Njemački savezni upravni sud donio je u utorak odluku da gradovi mogu zabraniti dizelske automobile koji zagađuju okoliš. Presuda ne znači da će se zabrana provoditi niti je definiran način, već samo da ju pokrajine i gradovi imaju pravo uvesti u cilju sprječavanja zagađenja.

Galerija


Savezni upravni sud u Leipzigu potvrdio je zabranu dizelskih automobila koje su donijeli lokalni sudovi u Stuttgartu i Düsseldorfu nakon što je neprofitna udruga za zaštitu okoliša i potrošača DUH tužila gradske vlasti zbog zagađenosti zraka i previsokih koncentracija dušikovih oksida. Trenutno se u Njemačkoj u 70 gradova bilježe vrijednosti više od onih koje dozvoljava Europska unija. 

Ovakva presuda mogla bi rezultirati zabranom prometa za oko 15 milijuna dizelskih automobila u većini njemačkih gradova, a automobilska industrija prisiljena je na skupe preinake na starijim dizelašima.

Vezani članci Dizel (Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL) Objavljeno istraživanje o dizelašima koje nikako nije dobro za automobilsku industriju Sajam rabljenih automobila (Foto: Nina Djurdjevic/PIXSELL) Hoće li Hrvatsku preplaviti jeftini dizelaši iz Njemačke? "Upravo me zvao čovjek i u panici pitao treba li hitno prodati auto"

Suci u Leipzigu zaključili su kako nema pravnih prepreka za zabranu dizelaša, ali da gradovi istodobno moraju odluku o uvođenju zabrana prometa za vozila s dizelskim motorima uvesti postupno, a moraju se uvesti i izuzeci npr. za male poduzetnike.

Vlada kancelarke Angele Merkel, koja je napadana zbog povezanosti s automobilskom industrijom, lobirala je protiv zabrana u strahu da bi one mogle razljutiti milijune vozača i poremetiti gradski promet.

Svijet polako okreće leđa automobilima s dizelskim motorima otkad je Volkswagen 2015. priznao da je varao na američkim testiranjima ispušnih plinova na kojima su mjerni uređaji pokazivali kako motori ispuštaju dozvoljene količine štetnih ugljikovih oksida i drugih čestica.

Iako i druge države razmišljaju o uvođenju restrikcija dizelaša, zabrana takvih vozila u Njemačkoj sasvim će sigurno zadati veliki udarac njemačkoj automobilskoj industriji. Pogodit će i poduzetnike čiji se vozni park sastoji isključivo od vozila s dizelskim motorima.

Kao jedno od rješenja za zagađen zrak u njemačkim gradovima raspravlja se i o mogućnosti uvođenja besplatnog javnog prijevoza, što su gradovi odbacili zbog visokih troškova.

Pariz, Madrid, Mexico City i Atena također najavljuju da će zabraniti dizelaše u središtima grada do 2025., dok Kopenhagen to planira učiniti već iduće godine.