Treći je dan otkako je nestala, a još uvijek se ne zna gdje je grdosija zvana Ivana D. Lučka kapetanija u Puli priprema se za izlazak na more.
"Vrijeme je jako loše, jugo je u pojačanju, dogovor da se ide krajem tjedna, sad hoće li biti četvrtak ili petak, to ćemo sve definirati u toku sutrašnjeg dana", kaže lučka kapetanica iz Pule Dolores Brenko Škerjanc.
Na raspolaganju im je i vod obalne straže.
"Oni imaju dva otporna broda spremna za isplovljenje, kako nema ugroženih ljudskih života u skladu s tim regulirat ćemo i naše snage", kaže admiral Robert Hranj, načelnik Glavnog stožera OS RH.
This browser does not support the video element.
Iz Ine, koja je vlasnik platforme, danas ne žele pred kamere. Poručuju tek da će više detalja znati kad se utvrdi gdje je točno Ivana D.
Visoka 18 metara i "teška" 15-ak milijuna dolara. Zadnji put je pregledana prije dva mjeseca, a do danas je proizvela plina koliko se u Hrvatskoj potroši u pola godine, milijardu kubnih metara.
"Ako platforma nije bila dobro održavana, odnosno njezino sidrište nije bilo u najboljem stanju, onda jasno da se mora preispitati odgovornost, ali ne smijemo zaboravljati da se nesreće uvijek događaju bez obzira na stupanj sigurnosti i osiguranja", kaže naftni stručnjak Davor Štern.
Ina će u pretragu krenuti uz pomoć robotske ronilice.
"Dovoljno je po meni zaroniti dolje, i može se naći, iako se to može pronaći bez tih tehnika, postoje sonari, rov kamere", kaže ronilac Ferdo Hitrec.
A što se točno dogodilo u trenutku najvjerojatnijeg potonuća Ivane D? More je na tom dijelu Jadrana duboko 40 metara. Aktivirao se sustav za isključivanje u nuždi, što znači da je prekinut dovod plina u cijevi. Ventil, koji je 50 metara ispod morskog dna, automatski se zavrnuo i bušotina je osigurana.
"Upravo takav primjer pokazuje koja je opasnost od crpljenja nafte u jednom zatvorenom akvatoriju od kojega velikim dijelom ovisi i država sama radi turizma", kaže Štern.
O tome hoće li se platforma vaditi s morskog dna tek treba odlučiti. Zasada, opasnosti po okoliš nema.
"S obzirom na potencijalna zagađivala koja bi mogla završiti u morskom okolišu možemo reći da nema potencijalne štete, odnosno opasnosti po morski svijet", kaže Bojan Hamer s Instituta Ruđer Bošković.
A odgovor što se dogodilo i kako je nestala najveća Ivana u Hrvatskoj tek trebamo dobiti.
"Uspostavljena je sigurnosna zona od pet nautičkih milja"
Sve kretnje na moru prate u nacionalnoj središnjici za nadzor pomorskog prometa, gdje je bila reporterka Dnevnika Nove TV Katarina Jusić koja je razgovarala s Ivom Šantićem, voditeljem Nacionalne središnjice za nadzor pomorskog prometa.
Svi brodovi su obaviješteni odmah po događaju. "Nije bilo dojava. Od brodova je zatraženo da pojačaju radarsko i vizualno motrenje prostora. Nije ništa javljeno, nije uočena platforma, ostaci niti onečišćenje", kaže Šantić koji je dodao da se Ivana D nalazi otprilike jednu nautičku milju od Brijuna.
"Samo područje platformi se nalazi u jednoj sigurnoj zoni gdje je zabranjena plovidba tako da ni u jednom trenutku nije bilo ugroze sigurnosti plovidbe ni ljudskih života. Dodatno je uspostavljena jedna sigurnosna zona od pet nautičkih milja koju brodovi trebaju izbjegavati dok ne budemo imali pouzdane podatke što se događa u tom prostoru, to jest, ima li opasnosti za plovidbu", rekao je.
Šantić kaže da su tog dana bili "neki ekstremni uvjeti" jer toliko jako jugo koje toliko dugo traje nije uobičajeno.
Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr