Glazbena industrija jedna je od najpogođenijih gospodarskih grana u pandemiji koronavirusa. U cijelom svijetu odgođeno je na tisuće koncerata i festivala, a gubici se broje u milijunima. Neizvjesnost raste iz dana u dan, a globalna kreativna zajednica traži odgovore i konkretna rješenja.
"Vjerojatno će ova godina još uvijek ostati poprilično diskutabilna. Otkazan je Glastonbury Festival, otkazana je domaća Ultra. Već to zapravo govori da veliki igrači ne žele uopće razmišljati o potencijalnim rizicima koji ih čekaju već za dva mjeseca”, tvrdi glazbeni kritičar Hrvoje Horvat.
ZAMP je objavio kako su zabilježili pad u honorarima od trideset posto. Znatno su smanjili broj zaposlenika i rad prebacili na online servise i digitalno korištenje glazbe.
"Financijski će i ova godina biti čak nešto slabija nego 2020. jer smo u 2020. bar imali prva tri mjeseca, recimo, potpuno normalna. Tek od ove godine u 2021. možemo možda očekivati da to budu zadnja tri mjeseca”, objasnio je Nenad Marčec iz ZAMP-a.
Nije problem u pjevačima, nego u popratnim otkazima
Upravo su streaming servisi prošle godine bili najpopularniji za slušanje glazbe. No prodaja ploča, ulaznica i koncerti i dalje generiraju najveće prihode za glazbenike koji od YouTubea dobivaju tek mrvice sa stola. Gledajući cijelu industriju, bez posla nisu ostali samo pjevači i njihovi bendovi.
"To su ljudi koji rade rasvjetu, na razglasima, zaštitari, iznajmljivanje dvorana. Dakle tu ima strašno puno troškova i zbog toga ne samo da su glazbenici bili u lošoj poziciji u protekloj godini dana nego i sve ove industrije koje rade s njima", rekao je glazbeni kritičar.
Poslovni korisnici glazbe koji su u ožujku prošle godine morali zaustaviti ili promijeniti svoje poslovanje oslobođeni su plaćanja naknade ili su dobili popuste. Ove godine pokrenuta je akcija ''Jer svirati se mora'', a cilj je projekta omogućavanje koncertne aktivnosti u uvjetima pandemije koronavirusa i želja da se što bezbolnije premosti period u kojem su glazbene aktivnosti znatno smanjene.
Kriza ih natjerala da budu još kreativniji
Ove godine nezavisna glazbena novinarska nagrada održala se unatoč krizi. Nominacija je bilo puno, što je pokazalo kako su glazbenici bili kreativniji nego ikad prije. Za nagradu je konkuriralo na stotine pjesama. Iako je velik dio pjesama snimljen, one se još uvijek ne izdaju jer se ne mogu monetizirati.
"Na jedan način vi pišete glazbu zbog publike, da ona dođe do publike, ali od nečega morate živjeti. Naravno, ako u ovom trenutku izdate novu pjesmu, a ona se ne može na neki način monetizirati kroz koncerte, nastupe i ostalo, vi ste zapravo, kako bih rekao, potrošili novac, a niste ga uspjeli povratiti”, zaključio je Marčec.
Procjene su da će glazbena industrija nakon krize buknuti, a jedna od odrednica Europske komisije bit će i oslonac na kulturne i kreativne industrije koje bi trebale biti jedan od glavnih pokretača ekonomije. Sve nade polažu se u 2022. godinu, kada ćemo bezbrižno moći uživati na koncertima i festivalima.
Emisiju 'Informer' pogledajte besplatno na novatv.hr!