Strah od nesreća izbrisao je milijarde dolara tržišne vrijednosti najvećeg svjetskog proizvođača zrakoplova pošto je dionica Boeing Co izgubila gotovo pet posto vrijednosti u ponedjeljak.
Pročitajte i ovo
Sve je snimljeno
VIDEO Novi Boeingov incident: Avionu pao kotač tijekom polijetanja
prevarili regulatore
Boeing priznao krivnju za prijevaru zbog smrtonosnih nesreća u kojima je poginulo 346 ljudi
Gotovo 40 posto aktivne flote od 371 Boeinga 737 MAX prizemljeno je na svjetskoj razini, prema navodima Flightglobala, a to uključuje i 97 zrakoplova na najvećem tržištu, u Kini.
Zabranu leta zrakoplovi Boeing 737 MAX 8 dobili su i iznad zračnog prostora Ujedinjenog Kraljevstva.
Samo dan nakon nesreće zrakoplova Ethiopian Airlines u kojoj je poginulo 157 ljudi, Sjedinjene Države naglašavaju da je sigurno koristiti Boeinge. Međutim, u izjavi singapurske organizacije za civilno zrakoplovstvo (CAAS) vidna je zabrinutost nakon nedjeljne nesreće.
"Tijekom privremene suspenzije, CAAS će prikupiti više informacija i provjeriti sigurnosne rizike povezane sa korištenjem Boeinga 737 MAX, a koji dolaze ili odlaze iz Singapura", stoji u priopćenju.
CAAS je tako prvi veliki prometni regulator koji je naredio sličan potez, no nelagoda je vidljiva i kod putnika koji su žurno prije svakog leta na društvenim mrežama provjeravali hoće li njihov let koristiti Boeing 737 MAX, isti model koji se u listopadu srušio nedaleko od Indonezije, gdje je pritom poginulo 189 ljudi.
Za sada još nema poveznice između nesreća u Etiopiji i Indoneziji.
Nekoliko sati nakon CAAS-a i australska organizacija civilnog zrakoplovstva učinila je isto te privremeno obustavila letove kako bi provjerila rizike radi što bolje sigurnosti.
Istražitelji u Etiopiji pronašli su dvije crne kutije koje će pokazati što se dogodilo sa zrakoplovom prije negoli se strmoglavio na obližnje farme samo nekoliko minuta od polijetanja iz Addis Abebe.
Ako su snimke neoštećene, uzrok nesreće može biti brzo identificiran, iako istražiteljima obično treba godina dana kako bi u potpunosti završili istragu.
Američka savezna zrakoplovna administracija (FAA) izdala je "obavijest o kontinuiranoj plovidbenosti" Boeinga 737 MAX kasno u ponedjeljak kako bi umirila korisnike te je objasnila niz dizajnerskih promjena ovlaštenih od Boeinga.
Varijanta MAX 8 Boeinga 737 najprodavanija je u svijetu modernih komercijalnih zrakoplova, ima veće mlazne motore, koristi manje kerozina, a letjeti su počeli 2017. godine.
Boeingu je naručeno još 4661 modela te bi 737 MAX 8 mogao postati "radni konj" mnogim kompanijama u svijetu u narednim desetljećima.
Kina je u ponedjeljak obustavila sve letove MAX 8 te je glasnogovornik kineskog ministarstva vanjskih poslova u utorak rekao da će biti teško predvidjeti rok kada će obustava letova biti prekinuta, naglašavajući kako je sigurnost putnika imperativna. Ovaj strah mogao bi ugroziti potencijalne kineske interese za kupnju Boeingovih zrakoplova kao dio dogovora sa SAD-om o prekidu trgovinskog rata.
Od ostalih zemalja zabrane su još u Brazilu, Južnoj Koreji i Vijetnamu. Kanadski ministar prometa rekao je kako neće još odlučiti dok istraga nesreće u Etiopiji ne završi. Turkish Airlines objavio je da pomno prate razvoj događaja.
S druge strane, pojedini američki i arapski zrakoplovni prijevoznici objavili su kako nastavljaju sa letovima na Boeingu 737 MAX 8, poput Southwest Airlinesa i FlyDubaia. (Hina)