Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Croatia Airlinesu prijeti bankrot

Hajdaš Dončić: Nastavi li se štrajk, bit će otkaza!

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Gostujući u Dnevniku Nove TV, ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić rekao je kako zbog nedavnog masovnog bolovanja u Croatia Airlinesu otkaza biti neće, jer za to nema zakonskih uvjeta, ali da će otkaza sasvim sigurno biti ako štrajk bude nastavljen.

Gostujući u Dnevniku Nove TV, ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić rekao je kako zbog nedavnog masovnog bolovanja u Croatia Airlinesu otkaza biti neće, jer za to nema zakonskih uvjeta, ali je rekao i kako štrajk tu državnu tvrtku vodi u bankrot.

Pročitajte i ovo Slika nije dostupna Kvalitetnije upravljanje Stranke, gospodarstvenici i stručnjaci složni: Država se treba riješiti 1000 tereta Slika nije dostupna Za spas HŽ Putničkog prijevoza Hajdaš Dončić: 'HŽ Putnički prijevoz mora ukidati dio linija jer bi inače otišao u stečaj'

Sindikatima je jasno poručio da će u slučaju nastavka obustave rada otkaza sasvim sigurno biti, tj. da će uprava radnike biti prisiljena proglasiti tehnološkim viškom.

Kazao je da uz štrajk Croatia Airlines može opstati sljedeća dva mjeseca te dodao kako u ime skupštine tvrtke može reći da popuštanja sindikatima neće biti. Pozvao ih je, prvenstveno pilote, na zdrav razum i prekid štrajka.

>> Štrajk stjuardesa i pilota se nastavlja i sutra: Pozvali 200 tvrtki da im se pridruže!

Koliko Croatia Airlines može izdržati?

Može izdržati sljedeća dva mjeseca, nadam se da će u tom vremenu ipak prevladati razum i da će strane, prije svega mislim na sindikat pilota, pristati na razumne zahtjeve Uprave i da će potpisati kolektivni ugovor koji garantira spas Croatie Airlines. Naglasio bih da po prvi puta u povijesti Croatia Airlines ugovorila ugovor s Tunisom koji omogućava dodatni prihod kompaniji u iznosu od 2 milijuna eura.

Šteta bi bila da sve što je učinjeno: smanjeni su troškovi javne nabave, promijenjena je kompletna javna nabava koja je učinjena javno i transparentno, smanjeni su svi mogući troškovi- šteta bi bilo da ovim zahtjevima kompanija bude dovedena u nezgodnu situaciju. Sama kompanija definitivno ima prostor, ima šansu da preživi i da bude konkurentna na ovom, regionalnom, tržištu.

Objasnite nam što znači to 'prevladati razum', mislite da bi stjuardese i kabinsko osoblje trebali popustiti?


Pa naravno. Ukoliko žele raditi u kompaniji, ukoliko žele da kompanija preživi, dakle da je ne dovedu do bankrota, oni bi to morali napraviti. Dakle, popuštanja nema. Ja kao predsjednik skupštine i resorni ministar čvrsto stojim iza Uprave jer je to jedini način da se spasi kompanija koja, ponavljam, ima perspektivu i ima šansu. Nemam čarobni štapić i nisam kao svoj prethodnik koji će kupovati socijalni mir s različitim trgovačkim poduzećima, nego kažem - molim vas da prevlada razum i da kompanije koje posluju na tržištu zapravo i zarade na tržištu taj dio.

Tu su milijarde kuna dugova, od 1. srpnja nema više potpora države. Može li Croatia Airlines opstati bez privatizacije i koliko dugo?

Ponovno naglašavam, po prvi puta je država ugovorila javnu uslugu za sve aerodrome i kompanije u zračnim lukama. To je, dakle, dodatnih 120 milijuna kuna gdje Croatia Airlines ima najveće šanse da to na natječaju dobije. Dakle, uz javnu potporu koja je sukladna potporama Europske unije, isto tako, uz dokapitalizaciju koja je izvršila od strane Hrvatske, Croatia Airlines i sa dokapitalizacijom i bez dokapitalizacije može preživjeti na ovom tržištu.

Vi govorite da su plaće jedino gdje se mogu smanjiti troškovi, nije valjda da su piloti i stjuardese krivi za sve, može li se negdje drugdje rezati?


Piloti i stjuardese nisu krivi za sve. Krive su, reći ću otvoreno, i bivše Uprave i bivši Nadzorni odbori. Međutim, naglasio sam da su smanjeni troškovi javne nabave, ukinute su neke usluge. Dakle, u planu restrukturiranja sve je provedeno osim dijela gubljenja materijalnih prava, dakle što se tiče dva sindikata. Naglasio bih da su četiri sindikata potpisala kolektivni ugovor, dakle još jednom apeliram i na Sindikat pilota i na Sindikat kabinskog osoblja da potpiše kolektivni ugovor.

Što ako se to ne dogodi?

Pozicija Uprave je vrlo čvrsta, nema popuštanja.

Slijede li otkazi možda?


Dakle, postoji back up plan uprave što znači da svakih 15 do 20 dana štrajka prizemljit će se jedan avion, a to vam je odmah 20 ljudi tehnološki višak. Vrlo je jednostavno. Mi radimo sve da spasimo kompaniju. Još jednom apeliram da se potpišu kolektivni ugovori i da do 2015. Godine svi zajedno pokušamo učiniti da Croatiu Airlines spasimo jer vjerujte da ima perspektivu, otvorene su mogućnosti.

Moramo se dotaknuti i drugih bolnih točaka u vašem resoru. Umalo su vam u sutrašnjem štrajku završili i strojovođe, ali im je zbog postupka mirenja taj štrajk uskraćen. Sutra ipak najavljuju prosvjed i usput, što je s privatizacijom HŽ Carga?

Kao što sam naglasio, sada se već vide pravi efekti restrukturiranja javnih poduzeća jer je prošlo šest mjeseci. Dakle, ja sam očekivao nezadovoljstvo i tog nezadovoljstva će biti, ali ponavljam nema odstupanja od planova restrukturiranja koji su, zapravo, svi usvojeni od strane Nadzornih odbora i od Skupština.

Što se tiče privatizacije Carga, to ide svojim tijekom. Vlada je prije 14 dana donijela odluku da krenemo u drugi krug pregovora s četiri tvrtke, oni imaju rok od 45 dana, to je sada, dakle, nekih 30 dana, čekamo njihovu obvezujuću ponudu. Do tog vremena Cargo sa svojim poslovanjem ima osigurane plaće. On je proveo prvi dio postupka restrukturiranja gdje je 700 radnika sa stimulativnim otpremninama zbrinuto. Vjerujem da će se u roku od 30 dana naći strateški pratner za Cargo.

Kada pričamo o rokovima, jeste li sebi zadali rok koji imate da dovedete u red javne tvrtke, da smanjite broj zaposlenih, da na kraju uvedete financijsku stabilnost. Je li to sedmi ili deveti mjesec?

Dakle, kraj godine. Nama je sad najveći izazov uvođenje financijskog reda i stabilnosti u HAC, isto tako u željeznice. U željeznicama smo u dobrim pregovorima s poslovnim bankama. Vjerujem, isto tako, da ćemo završiti priču oko HAC-a i ARZ-a, dakle tu smo već napravili planove restrukturiranja- smanjili smo broj zaposlenih za 300, osnovali smo novo poduzeće koje je specijalizirano i do kraja godine očekujem stabilizaciju sustava. Naravno da očekujem nezadovoljstva i štrajkove, ali, ponavljam, s pozicije ministra, s pozicije predsjednika Skupštine, nema odstupanja i nema popuštanja.

Znači, svi oni koji štrajkaju će dobiti otkaz?


Ne, neće dobiti otkaz. Zakonsko pravo je pravo na štrajk. Dakle, ne radi se o otkazima, radi se o tome da na taj način oni ugrožavaju svoje firme, svoja poduzeća, osobito ona poduzeća ili tvrtke koje su na tržištu. To je i Cargo, to je i Croatia Airlines.

Vratimo se samo još jednom na onih 40 stjuardesa koje su otišle na bolovanje i da ste direktor Croatia Airlinesa, biste li im vi dali otkaz?

To je hipotetsko pitanje. Vrlo je čudno da u jednom danu 40 ljudi zatraži bolovanje. Isto tako, što je logično i što je točno, svatko u Hrvatskoj može dobiti bolovanje na jedan dan i to ništa nije sporno. Dakle, ne radi se o nikakvim otkazima, te stjuardese neće dobiti otkaz, nego je samo proveden postupak kroz radničko vijeće koje je to odbilo. Ne dolaze u obzir bilo kakvi otkazi jer trenutno za to ne postoje zakonski preduvjeti. No, morate priznati da je vrlo čudno da u jednom danu 40 osoba zatraži bolovanje i na taj način uđe u bijeli štrajk.

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook  

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene