S obzirom na to da je studeni poznat kao mjesec čestih sniženja, a približava se i 29. studenog, dan poznat i kao crni petak, Ministarstvo gospodarstva u suradnji s Europskim potrošačkim centrom Hrvatska podsjeća potrošače na važnost opreza tijekom razdoblja velikih popusta. Ovo je vrijeme kada trgovci često koriste obmanjujuće prakse, što može navesti potrošače na nepotrebne kupovine i preplaćivanje proizvoda koji zapravo nisu sniženi.
Kako bi kupovina na crni petak bila sigurna i uspješna, središnji portal za potrošače naveo je nekoliko praktičnih savjeta.
Praćenje cijena
Jedna od uobičajenih praksi trgovaca je umjetno podizanje cijena u tjednima prije crnog petka kako bi se stvorio privid većeg popusta na dan rasprodaje. Potrošačima se savjetuje da unaprijed prate cijene željenih artikala kako bi mogli razlikovati stvarne od prividnih popusta.
Dobro provjerite cijene i popuste jer su nedavna istraživanja pokazala da je gotovo 90 % robe koja se prodaje tijekom crnog petka imala jednaku ili manju cijenu prije crnog petka, što znači da popusta zapravo nema i da potrošače često zavede euforija popusta, kažu iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača.
Upoznavanje s potrošačkim pravima
Prije donošenja odluke o kupnji potrošači trebaju biti svjesni svojih prava kako bi mogli prepoznati obmanjujuće poslovne prakse. Važno je napomenuti da trgovac prilikom obračuna popusta mora uzeti u obzir najnižu cijenu proizvoda koja je bila primjenjiva u razdoblju od 30 dana prije sniženja.
Na svim proizvodima i kod fizičke i kod online kupnje mora biti istaknuta snižena cijena, ali i najniža cijena u zadnjih 30 dana, što će potrošačima pomoći pri provjeri je li taj popust koji je istaknut pravi.
Planiranje unaprijed
Planiranje kupovine unaprijed ključno je za izbjegavanje impulzivnih odluka, koje su često rezultat agresivnih marketinških taktika. Europski potrošački centar Hrvatska preporučuje izradu popisa potrebnih proizvoda i usporedbu njihovih cijena na tržištu prije početka rasprodaja.
Vremenski ograničene rasprodaje mogu stvoriti pritisak na potrošače da donesu ishitrene odluke, što može dovesti do nepromišljenih kupnji. Potrošačima se savjetuje da odvoje vrijeme za usporedbu ponuda i uvjeta poslovanja različitih trgovina. Istraživanje recenzija drugih kupaca i pažljivo čitanje uvjeta povrata može pomoći u izbjegavanju neugodnih iznenađenja s obzirom na to da mnogi sniženi artikli dolaze s ograničenim mogućnostima povrata.
Povrat robe i rokovi – kupnja na prodajnom mjestu
Kada je u pitanju povrat ispravne robe u prodavaonicu, nijedan zakon nije obvezao trgovce da moraju uzeti natrag kupljeni proizvod i potrošaču vratiti novac ili ga zamijeniti za drugi proizvod. To je prepušteno isključivo dobroj volji i dobroj poslovnoj praksi trgovaca.
"Neki trgovci vraćaju novac, neki daju vrijednosne bonove za kupnju kod njih, neki mijenjaju za neki drugi proizvod, a neki ništa od toga. Različite su prakse i u rokovima u kojima se roba može vratiti – negdje je to 7 , 14 ili 30 dana, ali sve to treba provjeriti u prodavaonici prije kupnje", upozorava Hrvatska udruga za zaštitu potrošača.
Provjereni trgovci
Europski potrošački centar Hrvatska preporučuje odabir provjerenih trgovaca, posebno tijekom internetske kupnje. Nepoznate web-stranice koje nude ponude "predobre da bi bile istinite" često skrivaju potencijalne prijevare ili prodaju krivotvorenu robu, što je osobito izraženo tijekom crnog petka.
Nakon crnog petka slijedi i Cyber Monday i kupci trebaju biti oprezni pri kupnji iz udobnosti vlastitog doma jer na internetu ima više od 6000 lažnih, prevarantskih stranica. Prije online kupovine provjerite internetsku stranicu na besplatnom servisu iffy.cert.hr.
Važno je naglasiti da se roba kupljena putem weba može vratiti u roku od 14 dana od dana kupnje, bez navođenja razloga (troškove povrata snosi potrošač), a trgovac je dužan potrošaču vratiti novac u roku od 14 dana od dana primitka robe.
Kako bi izbjegli neugodna iznenađenja ako odluče vratiti proizvod, potrošači bi se trebali prije kupnje informirati o mogućnostima vraćanja ili zamjene, a trgovci takve informacije jasno i vidljivo istaknuti na prodajnom mjestu jer potrošači imaju pravo na informaciju, što neki naši trgovci zanemaruju.
Za sve proizvode kupljene na crni petak vrijede odredbe zakona koje se odnose na materijalni nedostatak i jamstvo – uzmite i sačuvajte račun, jamstveni list i pazite ako kupujete produženo jamstvo – provjerite što to jamstvo pokriva i kako se aktivira.
Budžet za kupovinu
U razdoblju intenzivnih popusta lako je podleći iskušenju i potrošiti više nego što je planirano. Postavljanje budžeta za kupovinu prije crnog petka može pomoći u izbjegavanju financijskih poteškoća. Držeći se planiranog budžeta, potrošači mogu uživati u prednostima sezonskih popusta bez nepotrebnih troškova.
Slijedeći ove savjete, potrošači mogu donijeti informirane odluke i zaštititi se od potencijalno obmanjujućih ponuda prije i tijekom crnog petka.
Prijavite nepravilnosti
Sve nepravilnosti (pogrešna cijena, pogrešan popust, nema najniže cijene u zadnjih 30 dana i sl.), kupci mogu prijaviti tržišnoj inspekciji Državnog inspektorata RH – osobno/pisanim putem (Državni inspektorat RH, Šubićeva 29, 10 000 Zagreb), na e-mail: pisarnica.dirh@dirh.hr ili putem online obrasca koji možete pronaći OVDJE.
Ne znate koja su vaša prava? Kako ih ostvariti? Država se nije previše potrudila objasniti na što sve imamo pravo, ali mi smo tu da vam pomognemo. Jer ako imaš pravo - ostvari ga.
Svoju priču pošaljite na reporter@novatv.hr.