NAPUŠTENI, ALI NE I ZABORAVLJENI Ruski vojni zrakoplovi za koje je malo tko čuo
Piše B.V.,
14. listopada 2015. @ 17:10
Kad mislimo o ruskim vojnim avionima, svi odmah pomislimo na legendarni dvojac MiG i Suhoj te bombardersku lepezu Tupoljeva.
Podijelite
Tri najpoznatija zrakoplovna biroa u Rusiji, kad pričamo o borbenim zrakoplovima, su Mikojan-Gurjevič (MiG), Suhoj i Tupoljev. Ti su zrakoplovi činili kralježnicu sovjetskog zrakoplovstva, a danas čine isto i u ruskom, modernom zrakoplovstvu. No, to nisu jedini biroi u Rusiji.
Ruski fotograf Said Aminovposjetio je moskovski muzej starih i rijetki vojnih zrakoplova te fotografirao prave raritetne primjerke, poput zrakoplova tipa Mijasiščev, koji su nosili oznaku "M".
Najuspješniji među njima te dizajnerski svakako ispred svojeg vremena, bio je M-50 Bounder, koji je prvi put poletio drugom polovicom 50-ih godina 20. stoljeća, točnije 1957. godine. Riječ je o interkontinentalnom strateškom bombarderu, maksimalne brzine leta od 1950 km/h i maksimalnog dometa od 7400 kilometara.
Da je taj avion bio intrigantnog dizajna i performansi, govori i podatak da je oko njega nastala i pompa 1958. godine u izdanju časopisa Aviation Week, koji je tad pisao kako Sovjeti upravo testiraju bombardera na nuklearni pogon. Kasnije se ispostavilo da je članak u Aviation Weeku bio obična prijevara.
Drugi zanimljiv zrakoplov iz biroa Mijasiščev bio je M-55 Mystic-B. Koncept aviona je zanimljiv a riječ je o dvomotornom mlažnjaku s dva repa, koji je služio za geofizička istraživanja na velikim visinama.
Njegova maksimalna brzina je 750 km/h, domet 4965 kilometara i plafon leta 21.500 metara. Na visini od 17.000 metara mogao je letjeti 6,5 sati. Prvi put je poletio 1988. godine, a moglo ga se vidjeti i u novom mileniju na moskovskom velikom aeromitingu MAKS.
Konačno, tu je i zrakoplov M-4 Molot (Malj), koji je proizveden u 50-im godinama 20. stoljeća, kao sovjetski odgovor na B-52 Stratofortress. Dakle, riječ je dalekometnom bombarderu, za to vrijeme impresivnih karakteristika: maksimalne brzine od 947 km/h, doletom od 8100 kilometara i plafonom leta od 11.000 metara.
Mijasiščeva je bilo još, ali navedena trojka vrijedna je spomena.