'Mrtve zone'

Snimka NASA-e otkriva veliku tajnu - i to ne svemira, već Zemlje

Znanstvenike brine da postojanje mrtvih zona može utjecati na ljude koji žive na kopnu.

U Atlantskom oceanu otkrivena su mjesta, takozvane 'mrtve zone', u kojima gotovo da nema kisika u vodi. Te zone je prvi primijetio tim njemačkih i kanadskih morskih biologa.

Pročitajte i ovo Slika nije dostupna Nevjerojatan slučaj iz Zadra Otpustili je bez boce s kisikom koja joj je neophodna za život, ali tu drami nije bio kraj: "U tom su mi se trenu odsjekle noge" Ilustracija UGINULO VIŠE OD 100 TONA Otkriven uzrok masovnog pomora ribe u jednoj od najvećih europskih rijeka? Objavljena najnovija analiza

Slične mrtve zone u moru otkrivane su i prije, no razlika je u tome što su otkrivane blizu istočne i južne obale SAD-a te u Blatičkom moru. Ovo je prvi put da su otkrivene na otvorenom oceanu.

Riječ je zonama u kojima gotovo da i nema kisika u vodi i koje imaju i do 100 kvadratnih kilometara površine, pojašnjavaju znanstvenici u studiji objavljenoj u znanstvenom časopisu Biogeosciences. Te mrlje na oceanu su u konstantnom pokretu i mijenjaju se s godišnjim dobima.

INFOGRAFIKA Svih 9 oceana u Sunčevom sustavu na jednom mjestu

Jedna od najvećih otkrivenih formira se svake godine u Meksičkom zaljevu. Proces koji pokreće njihovo formiranje uključuje bogatstvo nutrijenata i mikroba koji se nađu na istom području u isto vrijeme. Riječ je o cikličkom procesu, u kojem su nutrijenti hrana za alge, koje onda pojedu mikroorganizmi.

Taj proces proizvodi otpad, kojeg onda konzumiraju drugi mikrobi, a čitav navedeni proces zapravo troši strahovito puno kisika, na taj način kreirajući 'žepove' bez kisika u oceanu.

Znanstvenici su otkrili da se te mrtve zone u oceanu 'maskiraju' kao vrtlozi vidljivi iz zraka. Njihov intenzitet ovisi o brzini tog vrtloga, kemijskoj koncentraciji, vremenskim uvjetima te rotaciji Zemlje.

Znanstvenike isto tako brine da postojanje mrtvih zona, čak i u središtu Atlantika, može utjecati na ljude koji žive na kopnu, ponajviše na Cape Verdeu, jer bi mogle izazvati pomor ribe, koja je jedan od glavnih izvora hrane za to stanovništvo.