Gotova je 5630 metara duga nova cijev tunela Učka, koji će biti otvoren u popodnevnim satima u petak, 43 godine nakon što je u promet puštena prva cijev tunela. Radovi na probijanju tunela i opremanju trajali su tri godine, a utrošeno je više od tisuću tona tekućeg eksploziva.
Ovo je treći po dužini tunel u Hrvatskoj i najmoderniji je, a kamere Dnevnika Nove TV prve su zavirile u novi tunel dan uoči svečana otvorenja. Do kraja rujna vozit će se po obje cijevi, a onda se stari tunel zatvara i ide u rekonstrukciju. Radovi bi trebali trajati do svibnja iduće godine. Gradit će se tri nova poprečna tunela i podići sigurnost putovanja.
Jedan od najvažnijih infrastrukturnih objekata u Hrvatskoj
Tunel Učka jedan je od najvažnijih infrastrukturnih objekata u Hrvatskoj. Promet kroz Tunel Učku dosad se odvijao dvosmjerno, kroz jednu cijev, koja je puštena u promet 1981. godine. Nova cijev duga 5,6 kilometara omogućit će brži protok vozila i usklađivanje s europskim sigurnosnim standardima.
Tunel Učka je treći tunel po dužini u Hrvatskoj, nakon Male Kapele i Sv. Roka. Tijekom izgradnje korištene su najmodernije tehnike, uključujući tekuće eksplozive, pokretne trake za odvoz materijala i suvremene sustave probijanja i iskopa materijala.
Ti tehnološki napredni pristupi omogućili su brzo i učinkovito izvođenje radova unatoč brojnim izazovima, kao što su složena geološka situacija i zahtjevi za minimalnim utjecajem na postojeći promet.
Na izgradnji je bilo angažirano više od 500 radnika. Ukupna investicija iznosi oko 200 milijuna eura, a radovi su završeni u roku i bez dodatnih troškova usprkos problemu s inflacijom, manjkom radnika i velikom broju pukotina i jama u novoj cijevi.
"Radovi su trajali tri godine. U probijanju druge cijevi jedan od najizazovnijih trenutaka bilo je miniranje. Utrošeno je više od tisuću tona tekućeg eksploziva, a jedan od većih izazova bilo je više od 30 jama i pukotina na koje su naišli probijajući drugu cijev", kaže direktor Bina Istre Dario Silić.
Najmoderniji tunel u Hrvatskoj
Ističe da će nova cijev Tunela Učka biti najmoderniji tunel u Hrvatskoj. Tijekom proboja druge nove cijevi tunela iskopano je 1,2 milijuna tona stijena i drugog materijala. To je otprilike kao četvrtina piramide u Egiptu. Utrošeno je i tri tisuća tona čelika.
Bez kvalitetne i dobre infrastrukture ne možete dovesti turiste na zapadnu, a ponajviše istočnu obalu Istre, kaže Silić i podsjeća da 95 posto turista u Istru dolazi automobilima.
Paralelno s radovima na Tunelu Učka zatvorena je financijska konstrukcija i započeti su radovi na dionici autoceste od deset kilometara koja će spojiti Učku i Matulje. Ta dionica, zajedno s dupliranjem mosta Mirna i vijadukta Limska draga, dodatno će poboljšati prometnu povezanost Istre s ostatkom Hrvatske.
Planirani završetak radova je unutar tri godine, što će omogućiti putovanje od Pule do Zagreba za dva i pol sata, bez zaustavljanja. Projekt uključuje brojne ekološke mjere koje su ključne za poboljšanje kvalitete života zajednice uz prometnicu.
Predsjednik IDS-a Dalibor Paus u povodu otvaranja druge cijevi Tunela Učka rekao je da pozdravlja taj čin, ali se i založio da se stanovnicima Istarske županije ne naplaćuje tunelarina: "Dobro je i pozdravljamo otvaranje druge cijevi Tunela Učka, značajan je to projekt za Istru. No, protiv smo toga da Istrijani i dalje budu kažnjeni i plaćaju 'porez' zbog činjenice da žive u Istri. Ako su Krčki most, Pelješki most i tunel Sveti Ilija besplatni, onda za Istrijane, kojima je to de facto jedina prava veza s ostatkom Hrvatske, mora biti besplatan i Tunel Učka."
"Tunel Učka treba biti besplatan za stanovnike Istre"
Dodao je Paus u priopćenju i da je riječ o velikom infrastrukturnom projektu koji doprinosi standardu života u Istri, sigurnosti i protočnosti prometa kroz cijelu godinu, kao i povezanosti Istre s ostatkom Hrvatske. Istaknuo je da je "snažna simbolika otvaranja druge cijevi Tunela Učka baš na ovaj dan, kada se obilježavaju i Pazinske odluke, kojima je Istra u političkom smislu sjedinjena s maticom Hrvatskom".
Otvaranjem druge cijevi Tunela Učka i skorim dovršenjem dionice Istarskog ipsilona od Tunela Učke do Matulja Istra će, kazao je Paus, biti i prometno sjedinjena s ostatkom Hrvatske, ali je i podsjetio da stanovnici Istre u ovom slučaju moraju biti tretirani jednako kao i ostali građani Hrvatske.
Napominje da su stanovnici Istre financijski sudjelovali u prvoj fazi izgradnje tunela kroz Učku, da je tunel jedina prava veza Istre s Hrvatskom i zato mora biti besplatan za sve žitelje Istre.
Stiže i Plenković
Paus poručuje kako će se IDS, osim za ukidanje tunelarine, zalagati i dalje za strateška ulaganja u prometnu infrastrukturu Istre. Da bi cijela Istra bila cestovno povezana, dodao je, "nužno je izgraditi krak autoceste od Labina do Kanfanara i Istarski ipsilon pretvoriti u Istarski iks."
Kaže da Hrvatska na raspolaganju ima 26 milijardi eura za prometnu infrastrukturu koju je, kako je ustvrdio, osigurao IDS-ov europarlamentarac Valter Flego u prethodnom mandatu.
Na današnjoj svečanosti otvorenja druge cijevi tunela Učka sudjelovat će i predsjednik Vlade Andrej Plenković. Obići će i novi Centar za upravljanje u Upravnoj zgradi Bina Istra upravljanje i održavanje.