I dok se neki stanovnici Banovine bore s visokim obračunima za struju, drugima pak HEP-ovi računi uopće ne dolaze. Neki imaju problem s neočitavanjem brojila, a svima je zajednička jedna stvar - konfuzne HEP-ove informacije. Odgovor smo potražili u HEP-u.
Otpis potraživanja i naknade za električnu energiju isporučenu kupcima na potresom pogođenom području, temeljem zaključaka Vlade RH, koji su u primjeni od 1. lipnja 2021. nadalje, bazira se, kažu iz HEP-a za DNEVNIK.hr, na evidenciji dodijeljenih odgovarajućih oznaka kategorije oštećenja i uporabljivosti građevina.
No, stanovnik Marijan je nepovjerljiv. ''Došli su užasno veliki računi. Mislim da je bila laž o oprostu do lipnja. Ne mogu dug i rata biti tako veliki za 7. i 8. mjesec, kad se ništa nije toliko radilo'', ljutit je Marijan koji je dobio dug od 764 kune nakon dodijeljene zelene naljepnice.
HEP tvrdi da se spomenute evidencije usklađuju s evidencijom korisnika mreže HEP Operatora distribucijskog sustava (HEP ODS-a) jer ne sadrže broj obračunskog mjernog mjesta ili broj brojila. ''Posebno je izazovan proces uparivanja obračunskog mjernog mjesta s nositeljem prava na otpis potraživanja, posebno u slučajevima kad osobe nastanjene u objektu, stalno ili privremeno, nisu ujedno i korisnici mreže'', ističu iz HEP-a.
Obračun električne energije temelji se, pojašnjavaju, na očitanju brojila (iz HEP ODS-a ili korisnika mreže), a u slučaju kad brojilo nije očitano, na procjeni stanja brojila na temelju potrošnje u odgovarajućem prethodnom razdoblju.
''Naglašavamo da je velik dio obračunskih mjernih mjesta smješten u unutrašnjosti objekata te pristup do takvih obračunskih mjernih mjesta nije moguć ukoliko nije osiguran od korisnika ili ukoliko se radi o neuporabljivom ili privremeno neuporabljivom objektu'', kazali su za DNEVNIK.hr.
U takvim slučajevima korisnicima mreže je stanje brojila procijenjeno. ''Svi korisnici kojima procijenjeno stanje ne odgovara stvarnom stanju brojila, bez obzira radi li se o potresom pogođenom području ili ne, mogu se, uz dostavu ispravnog očitanja brojila, javiti u nadležno distribucijsko područje, na besplatni broj telefona, putem elektroničke pošte, web aplikacije ili osobno dolaskom u prostore nadležnog distribucijskog područja'', napominju.
Na temelju osnovane reklamacije korisnika, HEP ODS korigira obračunske mjerne podatke i dostavlja ih opskrbljivaču, koji na temelju korigiranih podataka radi korekciju računa.
Na temelju popisa obračunskih mjernih mjesta koje je HEP ODS dostavio opskrbljivačima, HEP Elektra je na računima izdanima nakon 1. siječnja vidljivo istakla napomenu ''otpisano'', što znači da svi kupci obuhvaćeni zaključcima Vlade RH, ne trebaju uplaćivati po zaprimljenom računu. Naime, kupcima se, u skladu sa zakonskim propisima, računi moraju izdavati, iako će biti otpisani.
No, neki stanovnici ipak ne dobivaju račune. Jedna od njih je Anita, kojoj već tri mjeseca ne dolaze računi, a trebali bi. Dobili su zelenu naljepnicu nakon potresa. ''Račune nismo dobili. Trebali smo ih već tri mjeseca platiti, a nismo - jer ih nemamo'', zbunjena je Anita.
Drugima, kada su došli računi, dosezali su i 3500 kuna. Što sada reći na sve to? Užas!'', rekla nam je Nataša koja je dobila zelenu naljepnicu.
Iz HEP-a poručuju: ''Ukoliko na računu nema navedene oznake, a kupac zadovoljava kriterije iz zaključaka Vlade, za realizaciju prava, treba se obratiti nadležnom distribucijskom području HEP ODS-a. Kupci koji su vršili uplate po računima koji će biti otpisani, a nemaju ranijih dugovanja, mogu zatražiti povrat viška uplaćenih sredstava ili preplaćeni iznos ostaviti za podmirenje budućih potraživanja.''
Zaključno, svim kupcima HEP Elektre na raspolaganju je aplikacija ''Moj račun'' pomoću koje mogu, predlažu, ustanoviti svoje dospjele novčane obveze. Kupcima su također na raspolaganju besplatni info telefon 0800 300 303 i e-mail adresa elektra@hep.hr.
''Kako popis obračunskih mjernih mjesta s pravom otpisa potraživanja nakon 1. lipnja 2021. godine nije potpun, HEP Elektra je, da bi kupcima koji su obuhvaćeni mjerom otpisa pomogla u ostvarenju tog prava, dostavila obrazac Zahtjeva s uputom o postupanju'', potvrdili su iz HEP-a za DNEVNIK.hr.
''Kako sada dolazi 75 kuna, ako bi po ovoj logici rata trebala biti 500 kuna? Znam koliko sam trošila. Nisam bila rastrošna. Ovo je baš nelogično'', zaključila je Ana.
Čini se da je problem itekako vidljiv, ali ostaje vjerovati da će se sve riješiti u dogledno vrijeme.