uputili otvoreno pismo

Nastavnička grupa osudila postupanje ministra i prosvjetnog inspektora: "Učitelji su šokirani rezultatima, inspektor je direktno kršio zakon"

Slika nije dostupna
Nastavnička grupa "Školska zbornica" uputila je otvoreno pismo ministru znanosti i obrazovanja Radovanu Fuchsu u kojem osuđuje postupanje prosvjetnog inspektora i ukazuje na brojne nepravilnosti u istrazi afere "Petica".

Ministarstvo obrazovanja objavilo je u srijedu rezultate inspekcijskog nadzora u Klasičnoj gimnaziji u Zagrebu nakon afere s e-mailom Sanje Musić Milanović. Nakon što je prva dama poslala školi e-mail, dvije već zaključene četvorke njezina sina ispravljene su u petice.

Inspektor je utvrdio da su zaključne ocjene bile donesene prije održavanja sjednice Razrednog vijeća, čime su ocjene formalno-pravno valjane. Profesorica matematike tvrdila je da je promijenila ocjene jer se "od nje tražilo da ih promijeni". Budući da inspektor nema mehanizme utvrditi tko je od nje to tražio, te će odgovore potražiti policija.

Na rezultat ove istrage oštro je reagirala nastavnička grupa "Školska zbornica", koja je osudila ponašanje ministra Radovana Fuchsa, ukazala na propuste u inspekciji i preispitala legitimnost njezinih rezultata. Njihovo otvoreno pismo, upućeno samom ministru, prenosimo u cijelosti u nastavku.

"Nakon objave nalaza, učitelji su šokirani" 

"Poštovani gospodine ministre Fuchs,

nakon objave nalaza prosvjetnog inspektora u Klasičnoj gimnaziji u Zagrebu, a koji je objavilo Vaše ministarstvo, učitelji su šokirani.
Nižu se nebrojene reakcije nevjerice i razočaranja, prije svega time što je svakom učitelju i nastavniku jasno kako je Vaš inspektor direktno prekršio ili zaobišao Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, te kako Vi u izjavi o navedenom slučaju tumačite odredbe Zakona koje govore o zaključivanju ocjena kao „sivu zonu“.

Ne, ministre, naš Zakon nije nikakva "siva zona", dapače za ovaj slučaj je vrlo precizan. Sukladno članku 73. stavku (2) navedenog Zakona, zaključna ocjena utvrđuje se od strane predmetnog učitelja/nastavnika, javno, na kraju nastavne godine. U nastavničkim krugovima vaši su pomoćnici već odavno postali predmet ismijavanja svaki put kad pokažu da ne poznaju razliku između školske i nastavne godine, što se jednom Vašem pomoćniku opet dogodilo prije nekoliko tjedana na nacionalnoj televiziji, ali zato smo
mi učitelji i nastavnici tu da ih obrazujemo.

Nastavna godina ove je kalendarske godine završila 21. lipnja. Sukladno Zakonu zaključna ocjena morala je biti – i bila je – zaključena do 21. lipnja. Takva ocjena naknadno se sukladno važećim propisima može mijenjati isključivo na dva
načina:

1. Negativna ocjena mijenja se nakon dopunskog nastavnog rada, što je poseban oblik odgojno-obrazovnog rada te nije dio nastavne godine.

2. Bilo koja ocjena mijenja se nakon žalbe podnesene u roku od 48 sati nakon završetka nastavne godine, a sukladno rezultatima ispita pred povjerenstvom.

Pročitajte i ovo afera petice "Tražili su me da promijenim ocjene": Ministarstvo objavilo nalaz inspekcije, uključuje se i policija

Pročitajte i ovo komentar Lane Ružičić Znate li koliko je 2 + 2? Što je sve sporno u priči da prva dama urgira za ocjene svoga sina i zašto na kraju ništa nije sporno…

Ne postoji drugi način promjene ocjene nakon završetka nastavne godine. Vaš inspektor u vlastitom nadzoru utvrđuje da je ocjena iz Matematike promijenjena 27. lipnja, ali "prije sjednice razrednog vijeća" čime nekako magično postaje legitimna? Činjenica da je poštovan jedan zakonski propis nikako ne umanjuje činjenicu da je prekršen drugi, daleko važniji zakonski propis, ali Vašeg inspektora ni Vas to očito ne zanima.

Nejasno je i kako nastavnica Matematike može dobiti pisanu opomenu ako je učinila nešto protuzakonito, a sama je priznala da je to od nje traženo. Ona će biti kažnjena jer je na nju učinjen pritisak da učini nešto nezakonito i jer mu se nije znala oduprijeti!?

Nakon svega ne preostaje nam ništa drugo nego postaviti nekoliko vrlo očitih pitanja na koja zahtijevamo direktne i nedvosmislene odgovore:

• Ako je ocjena promijenjena nezakonito, zašto nije poništena i vraćena na ponovno utvrđivanje?

• Ako ocjena nije promijenjena nezakonito, na temelju čega je nastavnica dobila opomenu pred otkaz?

• Zašto se ni u inspekcijskom nalazu ni igdje drugdje ne spominje ocjena iz Latinskog jezika, a koja je također promijenjena nezakonito?

• Zašto su Vam u izjavama puna usta "zaštite učitelja" dok istovremeno inspekcija Vašeg ministarstva direktno krši Zakon na štetu učitelja i nastavnika?

• Kako planirate riješiti problem deficitarnih učiteljskih/nastavničkih zanimanja kojima je uzrok premala plaća ako istovremeno mlade deficitarne nastavnice svi na ovakav način gaze?

Pročitajte i ovo Komentirao i situaciju u BiH Milanović o e-mailu supruge ravnateljici škole: "Da je to meni mama napravila kad sam imao 17 godina, ja bih poludio, ali mama je mama"

Svjesni smo da bi naknadno ispravljanje zaključne ocjene moglo izazvati i pravni paradoks. Naime, ako inspektor poništi zaključnu ocjenu jer je donesena nezakonito, nova ocjena opet
ne bi mogla biti zaključena sukladno članku 73. Zakona jer ne bi bila donesena javno u razrednom odjelu za vrijeme nastavne godine. Iz ovog paradoksa proizlazi i nužnost promjene zakonskih propisa kojima se uređuje zaključivanje ocjene.

I za kraj, ovaj slučaj nikako ne smije biti poticaj i ohrabrenje ostalima da se upuste u ovakav način pritiska i utjecaja na školu, učitelje i nastavnike kod zaključivanja ocjena. Ako je sad i pojeo vuk magare, pobrinite se da se to više nikada ne dogodi. U suprotnom će ostati
pitanje: je li prosvjetna inspekcija potpuno neovisno i samostalno donijela rješenje ili je na nju netko utjecao?

Ako inspektori ovako lako mogu kršiti i zaobilaziti vrlo jasne zakonske odredbe onda je možda vrijeme i da počnete razmišljati o novom Zakonu o prosvjetnoj inspekciji.

S nadom da ćemo dobiti odgovore na pitanja koja muče tisuće učitelja i nastavnika, srdačno Vas pozdravljamo,

Nastavnička grupa Školska zbornica"