Pomalo nespremne, doduše, snježno je nevrijeme zateklo stanovnike južne Hrvatske. Iako se uistinu rijetko nose s takvom vrstom problema, snijeg je i na njihovom području bio najavljivan i realno je bilo očekivati da će život ondje biti ometen tek nakratko, a ne danima kao što se to događalo.
Samo radi ilustracije, dok je u Japanu palo nekoliko metara snijega i život se nastavio normalno odvijati, u Dalmaciji su radi nekoliko centimetara snijega gotovo svi prestali raditi. Gradske i javne službe dobile su slobodan dan, gradski prijevoz je stao, police na trgovinama bile su prazne, a ljudi su državni centar za spašavanje 112 zvali kako bi im se pomelo malo snijega ispred kućnog praga. O razmjerima disfunkcionalnosti života u snježne dane govori i podatak o više od 800 ozlijeđenih (podsjetimo, palo je tek nekoliko centimetara snijega) koji su pomoć zatražili u KBC-u Split. Bolnički službenici stanje su procijenili kao 'kataklizmu'. Pljuštale su odande još i riječi poput: apokalipsa i katastrofa.
>> Pogledajte kako izgleda Split okovan snijegom
>> Vrgorac odsječen od svijeta: Zarobljeno 900 ljudi
Što je kataklizmički, apokaliptično i katastrofično u nekoliko centimetara snijega, sigurno bi se pitali Japanci.
‘Nije uobičajeno da u Japanu padne toliko snijega. Obično padne najviše dva metra i to na sjeveru Japana. Snijeg rijetko pada na jugu zemlje’, pojasnio je Tomoki Watanabe, administrativni ataše u veleposlanstvu Japana u Zagrebu.
O vremenu se u Japanu, kao i u Hrvatskoj, kaže Watanabe, stanovnike obavještava putem vremenske prognoze, a u vijestima ih se još dodatno poziva na oprez.
Kad snijeg padne u Tokiju, kasni javni prijevoz
‘Javni ured u Sapporu, glavnom gradu Hokkaida, ima godišnji budžet za čišćenje snijega od 15 milijardi jena, što je 200 milijuna dolara, za područje od 10.000 kilometara. Ovaj se novac troši na strojeve za čišćenje snijega, antifriz, sustav grijanja cesta i slično. Pripreme za snijeg ovise o prefekturi, u okvirima lokalne samouprave. Kada padne snijeg u Tokiju, to bude pomalo zbunjujuće, budući da Tokio nema toliki budžet za čišćenje snijega i vjerojatno je da će javni prijevoz kasniti, ali ne puno’, odgovorio je Watanabe na upit o pripremama Japanaca za snijeg.
Japanci, iako iznenađeni količinom snijega, svoje su ceste očistili tako dobro da su one bile tek mokre. Zimska služba ondje radi bez prestanka. Kako kaže 55-godišnji Isao Kaneko koji radi u zimskoj službi u Niigati, prosječna količina snijega koju počiste on i njegovi kolege dnevno je čak 14,4 tone.
Stanovnici prefekture Niigata sa sjevera Japana osmislili su novi način kako se boriti protiv snijega. Mnogi su na svoje kuće ugradili posebno dizajnirane krovove, neki imaju opremu za grijanje koja topi snijeg s krova, a drugi su izgradili tako jake krovove da mogu izdržati snijeg debljine dva metra.
Godine iskustva pomogle su stanovnicima da nastave sa svojim životom s minimalnim ometanjima tijekom oštre zime. Ali, u čišćenje snijega uključuju se i stariji. 'Osjećam se pomalo umorno čisteći snijeg u svojim godinama, za razliku kada sam bio mlađi', rekao je 75-godišnji Takeshi Sone, koji je prošli tjedan spremno lopatom čistio snijeg u svojem selu Tomohide.
U Hrvatskoj su zimske službe radile, ali...
Iako su ralice revno radile u unutrašnjosti Hrvatske, kao i prijašnjih snježnih zima, bljuzge je na prometnicama ipak bilo. Kako su izvijestili naši novinari iz Slavonije, ondje nije bilo poteškoća i snijeg je uredno počišćen. Međutim, u Kutini, gradu koji se po padalinama ne razlikuje mnogo od Osijeka, zimska služba je toliko zakazala da je razočarala i gradonačelnika Davora Žmegača koji je raskinuo ugovor sa izvođačem i najavio pokretanje kazne. Potvrdila je to za Dnevnik.hr Bernarda Grdić iz odnosa s javnošću Grada Kutine.
'Grad Kutina je pokrenuo postupak raskida Ugovora sa tvrtkom Agrograd iz Kutine koja je temeljem javnog natječaja bila izabrana za održavanje gradskih prometnica u zimskim uvjetima te će sukladno Ugovoru naplatiti kaznu za svu štetu koja proizlazi iz neizvršenja ugovornih obveza i sa svim posljedicama koje slijede zbog raskida Ugovora, a sve zbog ne pridržavanja odredbi Ugovora na štetu javnog interesa Grada Kutine', službeni je stav Grada. Grdić je dodala kako je stanje na prometnicama normalizirano a u čišćenje nogostupa i prilaza zgradama uključili su se gradska ustanova Športski centar Kutina i trgovačko društvo Komunalni Servisi Kutina.
Ipak, nekoliko su dana gradske prometnice u Kutini bile prekrivene debelim slojem snijega. A da ga zapravo nije bio problem očistiti primjer su parkirališta tamošnjih trgovačkih centara koja su već prvih dana snježnih oborina bila potpuno očišćenja. Asfalt je bio tek mokar. Gdje je onda 'zapelo'?
Matija Smuđ iz Agrograda kazao je da snijeg nije odmah bio počišćen jer ga je 'puno padalo', a metoda kojom ga inače uklanjaju s ceste nije funkcionirala. Naime, kako nam je objasnio Smuđ, snijeg je u Kutini počeo padati u noći s četvrtka na petak oko dva sata, a oni su s ralicama na terenu bili već oko pola četiri. 'Prvo smo posipali sol, ali kako je temperatura bila ispod minus deset stupnjeva sol nije djelovala', kaže Smuđ te dodaje kako je bilo previše snijega i prehladno da bi se snijeg lako i brzo očistio. Oni raspolažu tek sa četiri stroja za čišćenje ulica od snijega.
Hasan Džombić, rukovoditelj Zimske službe u Zagrebu pohvalio se da Hrvatska ima najbolju takvu službu u Europi. Nakon toga je naveo nekoliko zemalja i primjera u kojima zimska služba ne funkcionira tako 'dobro' kao kod nas. Međutim, njegov je ured u dane snježnog nevremena zaprimao i previše poziva nezadovoljnih građana čije ulice nisu bile počišćene. Nažalost, najbolji u Europi, pokraj Italije gdje, prema riječima Džombića, ne čiste snijeg noću i čekaju da se stanje ‘smiri’, nije dovoljno dobro.
>> Zimska služba: Najbolji smo u Europi, ljudi previše prigovaraju
Za razliku od velikog broja hrvatskih gradova, iz Osijeka su stizale samo dobre vijesti. Ne samo da je revno radila zimska služba, već su se u čišćenje snijega uključili svi koji su to mogli kako bi pomogli onima kojima je pomoć bila potrebna. Snijeg su, kao i Japanci, prilikom čišćenja s ceste bacali u kamione i odvozili ga na za to predviđeno područje. Neki su se Osječani dosjetili da bi od tog snijega mogli napraviti impresivne skulpture.
No, što je još važnije, načelnik Stožera za zaštitu i spašavanje Osječko-baranjske županije Željko Kraljičak izvijestio je kako su sve škole bile otvorene, ceste prohodne, tramvaji su vozili redovito…Upravo oni su nas podsjetili na one Japance s početka priče – za svaku pohvalu.