Kako se formiraju cijene?

Plaćamo papreno, a trgovci zarađuju minimalno? Evo kako se kroje cijene i zašto u Središću plaćamo više nego u Njemačkoj

Dragan Munjiza Foto: Davor Puklavec/Pixsell
Iskusni stručnjak za maloprodaju Dragan Munjiza pojasnio je za DNEVNIK.hr kako se formiraju cijene proizvoda u trgovačkim lancima, kako i koliko trgovački lanci zarađuju i zašto u Njemačkoj jedan proizvod može koštati manje nego u Hrvatskoj.

Galerija 0 0

Svakodnevni odlazak u trgovinu građanima izaziva sve jaču  glavobolju zbog izrazito visokih cijena, ponajviše prehrambenih proizvoda. 

Nadali smo se da inflacija više neće biti tema broj jedan u ovoj godini, ali to se zasad nije dogodilo. 

Ukupna inflacija u Hrvatskoj mjerena harmoniziranim indeksom potrošačkih cijena (HIPC) u siječnju se ubrzala na pet posto, s 4,5 posto zabilježenih u prosincu 2024., dok se temeljna inflacija ubrzala na 4,7 posto s 4,6 posto.

Pritom je ubrzavanje ukupne inflacije u siječnju bilo rezultat porasta inflacije svih njezinih glavnih komponenata, osim industrijskih proizvoda.

Bivšeg šefa Konzuma i iskusnog stručnjaka za maloprodaju Dragana Munjizu pitali smo za komentar o inflaciji, ali i pojašnjenje formiranja cijene proizvoda. 

Kada inflacija "krene", teško ju je zaustaviti, pogotovo ako ne promijenite parametre koji su je uzrokovali - ponajviše količinu novca u opticaju, rekao nam je Munjiza. 

Građani se najviše žale na cijene hrane, no Munjiza ne misli da su se trgovački lanci "otrgnuli s lanca". 

"Pretpostavljam da je to opći dojam prosječnog potrošača i građanina RH, ali činjenice i financijski pokazatelji za prošlu i pretprošlu godinu ne ukazuju na tu kvalifikaciju. Da nesukladnih cijena i ponašanja ima i kod trgovaca, to je točno, kao što je i točno da su trgovci odigrali pozitivnu ulogu za vrijeme lockdowna i opskrbljivali nas i u najtežim uvjetima za njih i stanovništvo." 

Kako se formira cijena proizvoda? 

Munjiza je za DNEVNIK.hr pojasnio kako se uopće formira cijena proizvoda.

"Na nabavnu cijenu doda se brutomarža, koja omogućuje konkurentnost u odnosu na konkurenciju i po kojoj se procjenjuje da bi kupci željeli kupovati na način da se prodaju količine koje su postavljene kao cilj. Na tu cijenu još se dodaje stopa PDV-a, koju određuje država." 

Na konkretnom primjeru to izgleda ovako: 

  • ulaz: nabavna cijena robe npr. 10 eura (to se plaća dobavljaču)
  • brutomarža: npr. prosječnih 25 posto - 2,5 eura
  • PDV: 25 posto za većinu robnih grupa - 3,125 eura (prihod države)
  • ukupno: 10 + 2,5 + 3,125 = 15,625 eura na polici.

"Prosječna netozarada trgovca od tog iznosa (3 posto na prodajnu cijenu bez PDV-a) je 0,372 eura! Najbolji trgovci u RH imaju 6 posto, što iznosi 0,75 eura. Konzum 1 posto = 0,125 eura", naglašava Munjiza. 

Evo kako, primjerice, Konzum odluči da mu cijena tjestenine Barilla penne rigate od 1 kg iznosi 3,69 eura.

Munjiza pojašnjava da trgovački lanac prvo sasluša argumente proizvođača, npr. Barille, kolika bi trebala (ne morala) biti krajnja cijena na polici, snimi cijene konkurencije u inozemstvu i tuzemstvu te proba postaviti brutomaržu koja je "uobičajena" i definirana tijekom nekoliko godina prakse za tu robnu grupu, a koja uvažava nivo cijena u konkurenciji (tuzemstvo i inozemstvo) tako da želi imati nižu cijenu od njih ako pružaju istu razinu usluge u prodajnim mjestima i imaju sličnu lokaciju trgovine.

Na kraju se definira finalna brutomarža, koja mora pokriti troškove koje dobije od odjela kontrolinga i ostaviti dio zarade za plaćanje poreza i kamate te zarade vlasnicima, napominje. 

Za primjer smo uzeli i domaći proizvod koji Konzum otkupljuje od nekog domaćeg proizvođača.

Pepefiš Salata od hobotnice 120 g u Konzumu košta 11,99 eura.

Evo kako je trgovački lanac došao do te cijene: 

  • PDV na tu robnu grupu iznosi 25 posto
  • cijena tog proizvoda bez PDV-a je 9,592 eura
  • 25 posto brutomarže je 2,398 eura
  • neto nabavna cijena koja se plaća dobavljaču iznosi 7,194 eura
  • prosječna netozarada trgovca nakon što plati troškove i poreze je 0,288 eura.

"Zbog takve je pretpostavke propao komunizam"

Usporedbe cijena proizvoda u Hrvatskoj s cijenama u inozemstvu sve su češće u domaćim medijima. Građani se pitaju kako je moguće da je cijena našeg proizvoda jeftinija, primjerice, u Njemačkoj nego u zagrebačkom kvartu Središće. Doista, koja je tu logika i ima li je?

Munjiza tvrdi da ima logike. 

"Njemačko tržište je konkurentnije - više je efikasnih i raznovrsnih trgovaca, prosječni porezi su niži, građani bogatiji s većim plaćama, a proizvodnost njemačke industrije i poljoprivrede viša."

Objašnjava koji sve faktori utječu na cijenu nekog proizvoda i zašto takozvani zakon jedne cijene ne vrijedi.

"Zakon jedne cijene ne vrijedi nigdje i nigdje nije bio efikasan - zbog takve je pretpostavke propao komunizam.

Građani imaju različita primanja i različito su efikasni, stručni i vrijedni. Efikasniji u prosjeku zarađuju više, pogotovo ako žive u efikasnijim društvima/zemljama.

Isto tako, različiti poslovni subjekti različito su efikasni i prilagođeni kupcima i ostalim dionicima. Efikasniji, konkurentniji i u očima potrošača manje nezamjenjivi (ili zbog nižih cijena i/ili kvalitetnije usluge) bolje zarađuju, održiviji su - pogotovo ako posluju u državama koje su također efikasne i građanima orijentirano posložene", rekao nam je Munjiza zaključno. 

Pročitajte i ovo Izuzete snimke kamera Sukob i pucnjava nedaleko od dječjeg vrtića, oglasila se policija: "Većina sudionika sukoba..."

Pročitajte i ovo Oglasio se HND VIDEO Uhićeni šefovi radija u Puli: "Ona boluje od karcinoma, jeste li normalni?"