Trebala je to biti rekordna sezona. Pa je nakon Velike Gospe vrijeme za tradicionalno - prebrojavanje.
"Od početka godine zabilježeno je 14.1 milijun dolazaka, 74 i pol milijuna noćenja. To je osam posto dolazaka i tri posto više noćenja nego prošle godine", rekao je premijer Andrej Penković.
Ipak, usporedbe s rekordnom 2019. naglo su utihnule. Od 15. srpnja do 15. kolovoza zabilježen je praktički isti broj dolazaka i noćenja turista kao lani. Nikolina Brnjac, ministrica turizma, ne misli da je špica sezone podbacila.
"Mi gledamo cijelu turističku godinu. To je ono što već nekoliko godina cijelo vrijeme spominjemo. Da ne trebamo brojiti turiste i noćenja nego da trebamo težiti ravnomjernom cjelogodišnjem razvoju turizma", poručila je.
Ono što se jedino zapravo broji potrošeni su turistički euri. A tu se sezonska rupa - ne osjeti.
"Iskreno, mi to nismo osjetili. Koliko je do posla, koliko broj ljudi raste, prošla godina je bila specifična, ali uistinu ovaj kolovoz pogotovo ljudi je više i gužve su veće", otkrila je Tanja Sokač, vlasnica slastičarnice.
A i tamo gdje su gužve manje nego lani, potrošnja je veća. Razlog? Europske cijene. I to ne samo zato što su izražene u euru.
Da manje može biti više pokazuju i podaci Porezne uprave. U špici sezone je za usluge smještaja izdano 260.000 računa manje nego lani, ali je naplaćeno gotovo 100 milijuna eura više. No, nitko u Vladi više ne spominje pohlepne dizače cijena.
"Mi smo napravili jednu analizu što se tiče samih rasta cijena hotela u Hrvatskoj i usporedbu s konkurentima na Mediteranu i Hrvatska je tu negdje", poručila je Brnjac.
A gdje je točno "tu negdje" pokazuju podaci o inflaciji. Srpanjske cijene u hotelima i restoranima bile su 14,6 posto više nego lani. Za neke previše, za većinu ipak - prihvatljivo.
"Ako smo ovdje na odmoru, želimo probati sve restorane. Dok si ovdje, moraš uživati", smatra Tim iz Švedske.
S istim brojem turista, ali dubljih džepova, sezona bi trebala biti uspješna. Uz jedan uvjet. Da se vrate - i sljedeće godine.
Biočina: "Bilo je znatnog dizanja marži"
This browser does not support the video element.
Više informacija o tome kolike je prihode donijela špica turističke sezona otkriva reporter Dnevnika Nove TV Marko Biočina koji je posjetio APIS-ov informatički centar gdje se prikupljaju i obrađuju svi fiskalizirani računi u Hrvatskoj. Upravo oni najbolje pričaju priču o ovogodišnjoj turističkoj sezoni.
"Ovdje se na neki način najbolje osjeti bilo turističke sezone. Ako govorimo o samom vrhuncu sezone od 15. srpnja do 15. kolovoza onda možemo reći da oni trendovi koje smo ranije vidjeli su još više naglašeni", rekao je Biočina pa pojasnio.
Kad gledate bilo koju od kategorija na koje značajno utječe turistička potrošnja - smještaj, ugostiteljstvo, trgovina na malo, vidimo da je broj računa više manje isti ili čak manji nego lani, ali da su naplaćeni iznosi veći za 15 i više posto. Smještaj je tako porastao za 15 posto, ugostiteljstvo za nekih 16 i pol posto, osobne usluge poput frizerskih i kozmetičkih salona za gotovo dvadeset posto. Dakle, radi se o porastu od više stotina milijuna eura u odnosu na lani, pojasnio je.
Posljedica je to inflacije, ali i dizanja profitnih marži.
"To je teško raščlaniti, ali ono što je indikativno je podatak koji je danas objavljen u sklopu statistike o inflaciji - tu vidimo da u srpnju su cijene restorana i hotela rasle dvostruko više od generalne stope inflacije za nekakvih 14,6 posto. To nam sugerira da je uistinu bilo znatnog dizanja marži od hrvatskih ugostitelja i hoteljera", rekao je Biočina.
Dobra posljedica toga jest što to gura ekonomiju naprijed i doprinosi boljem punjenu proračuna, no negativni efekt je što vidimo da inflacija - upravo zbog turističke sezone - u Hrvatskoj pada sporije nego u nekim drugim državama.
"Zato je za očekivati da će se već od rujna intenzivirati ti pozivi od raznih društvenih skupina da dio tog novca od sezone se preusmjeri prema njima i da se na taj način sačuva njihova kupovna moć i njihov životni standard", poručio je Biočina.
Kako će Vlada s tim izaći na kraj tek treba vidjeti.
"Činjenica je da hrvatski građani plaćaju na neki način cijenu jakog turizma kroz više cijene i hrane i usluga. No to su na neki način ipak slatke brige dok god se ti računi slijevaju u APIS-ov centar", rekao je Biočina za kraj.
Dnevnik Nove TV pratite svaki dan od 19 sati, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr.