Parlamentarni izbori

Objavljeno koliko se može potrošiti za promidžbu kandidata na izborima

Ilustracija Foto: Getty Images
Iznos koji kandadidati mogu potrošiti u odnosu na prošle izbore nije se mijenjao i iznosi 200 tisuće eura.

Nešto manje od 200 tisuća eura (199.084) po listi, odnosno kandidatu, u svakoj izbornoj jedinici, iznos je koji se smije potrošiti na promidžbu za predstojeće parlamentarne izbore, 17. travnja, a iznos se nije mijenjao u odnosu na posljednje izbore.

To konkretno znači da će politička stranka, ili koalicija, koja svoje izborne liste istakne u svih deset izbornih jedinica u Hrvatskoj, na promidžbu ukupno moći potrošiti gotovo dva milijuna eura.

Granica potrošnje nije se mijenjala u odnosu na onu od prije četiri godine, jedina je razlika što su sada dopušteni iznosi izraženi u eurima umjesto u kunama.

Pogled unatrag otkriva da se s novim izborima troši više, pa je tako na onima 2016. godine potrošeno 35,3 milijuna eura (4,7 milijuna eura), a na onima 2020. oko 44 milijuna kuna (5,8 milijuna eura).

Pročitajte i ovo Napokon pravda Razriješeno ubojstvo staro 40 godina: Ubojicu koji je silovao i mučki ubio studenticu razotkrila žvaka

Vlastita sredstva i donacije

Parlamentarni izbori financiraju se iz dvaju izvora, iz vlastitih sredstava i donacija, tj. dobrovoljnih uplata građana, obrta, tvrtki u novcu, uslugama i proizvodima, npr. uslugama snimanja videospota, hrani za predizborno druženje, kapama, šalovima i sl.

Vlastita sredstva političke stranke su ona koja stranka sa svog središnjeg računa uplati na posebni, za izbore otvoreni račun, a vlastita sredstva neovisne liste osobna su sredstva pojedinaca, kandidata na listi.

Donatori, neovisno o tome jesu li fizičke ili pravne osobe, dužni su primatelju donacije dostaviti izjavu da se protiv njih ne vodi postupak naplate dospjelih nepodmirenih obveza prema državnom, odnosno lokalnom proračunu ili zaposlenicima.

Pročitajte i ovo Roditelji u šoku FOTO Što se događa u zagrebačkom vrtiću? Hrana je sirova i nejestiva, objekt se raspada, ravnateljice se svi boje: "Prostači po hodnicima, djeca se pred njom popišaju od straha"

Pročitajte i ovo krim istraživanje Teška nesreća: U naletu vozila jedna osoba poginula, vozač uhićen

Za donacije vrjednije od 663,61 eura donator s primateljem mora zaključiti ugovor i uz njega priložiti ranije spomenutu izjavu. Nema li ugovora, takva se donacija mora prijaviti Državnom izbornom povjerenstvu (DIP), a iznos uplatiti u državni proračun, najkasnije u roku od 15 dana od dana primljene uplate.

Pravna osoba pojedinoj političkoj stranci, koaliciji, neovisnoj listi i kandidatu za promidžbu može donirati najviše 26.544 eura, a fizička, uključujući i obrte, 3981 euro.

Za aktualne parlamentarne izbore donacije se mogu prikupljati najkasnije do završetka izborne promidžbe, dakle do 15. travnja u ponoć.

Prvo izvješće o troškovima 9. travnja

Izborni sudionici u dva će navrata izvijestiti DIP, a time i široku javnost, o načinu na koji financiraju svoju promidžbu, prvi put sedam dana prije izbora, tj. 9. travnja, a drugi put 30 dana nakon održanih izbora, tj. 17. svibnja.

Pročitajte i ovo Izborna srijeda Datum izbora mnoge je zbunio, pitaju se što će biti sa školom i trgovinama: "Pa to će HDZ platiti"

To znači da će DIP-u dostaviti svoja financijska izvješća tako što će ih unijeti u njegov informacijski sustav za nadzor financiranja, nakon čega će ih DIP objaviti na svojoj mrežnoj stranici prvog radnog dana od dana unosa.

U pokrivanju izbornih troškova političkim strankama, koalicijama i kandidatima, ali samo onima koji u konačnici izbore mjesto u Hrvatskom saboru, pomoći će naknada koju će dobiti od države.

Za svako osvojeno zastupničko mjesto država je spremna dati 17.918 eura, ukupno 2,76 milijuna eura.