Što kažu maturanti?

Komentari na najlošije rezultate državne mature dosad: "Odlikaš sam, ali sam se šokirao kad sam vidio koliko ne znam!"

1/2 >> Pogledaji ovu galeriju
Galerija
Nakon komentara profesora hrvatskog i matematike o najlošijim rezultatima državne mature dosad, tražili smo i maturante da se osvrnu na ovogodišnji ispit.

Alex Šverko, maturant Opće gimnazije Pula, kazao nam je da se šokirao kad je na pripremama vidio koliko ne zna, a u srednjoj je školi bio odličan učenik.

"Polagao sam državnu maturu ove godine. Hrvatski nije bilo previše drugačiji od prijašnjih godina, osim što smo mi imali više polaznih tekstova. Ti polazni tekstovi oduzeli su nam dosta vremena (barem većini) i bili su jako zahtjevni. Ostalih 50 pitanja si ili znao ili nisi.

"Svi zadaci su bili teški, falilo je i vremena"

Matematika je, barem meni, bila mnogo teža nego što su imali prošlogodišnji maturanti. Pojavili su se tipovi zadaka kojih nikad prije nije bilo na maturi. Inače na ispitu budu i lakši zadaci, kako bi se skupili bodovi za prolaz, no ove godine ih nije bilo. Od prvog do zadnjeg zadataka, svi su bili teški. I vremena je falilo!" rekao nam je Alex, koji nije previše zadovoljan svojim rezultatima jer se dugo pripremao i potrudio oko mature.

"U srednjoj školi bio sam odličan učenik pa me šokiralo kad sam u pripremama vidio koliko ne znam", zaključio je Šverko.

"Kako od nas očekujete da riješimo maturu kad ni sami ne biste znali riješiti te zadatke?"

Javila nam se i maturantica Gimnazije Bjelovar Maristela Baričević. Ona također smatra da su zadaci iz matematike bili preteški jer se s njima nisu susreli u nastavi niti na pripremama. 

"Matura iz engleskog bila je dosta lagana, tema nam je najviše svima odgovarala i nisu bili komplicirani zadaci. Na hrvatskom je jedini problem predstavljao esej zbog hrvatskog pjesništva i Tina Ujevića, kojeg nitko nije očekivao. Meni je  najteža bila matematika. Bilo je puno teže nego prošle godine. Smatram da sam bila dovoljno pripremljena za sve mature, osim za maturu iz matematike jer takve zadatke nismo nikada radili na nastavi, a ni na pripremama se nismo susreli sa sličnima. To je jedini razlog zbog kojeg nisam zadovoljna svojom maturom iz matematike, dok sam iz ostalih predmeta ostvarila zadovoljavajuće rezultate.

Smatram da mjerilo znanja nije državna matura jer ako neka osoba ne ostvari dobar rezultat, npr. u matematici, ne znači nužno da je loša i u drugim predmetima, no zbog našeg sustava ta ista osoba nije zadovoljila određenu normu i ne može se progurati dalje kako bi pokazala ono što joj stvarno ide i što može. Ako bi već postojale određene provjere našeg znanja prije fakulteta, možda bi najbolje rješenje trebalo biti da se ova tri predmeta: hrvatski, matematika i engleski također stave u izborne predmete tako da svaka osoba odlučuje sama što će polagati. Možda bi i svaki fakultet trebao odrediti listu određenih predmeta koji su potrebni za određeni smjer pa bi osoba polagala ono što ju i tamo, kada upiše fakultet, očekuje", kaže Maristela, koja je napisala i otvoreno pismo o državnoj maturi, koje prenosimo u cijelosti na dnu članka. Maturantica u pismu pita vladajuće kad će početi mijenjati sustav, ali se osvrće i na stres koji učenici proživljavaju zbog manjkavog sustava. 

Struka: "Sustav treba mijenjati"

Podsjetimo, prema prvim neslužbenim rezultatima državne mature, 8800 učenika nije prošlo ispite iz hrvatskog i matematike.

Ministrica obrazovanja Blaženka Divjak istaknula je kako su porazni rezultatisamo dokaz da sustav treba mijenjati. S njom se slažu i profesori s dugogodišnjim iskustvom s kojima smo razgovarali. Dunja Banović, profesorica hrvatskog jezika u zagrebačkoj Prvoj ekonomskoj školi, istaknula je da je glavni nedostatak učenika što ne znaju kritički i logično razmišljati te bi ih prvenstveno tome trebali naučiti kako bi se stvari počele mijenjati nabolje.

Profesor iz Splita koji je više od 30 godina kontrolirao nastavu matematike u dalmatinskim školama, Vinko Brajović, smatra da su zadaci ove godine bili preteški i zalaže se za to da ispiti budu jedinstveni, a ne na dvije razine.

Sve više mladih bori se s napadima panike

Zbog napada panike od školskog uspjeha na osječkom odjelu dječje psihijatrije pomoć treba sve više mladih ljudi.

"Djeca žive danas iznimno stresno, vrlo ubrzano, pod velikim su pritiscima i onemogućavamo im da budu djeca“, rekla je Katarina Ćurković Dodig iz Zavoda za dječju i adolescentnu psihijatriju.

Studentica Lara u lipnju je, u jeku priprema za maturu, za Dnevnik Nove TV hrabro ispričala kako se bori sa sve češćim strahom kod mladih, strahom od loše ocjene.

"Točno se sjećam negdje u veljači, u četvrtom razredu, to je bio baš krah, u punom smislu te riječi. Dođem ispred škole i odmah me nešto stegne negdje i ne mogu normalno disati. Osjećaj je bio poput gašenja požara, ali on se nikada ne gasi, samo tinja", ispričala nam je tad Lara.

Studentica Lara (Foto: Dnevnik.hr) Foto:DNEVNIK.hr

Tinjao je od upisa u srednju školu, a buknuo je prije državne mature. Požar uzrokovan borbom sa strahovima od loših ocjena, škole i neuspjeha. Lara je odgodila i polaganje državne mature, godinu dana pauzirala te potražila stručnu pomoć.

"Moraš upisati dobru srednju da bi mogao upisati dobar faks, da bi mogao imati što bolji život. Ljudi te pitaju kako je moguće dobiti jedan, a znaš sve večer prije. Moguće je i lako se dogodi, i to je problem kada se počnete osjećati manje vrijednim", kaže Lara, koja je godinu kasnije položila maturu i upisala željeni studij.

 

Objavu maturantice Maristele prenosimo u cijelosti uz dopuštenje:

Dobar dan svima! Uz dužno poštovanje prema svima profesorima, nastavnicima, roditeljima, učenicima te sadašnjim, ali i budućim maturantima ovom prilikom želim iznijeti nešto o čemu tisuće maturanata već 10 godina šuti i trpi. Državna matura zahtijeva od nas učenika gimnazija, ali i strukovnih škola da na kraju našeg srednjoškolskog obrazovanja polažemo 3 obvezna predmeta koja postaju odlučujući faktor za nastavak našeg školovanja.

Naša karijera i naša budućnost ovise o ta 3 predmeta kojima naša politika nastoji provjeriti naše znanje i naše sposobnosti. Recite mi, molim vas, otkada se razina intelektualnih sposobnosti mjeri u samo nekoliko zadataka koji se svake godine pojavljuju u drugačijem izdanju u ispitima naše državne mature? Recite mi kako naša vlada zna što je istinsko znanje ako svake godine sastavljaju sve težu i težu maturu? Kako je moguće da se znanje iznadprosječnog učenika/-ce mjeri u 30 zadataka iz matematike kada im te iste zadatke nikada niste stavili u njihove udžbenike?

Kako očekujete od nas da s jednakim uspjehom riješimo maturu i da opravdamo svoje ocjene iz srednje škole kada ni vi sami tu maturu ne bi riješili dovoljno zadovoljavajuće? Recite mi ministrice Divjak, što vas je nakon 10 godina provođenja državne mature nagnulo na osnivanje Škole za život, recite mi jeste li i vi prolazili kroz ono što prolazimo i mi, jeste li danonoćno proživljavali jednaku količinu stresa i s tim istim se budili svako jutro jer vam je vaša karijera ovisila o onome što danas zovemo državna matura? Kad već govorimo o stresu, jeste li razmišljali o tome kako se mi osjećamo pri samoj pomisli da naši snovi i želje mogu samo tako lako pasti u vodu?

Jeste li ikada razmišljali o tome da u Hrvatskoj stvarno postoje mladi, sposobni i talentirani ljudi koji bi možda jednoga dana i mogli učiniti nešto za dobrobit ove države, ali ih ovaj sustav koči i ne dopušta im da dišu? Ta ista mlada i sposobna radna snaga za kojom Hrvatska već godinama traga odlazi iz ove zemlje upravo zbog takvog režima kojeg gledaju već 10 godina. Zašto se onda čudite kada alarmantni podaci kažu da smo u posljednjih 6 godina izgubili 44 tisuće učenika u našim školama?

Te iste vaše škole zajedno s vašim navodno boljim obrazovnim sustavima sada ostaju prazne i svakim danom ta praznina postaje veća. Mlade obitelji odlaze u bolje sutra u potrazi za boljim životom, boljim uvjetima i vjerujte mi to nije samo zbog malih plaća u ovoj državi već zbog politike koja se provodi nad nama. Kada je nedavno izašla anketa u svrhu ukidanja državne mature, većina učenika je smatrala da državnu maturu treba ukinuti. Zašto je to tako potvrđuju rezultati prethodnih godina, ali i rezultati od ove godine koji kažu da državna matura nije nikada bila lošija i da su ostvareni najlošiji rezultati od njezina uvođenja.

Naravno krivit ćete učenike za koje ćete reći da ne uče dovoljno, da su lijeni, nezainteresirani, neodgovorni itd, ali nećete preispitati taj vaš sustav zbog kojeg se sve ovo i događa. Cilj državne mature i njezina vizija nekada davno bila je da nam pomogne u nastavku našeg obrazovanja, da se na samome kraju, kada je već vrijeme za veće pothvate u životu, prisjetimo i bolje usvojimo svo gradivo od 1 do 4 razreda, da nam to znanje ostane i dalje u obliku našeg intelektualnog vlasništva koje se danas višestruko vrednuje i cijeni. Ali recite mi, kako očekujete da nam to sve pomogne u životu kada nam ta ista državna matura nabija ogromni pritisak i stres koji proživljavamo u samo mjesec dana?

Mjesec dana štrebanja i učenja napamet pojedinih činjenica i pojmova odjednom zamjenjuje sav trud koji je pojedini učenik stekao kroz 4 godine mukotrpnog rada. 4 godine dokazivali smo tko smo i što smo da bi nam na kraju jedan test presudio za cijeli život. Pitat ću vas još, jesmo li mi to stvarno zaslužili? Jesu li to zaslužili oni koji stvarno imaju potencijal u sebi i kojima se zbog tog istog potencijala većina divi, no zbog 3 obvezna predmeta koja većina neće ni slušati na fakultetu, njihovi snovi mogu ostati samo snovi, a priliku da pokažu svijetu što stvarno mogu i znaju nikada neće dobiti.

A zašto je to tako? Zašto mladim ljudima ne dopustite da žive ono o čemu sanjaju, da budu ono što najbolje znaju, zašto se njihovo znanje mjeri kroz 3 testa čije će gradivo zaboraviti onoga trena kada napuste učionicu, zašto ih kočite? Recite mi hoćete li vi biti roditelj svakog budućeg djeteta koje će proživljavati jednaku muku i koje će svoje mentalno zdravlje staviti u drugi plan samo zbog jednog cilja i želje da zadovolji vaše uvjete? Hoćete li vi biti ti kada ćete gledati razočaranje i tugu u očima svoga djeteta kada shvati da nije zadovoljilo vašu normu koja je bila potrebna za njegovu/njezinu karijeru?

Ili ćete kao i inače gledati samo svoj posao, gurnuti ruku malo dublje u džep i ne misliti na budućnost ove zemlje koja bi danas i trebala ostati na mladima? Vi ni ne radite svoj posao. Vaš posao trebao bi uključivati reforme o tome kako zadržati mlado stanovništvo u ovoj državi, a ne je iz iste tjerati van.

Trebali bi učiniti nešto za naše obrazovanje, ali ne u obliku državnih matura za koje i vi sami znate da ih ne možete riješiti. Žalosno je što vam to mi, ljudi nad kojima provodite dio svojih reformi, moramo govoriti što ne valja u ovoj državi umjesto da to vi, koji je vodite, vidite sami.

Ako se u sljedećih 10 godina nastavi ovaj trend sve lošijih rezultata, nemojte reći da vam nismo rekli i da smo na ovaj način liječili svoje frustracije, jer i vi i mi dobro znamo koliko mladi ljudi u Hrvatskoj imaju potencijala za bolje i da zaslužuju bolje, no nažalost ovakvim tempom to dovoljno ne dolazi do izražaja.

Živimo u demokratskoj državi gdje svaka osoba ima pravo na svoje mišljenje, svoj stav, interese, ali se naš glas uporno pretvara u šutnju iz koje nema izlaza i iz koje nam vi ne dopuštate izlaz. I ti naši stavovi, interesi, vrijednosti koje njegujemo postaju zanemarive jer nam je nametnuto da svi moramo razmišljati jednako, a sve što odudara od toga vi ne vidite. I dok nas drugi čine ponosnima što upravo dolaze iz naše male zemlje, mi, na kojima navodno sve ovo ostaje, si postavljamo pitanje hoće li uskoro doći i naša minuta kada ćemo pokazati koliko zaista vrijedimo i koliko možemo .

No izgleda da previše gledamo unaprijed, kada nas vi gurate unatrag.
Glas maturanata, Maristela Baričević.