Njemačka industrijsko-trgovinska komora (DIHK) upozorila je u petak na moguće zastoje u proizvodnji i nestašice zbog sukoba u Crvenom moru.
"Kroz Crveno more i Sueski kanal prolaze najveći dijelovi europsko-azijskog prometa tako da važni dijelovi i sirovine za njemačku industriju trenutno ne stižu na vrijeme", rekao je predstavnik DIHK Volker Treier.
Pročitajte i ovo
Veliki gubitak
Nakon napada hutista prihod Sueskog kanala pao za 40 posto: Brodari ga zaobilaze zabrinuti za vlastitu sigurnosti
On je rekao da bi dulje vrijeme isporuke i rastući troškovi prijevoza i osiguranja uskoro mogli odraziti i na rast konačnih cijena.
"Prva skladišta su već prazna i utjecaj na proizvodne procese je vidljiv", rekao je Treier.
Prije toga je proizvođač automobila Tesla objavio kako je došlo do obustave proizvodnje u njihovom pogonu u Gruenheideu pored Berlina zbog kašnjenja dijelova s Dalekog istoka.
Promet kroz Crveno more pao za 70 posto
Prema informacijama ekonomskog instituta IfW, kontejnerski promet kroz Crveno more je opao za 70 posto, a najveći njemački brodar Hapag-Lloyd govori o mjesečnim gubicima u "visokom dvoznamenkastom milijunskom iznosu“.
Predstavnik Trgovinskog saveza Njemačke Stefan Genth istodobno naglašava kako se, unatoč smanjenom prometu s Dalekog istoka, potrošači ne moraju pribojavati nestašica u maloprodaji.
Pročitajte i ovo
Smirivanje ili raspirivanje?
Oglasio se NATO o napadima na Jemen, ali jednu stvar ne otkriva
"Trgovački lanci su se već odavno preorijentirali na više lanaca dostave tako da opskrba ne ovisi o samo jednom izvoru", rekao je Genth.
Prazne police u samoposluživanjima nekih njemačkih regija ovoga tjedna su prije svega posljedica blokada njemačkih autocesta zbog protesta poljoprivrednika.
Skok cijena brodskog prijevoza
Cijene kontejnerskog prijevoza na ključnim globalnim prometnim pravcima skočile su ovaj tjedan, a najnoviji američko-britanski napadi u Jemenu potaknuli su strahovanja prijevoznika od dugotrajnih poremećaja u tranzitu kroz Crveno more, rekli su u petak čelnici u sektoru.
SAD i Britanija izveli su u noći na petak desetke napada na mete u Jemenu u odgovoru na napade jemenskih Huta, koji se nazivaju Ansar Allah, na brodove povezane s Izraelom u Crvenom moru u znak podrške palestinskom Hamasu u sukobu s izraelskim snagama u Pojasu Gaze.
Eskalacija oružanih sukoba podigla je cijene vozarina, a logističke tvrtke u strahu od rizika preusmjeravaju brodove na dulju rutu oko Rta dobre nade.
U takvim je uvjetima referentni šangajski indeks kontejnerskog prijevoza tereta u petak porastao više od 16 posto u odnosu na kraj prošlog tjedna, na 2.206 bodova.
Vozarine na ruti od Šangaja do Europe porasle su u petak za 8,1 posto u odnosu na tjedan ranije, na 3.103 dolara po standardnoj kontejnerskoj jedinici za teret (TEU), koja odgovara kontejneru od 20 stopa. Jedna stopa jednaka je 0,3048 metara.
Poskočile su i vozarine na ruti za zapadnu američku obalu, za 43,2 posto u odnosu na prošli tjedan, na 3.974 dolara po američkoj mjernoj jedinici za kontejner veličine 40 stopa (FEU), objavila je u petak vodeća brokerska tvrtka za brodove Clarksons.
"Što dulje kriza bude trajala, to će više poremećaja izazivati u prekooceanskom prijevozu tereta diljem svijeta pa će troškovi i dalje rasti", upozorio je u petak Peter Sand, glavni analitičar teretne platforme Xeneta.
Od mogućeg kraja krize dijele nas mjeseci, a ne tjedni ili dani, smatra, aludirajući na eskalaciju sukoba.