Dok su istraživali tumore

Znanstvenici slučajno došli do otkrića koje bi moglo biti lijek za ćelavost i sijede

Novo istraživanje dovelo je do masti koja bi mogla pomoći izliječiti ćelavost ili prekinuti rast sijedih dlaka.

Stanice od kojih nastaju dlake i pretvaraju ih u sivo slučajno su otkrili američki znanstvenici dok su istraživali kako se pojavljuju određeni tumori. Ovo otkriće bi moglo jednog dana biti baza za moguće tretmane ćelavosti te također objasniti zašto dobivamo sijede i zašto starimo.

Pročitajte i ovo Željko Kaštelan, Povjerenstvo za izradu nacrta Nacionalnog programa pilot faza Kreće program za rano otkrivanje najčešćeg raka kod muškaraca: "Više od 20 tisuća živi s rakom prostate danas u Hrvatskoj" Ilustracija Osigurano 300.000 eura Pokreće se akcijski plan protiv raka koji prijeti muškarcima, Beroš najavio: "Mobiliziramo sve resurse..."

Dr. Lu Le, profesor dermatologije na UT Southwestern Medicinskom Centru, rekao je: "Iako je ovaj projekt započeo u nastojanju da shvatimo kako nastaju određene vrste tumora, završili smo u saznanju zašto kosa postaje siva i otkrili identitet stanice koja utječe na rast kose. Nadamo se da ćemo u budućnosti stvoriti topički spoj ili isporučiti gen potreban folikulama dlaka kako bi ispravili određene kozmetičke probleme."

Studija je pronašla protein nazvan KROX20, češće povezan s razvojem živaca, uključen u stanice kože koje postaju kosa. Ove preteče kose, ili progenitori, proizvode protein zvan "Stem cell factor (SCF)" koji je neophodan za pigmentaciju kose.

Kada su znanstvenici izbrisali SCF gen kose progenitorskim stanicama miševa, njihova kosa je postala bijela. Kada su izbrisali stanice koje proizvode KROX20, nijedna kosa nije rasla i miševi su postali ćelavi. Prof Le je otkrio ovo dok je proučavao poremećaj nazvan Neurofibromatosis Type 1, rijetku genetsku bolest koja uzrokuje tumore na živcima.

Znanstvenici su već znali da su matične stanice sadržane u površini folikula dlake uključene u nastanak kose i da je SCF važan za pigmentiranje stanice. Ono što nisu znali detaljno je što se događa nakon što se te matične stanice presele u bazu ili "žarulju" folikula dlake i koje stanice folikula dlake proizvode SCF - ili da stanice uključene u stvaranje kose stvaraju KROX20 protein.

Ako su prisutne stanice s funkcionalnim KROX20 i SCF, kreću od žarulje, reagiraju s melanocitnim u stanicama koje rastu u pigmentirane dlake. Buduća istraživanja pokušat će utvrditi prestaju li KROX20 i SCF geni funkcionirati pravilno kad ljudi budu ostare.

Istraživanje bi također moglo dati odgovore o tome zašto općenito starimo, zato što su sijede i gubitak kose među prvim znakovima starenja.