 2010. godine, a neki respiratori znaju i prestati raditi.

Pročitajte i ovo KAD ĆE POLETJETI? Hrvatska ima oko 50 nastanjenih otoka, a nema - Hitnu helikoptersku pomoć! "Radimo surogat koji nikoga ne zadovoljava"

Pročitajte i ovo Užas kod Suhopolja U teškoj prometnoj nesreći poginule medicinska sestra i pacijentica, kolege u šoku: ''Danas je naš posao na kotačima naplatio danak...''

''Servisi traju tjednima, a oprema u teretnim vozilima, koja je teška više od deset kilograma po komadu, utiplana je u plastiku'', govori nam treći izvor, koji ističe da to pogotovo predstavlja opasnost za djelatnike i pacijente koji su straga.

''Tonemo u živo blato''

''Problemi se gomilaju godinama, od neadekvatnih i nesposobnih ravnatelja na čelu s bivšom strukturom pokojnog Milana Bandića. Nadamo se nekom napretku s novom garniturom, ali kako se sve javne nabave stopiraju, nova vozila i opremu vjerojatno nećemo vidjeti minimalno šest mjeseci do godinu dana.

"Dno dna smo dotakli još prije šest mjeseci, a sada tonemo u živo blato'', rekao nam je jedan od izvora, koji se već dugo bori sa sustavom.