Njemačka kancelarka Angela Merkel ocijenila je u četvrtak da "tragedija" Germanwingsova zrakoplova A320 poprima "potpuno neshvatljive razmjere", nakon informacija da je kopilot namjerno srušio zrakoplov ubivši 150 ljudi.
Pročitajte i ovo drama u SAD-u Incident u zraku! Civilni avion koji se pripremao za polijetanje pogođen metkom Svima pružena pomoć Drama iznad Atlantika! Piloti pokušali izbjeći loše vremenske uvjete, avion upao u snažne turbulenciju, više osoba ozlijeđeno"Ova tragedija poprima potpuno neshvatljive razmjere", rekla je Merkel dodajući da "to nadilazi razum", u kratkoj izjavi novinarima u svom uredu u Berlinu.
"Još ne znamo sve okolnosti, zato je važno nastaviti istragu i temeljito ispitati sve aspekte", dodala je Merkel.
"Današnje vijesti su još jedan strašan teret za rodbinu i prijatelje žrtava. U ovim časovima i danima ispunjenim patnjom, naše su misli posebno upravljene njima", istaknula je kancelarka.
Istraga pada Germanwingsova Airbusa A320 u kojemu je u francuskim Alpama poginulo 150 putnika i članova posade doživjela je obrat nakon otkrića francuskog pravosuđa da je kopilot bez sumnje namjerno uništio zrakoplov zaletjevši se u planinu.
Kopilot namjerno odveo kolege i putnike u smrt
Kad se našao sam u kokpitu zrakoplova Germanwingsa na letu 4U9525 iz Barcelone u Duesseldorf, 28-godišnji kopilot Andreas Lubitz ručno je počeo spuštati zrakoplov i nije reagirao kad je njegov kapetan lupao po vratima pokušavajući se vratiti u pilotsku kabinu, zaključak je istrage koji je u četvrtak iznio francuski državni tužitelj u Marseilleu Brice Robin.
Istraga o nesreći zrakoplova u francuskim Alpama, koju vodi Robin, je promijenila smjer kada je postalo jasno da je rušenje zrakoplova posljedica niza namjernih poteza kopilota Lubitza.
Drama je počela kad je pilot napustio kokpit. Na snimci iz crne kutije "možemo čuti pilota koji je zamolio kopilota da preuzme kontrolu nad zrakoplovom. Tada se čuje micanje sjedalice unazad i zvuka zatvaranja vrata", rekao je Robin. Pilot je verojatno otišao na zahod, dodao je.
Kad je ostao sam Lubitz je pokrenuo proces poniranja zrakoplova. "Takav potez na takvoj visini može samo biti namjeran".
"Najrealnija je interpretacija da je kopilot namjerno odbio otvoriti vrata kabine i pustiti kapetana unutra. Pritisnuo je dugme koji je uzrokovao gubitak visine. Ne znamo zašto je to učinio, ali namjera je očito bila da uništi zrakoplov", rekao je Robin.
Nakon terorističkih napada 11. rujna 2001. vrata kokpita sigurnosno su pojačana u svim zrakoplovima, može ih otvoriti posada posebnom lozinkom. U slučaju prijeteće situacije, piloti mogu zaključati vrata čak i ako se izvana upotrijebi pravilna lozinka. U slučaju hitnosti postoji tehnička opcija otvaranja vrata u tom slučaju, ali opcija ne radi ako pilot iznutra blokira vrata.
Nije rekao ni riječ
Njemački ministar prometa Alexander Dobrindt potvrdio je da je kopilot Germanwingsa namjerno srušio zrakoplov sa 150 putnika i članova posade u francuskim Alpama. "Zaključak francuskih tužitelja vjerojatan je i prema našim stručnjacima", rekao je Dobrint. "Po našim spoznajama kapetan zrakoplova bio je spriječen da uđe u kokpit", kazao je.
Robin je rekao da ne postoje naznake da je kopilot bio terorist, što je potvrdio i njemački ministar unutarnjih poslova Thomas de Maiziere. Provjereni su obavještajni podaci o njemu, policijska datoteka i podaci Lufthanse i nije otkriveno ništa posebno, rekao je De Maziere.
Na upit smatra li to samoubojstvom, Robin je odgovorio: "Ljudi koji žele počiniti suicid to obično naprave sami.. Ne bih to nazvao samoubojstvom".
Lubitz je bio pri svijesti prije udara u tlo. "Disanje mu je bilo normalno. Nije rekao ni riječ", rekao je Robin. Cijelo vrijeme dok je kapetan lupajući po vratima pokušavao ući u kokpit, iznutra se nije čulo ništa.
Dodao je da putnici vjerojatno nisu bili svjesni što će se dogoditi do samog pada. "Čuli bismo plač i zapomaganje. Toga nije bilo", rekao je.
Lubitz je živio u Montabauru, u Falačkom Porajnju, dvadesetak kilometara od Koblenza. Za Germanwings je počeo raditi u rujnu 2013. Za kompaniju je do nesreće odradio 630 sati letenja.
Bio je normalan mladić
Njemački stručnjak za zračni promet Gerold Wissel rekao je agenciji dpa da piloti prolaze stroge psiho testove na početku letačke karijere. Kasnije ide na redovne medicinske preglede, ali nemaju redovne testove osobnosti.
Lufthansa, kao i ostale kompanije, ima jasne smjernice za članove posade koji moraju prijaviti čudno ponašanje kolega. To se može učiniti i anonimno. Zaposlenici su obavezni alarmirati na najmanji znak alkoholizma, depresije ili psihološke nestabilnosti.
"Takve stvari se događaju. Čak i prije samog polijetanja kapetan može izbaciti bilo kojeg člana posade iz zrakoplova ponaša li se čudno", rekao je Wissel, dodajući da kopilot ima pravo izbaciti kapetana.
Po Wisselu, Lufthansa ima najviše standarde s tim u svezi. Nije poznato vrijedi li isto i za Lufthansinu filijalu Germanwings.
Lubitzevi susjedi i znanci iz Montabauru rekli su novinaru Reutersa da je bio "normalan momak" i "pristojan mladić".
"Posve normalan momak", kazao je Klaus Radke, šef mjesnog letačkog kluba gdje je Lubitz dobio svoju prvu dozvolu. "Znam ga kao pristojnog, zabavnog, ljubaznog mladića".
Taj gradić s 12 tisuća stanovnika u šoku je otkako je objavljeno da je njihov sugrađanin namjerno odveo kolege i putnike u smrt. "Nemam riječi. Nemam objašnjenja", rekao je kolega iz letačkog kluba Peter Raucker. "Bio je dečko kao svaki drugi. Imao je puno prijatelja, nije bio usamljenik".
"Šokiran sam i iznenađen kao i vi", rekao je Armin Pleiss, ravnatelj srednje škole u Montabauru gdje je Lubitz maturirao 2007. godine.
Minuta šutnje
U četvrtak ujutro nastavljena je akcija izvlačenja tijela i potrage za drugom crnom kutijom iz zrakoplova, objavila je francuska policija. Vremenski uvjeti na mjestu nesreće povoljni su, javio je novinar AFP-a.
Ožalošćeni članovi obitelji stradalih počeli su stizati u Marseille. Rođaci i prijatelji neće moći do samog mjesta nesreće nego samo do obližnjeg mjestašca Le Verneta. "Preopasno je da se ide na mjesto pada", rekao je jedan mjesni dužnosnik.
U njemačkoj saveznoj državi Sjevernoj Rajni Vestfaliji iz koje je bila većina njemačkih žrtava nesreće održana je minuta šutnje u 10.53 sati, u vrijeme kad je iz zrakoplova emitiran posljednji radijski signal. Državne agencije, škole, privatne tvrtke sudjelovale su u odavanju počasti. U nekim gradovima i promet je u to doba zaustavljen. Premijerka te savezne zemlje Hannelore Kraft koja je u srijedu posjetila mjesto nesreće u Francuskoj prisjetila se žrtava sa svojim kolegama u uredu.
Posebno je tužno bilo u srednjoj školi Josepha Koeniga u gradu Halternu am Seeu zbog pogibije 16 učenika i dvoje nastavnika koji su se vraćali sa školske razmjene u Španjolskoj. "Naša škola više nikada neće biti ista", rekao je ravnatelj Ulrich Wessel.
Germanwings još nije objavio listu putnika, ali po drugim izvorima saznaje se da je među 150 žrtava bilo 72 Nijemaca i 50 Španjolaca. U zrakoplovu su poginuli i državljani SAD-a, Britanije, Kazahstana, Argentine, Australije, Kolumbije, Venezuele, Irana, Meksika, Japana, Nizozemske, Danske, Belgije i Izraela.
15:04 - 'Bez obzira na sigurnosne propise, bez obzira na to koliko visoko postavili letvicu, a imamo nevjerojatno visoke standarde, ne postoji način za isključiti takve događaje', rekao je.
15:01 - Svoje osoblje biramo vrlo, vrlo pažljivo, rekao je Spohr, izvršni direktor Lufthanse.
15:00 - Rekao je da unatoč padu ima povjerenje u obuku i treninge pilota Lufthanse i Germanwingsa. Dodao je da su postupci osposobljavanja ispravni, ali će ipak biti preispitani.
14:58 - Spohra su novinari pitali i je li pilot napravio pogrešku kada je napusti kokpit, a odgovor je bio da nije. Rekao je i da u najgorim noćnim morama nisu mogli zamisliti da će se nešto ovako dogoditi u njihovoj kompaniji. Još nema naznaka koji je bio kopilotov motiv za ovakav potez.
14:50 - Osvrnuo se i na pitanje sigurnosti kokpita. 'Ono što se dogodilo je tragični pojedinačni događaj. Mi pokušavamo riješiti zagonetku. Nijedan sustav nije mogao spriječiti takav događaj,' rekao je i dodao da su kao odgovor na terorističke prijetnje ojačana vrata kokpita tako da se 'ne mogu otvoriti ni oružjem'.
Mogu ih otvoriti samo piloti pomoću koda koji napamet zna cijela posada.
14:45 - Na konferenciji za medije službenik iz Lufthanse rekao je da su u njihovoj podružnici Germanwingsu 'apsolutno bez riječi i doboko šokirani' najnovijim informacijama.
'Nisam mogao ni zamisliti da situacija može postati još gora', rekao je dužnosnik.
Kopilot je s obukom počeo 2008. godine i prvo je radio kao stjuard. Carsten Spohr rekao je na konferenciji za medije da nije bilo ništa neobičo u rezultatima njegove obuke.
'Ovo je daleko najužasniji događaj u povijesti kompanije', rekao je.
14:25 - Njemački ministar prometa rekao je da je potresen informacijama iz Francuske. Dodao je da je teorija o namjernom rušenju zrakoplova uvjerljiva. Objave su uznemirile i španjolskog premijera. Mariano Rajoy napisao je kako je duboko potresen informacijama dobivenim od strane istražitelja. Na letu je bilo 50 Španjolaca.
14:19 - 'Potreseni smo uznemirujućim izjavama francuskih vlasti. Naše misli i molitve i dalje su s obiteljima i prijateljima žrtava', poručili su iz Germanwingsa.
We are shaken by the upsetting statements of the French authorities. 1/3
— Germanwings (@germanwings) March 26, 2015
12:58 - Kopilot Germanwingsa preuzeo je potpunu kontrolu nad zrakoplovom i namjerno počeo spuštanje, rekli su dužnosnici na današnjoj konferenciji za medije. Član posade namjerno je srušio zrakoplov.
Francuski tužitelji, pozivajuće se na snimke iz kokpita, rekli su da je pilot napustio kokpit nakon čega se nije mogao vratiti. Njemački državljanin Andreas Lubitz (28) ostao je sam u pilotskoj kabini nakon pilotovog izlaska. Nije ga htio pustiti natrag i odveo je u smrt putnike i osoblje zrakoplova. Bio je živ u trenutka udara.
Posljednjih 30 minuta
Na konferenciji je objašnjeno što se događalo posljednjih 30 minuta u kokpitu prije strašne tragedije.
Prvih 20 minuta razgovor između pilota i kopilota bio je prijateljski, a onda je upravljanje preuzeo kopilot jer je pilot otišao u zahod. U tom trenutku kopilot je pokrenuo ubrzano spuštanje zrakoplova. Tužitelj je njegov potez opisao kao 'dobrovoljnu akciju'.
Preostalih 10 minuta pilot se pokušavao vratiti u kabinu. Kucao je na vrata međutim odgovora nije bilo. Na snimkama se čuje zvuk disanja kopilota do trenutka udarca.
'Čuli smo nekoliko vapaja kapetana koji je tražio da uđe. Identificirao se putem interfona, ali odgovora nije bilo. Kucao je na vrata i tražio da se otvore, ali odgovora nije bilo', rekao je Brice Robin.
'Najvjerojatnije tumačenje je da je kopilot odbio otvoriti vrata pilotu i da je srušio avion. Namjera mu je bila uništiti avion', rečeno je na konferenciji za medije.
Kopilot je cijelo vrijeme disao normalno i nije izustio niti jednu riječ nakon što je pilot napustio kabinu. Na konferenciji je rečeno i da kopilot nije poznat kao terorist, te da ne znaju koje je religije.
Nema elemenata terorističkog čina
Tužitelj Brice Robin rekao je da nema elemenata koji ukazuju na to da se radi o terorističkom činu. 'Ne mogu to nazvati ni samoubojstvom, ali to je legitimno pitanje', rekao je.
Kontakta između kontrolnog tornja Marseille i aviona, unatoč brojnim nastojanjima da stupe u kontakt s avionom posljednjih nekoliko minuta, nije bilo.
Robin je rekao i kako misli da su žrtve tek u posljednji trenutak shvatile što se događa. Na snimkama se, naime, čuju krikovi doslovno u posljednjim trenucima snimanja. Obitelji stradalih su u šoku i ne mogu vjerovati što se dogodilo.
Na istrazi trenutno radi oko 500 ljudi, a oteana je zbog udaljenog mjesta nesreće. Svako tijelo odvozi se pomoću helikoptera jer je planina vrlo strma. Proces će trajati tjedan dana.
11:35 - Prema pisanju francuskih medija, istraga o padu zrakoplova krenula je u poptuno drugom smjeru nakon što je preslušavanjem snimke iz kokpita otkriveno da su se pilot i kopilot uoči pada posvađali, piše Mirror.
Četiri stručnjaka iz Inteprola pridružila su se francuskim istražiteljima koji pokušavaju shvatiti zašto se jedan od pilota zaključao u pilotsku kabinu. U jednom trenutku je onaj koji je ostao u kabini navodno stolicom blokirao vrata. Piloti su na njemačkom jeziku vikali jedan na drugog, nakon čega je onaj koji je bio van kabine pokušao razbiti vrata.
Podsjetimo, kapetan Airbusa A320 imao je 6000 sati letenja iza sebe, a njegov kopilot 630 i tek se pridružio Germanwingsu. Još nije poznato koji od njih je bio zaključan u kokpitu.
09:45 - Kopilot Airbusa Germanwingsa koji se srušio u utorak u francuskim Alpama zaposlen je u rujnu 2013. u toj zrakoplovnoj tvrtki, a imao je iza sebe 630 sati leta, objavila je u četvrtak Lufthansa.
Lufthansa, vlasnica Germanwingsa, nije potvrdila informacije iz izvora bliskog istrazi po kojima je jedan od dva pilota ostao za upravljačem, dok je drugi ostao blokiran izvan pilotske kabine.
'Učinit ćemo sve da dobijemo više informacija i nećemo sudjelovati u nagađanjima. Istraga o uzrocima nesreće povjerena je kompetentnim tijelima', kazao je sa svoje strane Germanwings.
Pilot je imao više od deset godina iskustva te više od 6000 sati leta na letjelicama Airbusa, objavio je Germanwings već u utorak.
U četvrtak ujutro nastavljena je akcija izvlačenja tijela i potrage za drugom crnom kutijom iz zrakoplova, objavila je francuska policija. Vremenski uvjeti na mjestu nesreće povoljni su, javio je novinar AFP-a.
Zracna luka Dusseldorf #Dusseldorf #Germanwings @dnevnikhr @novahr pic.twitter.com/kQ0d4Vp5A5
— Ivana Ivanda (@IvandaIvana) March 26, 2015
8:25 - Jedna od većih enigmi kod pada Airbusa Germanwingsa jest zašto piloti nisu javili ništa što se događa s avionom iako su padali 18 minuta.
Instruktor letenja Boris Popović kaže, uz napomenu da su to sve nagađanja, da je moguće da nije radila radioveza ili su pak piloti bili onesposobljeni. Do prekida radioveze moglo bi doći u slučaju požara, a najgore je ako do toga dođe ispod pilotske kabine gdje su smješteni svi uređaji, veli Popović.
Piloti bi pak mogli biti onesposobljeni u slučaju pucanja vjetrobranskog stakla kad dolazi do eksplozivne dekompresije. Popović ne vjeruje da je riječ o terorizmu jer je avion predugo padao.
Stručnjaci zapanjeni neobjašnjivim ponašanjem pilota Airbusa A320
7:00 - New York Time objavio je kasno u srijedu, prenoseći riječi neimenovanog istražitelja, kako snimke zvukova iz pilotske kabine njemačkog zrakoplova, koji se u ponedjeljak srušio u francuskim Alpama, pokazuju da je jedan od pilota napustio pilotsku kabinu i nije se u nju mogao vratiti prije početka pada zrakoplova.
Istražitelj je izjavio kako je do tog trenutka komunikacija između pilota bila rutinska.
"Čovjek izvana prvo je lagano kucao na vrata, ali nije bilo odgovora. Zatim je vrata udario snažnije, ali bez odgovora", izjavio je istražitelj za New York Times dodavši kako zvukovi upućuju na to da je pilot pokušavao razbiti vrata kako bi se vratio u pilotsku kabinu.
Neslužbene informacije: Pukao je prozor na kokpitu
U srijedu su pronađene crne kutije iz zrakoplova, a istražitelji kažu da će njihova analiza potrajati tjednima ili čak mjesecima. Iznijeli su precizne podatke o tijeku kobnih trenutaka.
Posljednji put kontroli leta piloti su se javili u 10:30 sati, poslije toga je zrakoplov počeo gubiti visinu, a u 10:41 je udario u planinu, što znači da jučerašnje informacije o vremenu pada nisu bile točne. Rekli su da vremenski uvjeti bili uobičajeni, ali svejedno se provjerava jesu li utjecali na pad zrakoplova. Francuski istražitelji ne znaju ni razlog polusatne odgode polijetanja iz Barcelone.
Detalji toga će biti otkriveni u koordiniranoj istrazi sa španjolskim istražiteljima. Prve neslužbene informacije kažu kako je prozor na kokpitu pukao, a za nekoliko sekundi se dogodila dekompresija te su piloti s okomitim letom pokušali stabilizirati avion prije nego što su se onesvijestili, rekao je u javljanju uživo iz Pariza za Dnevnik Nove TV reporter Danijel Vrbota.
U četvrtak se očekuje dolazak članova obitelji poginulih putnika na mjesto nesreće.
Podsjećamo, Airbus A320 njemačke niskobudžetne zrakoplovne tvrtke Germawings srušio se u utorak u zabačenim francuskim Alpama pri čemu je poginulo svih 150 putnika i članova posade, uključujući 16 školske djece. (Hina/D.D.N.)
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook