Na DNEVNIK.hr-u održano je šesto sučeljavanje uoči parlamentarnih izbora. Gosti Mislava Bage odgovarali su na aktualna pitanja o obrazovanju.


Mislav Bago, urednik i komentator, sučeljava političare ključnih stranaka koje pretendiraju na vladajuću poziciju u državi.

Sučeljavanje o obrazovanju na portalu Dnevnik.hr
Mislav Bago Foto: Andrea Paić/DNEVNIK.hr

Vezani članci Sučeljavanje na portalu DNEVNIK.hr Burno na sučeljavanju. Vučković: "Ponudila sam ostavku premijeru, odbio ju je", Bulj: "Poticaje dijelite onima koji ne znaju koliko sisa ima krava" Sučeljavanje na portalu Dnevnik.hr Žustro sučeljavanje na DNEVNIK.hr-u: Mislav Bago pitao goste lažu li narod nerealnim obećanjima, zaiskrilo oko INA-e

U šestom sučeljavanju o obrazovanju sudjeluju Radovan Fuchs (HDZ), Sabina Glasovac (Restart), Igor Peternel (Domovinski pokret) i Marija Selak Raspudić (Most).

Kojom školskom ocjenom biste ocijenili rad ministrice Blaženke Divjak?

Fuchs: Da se toliko radilo, koliko se ulagalo u PR bilo bi bolje.

Bago: Dvojka, trojka?

Fuchs: Ah, tako nekako.

Glasovac: Nedovoljan. Sustav je u kaosu. Nije se konzultirala struka.

Peternel: Ocjena nula. Vrlo, vrlo loše. To je jedan od ključnih resora, možda najvažniji u svakoj Vladi. Ministrica nije položila ispit.

Selak Raspudić: Ne bih joj dala nedovoljan jer bi mogla ići na popravni. Dajem joj dvojku da ode iz sustava i vrati se struci.

Fuchs: Most je doveo ministricu Divjak na tu poziciju, kada ste napustili Vladu.

Selak Raspudić: Most je iskoristio demokratsko pravo da glasa drugačije od ostatka Vlade i bio je izbačen. Plenković se tada narugao demokraciji.

Treba li se u slučaju drugog vala organizirati online nastava ili biti malo ''labaviji''?

Glasovac: Bizarene odluke zadnjih tjedana dovodile su djecu i roditelje do ludila. Ja bih pripremala kao da će biti online.

Peternel: Ja bih pripremao kao da će školska godina biti normalna. Važna je interaktivnost.

Glasovac: Slažem se da ništa ne može zamijeniti normalnu nastavu. Podrška roditeljima je bila slabašna. Trebamo se pripremiti najgori scenarij.

Selak Raspudić: Treba biti racionalan, sve se više okreće na online. Naš temelj je dijalog uživo. Nama u fokusu trebaju biti oni koji su zanemareni, a to su roditelji koji su iznijeli najveći teret.

Fuchs: Treba učiniti kompilaciju jednog i drugog. Koliko god je moguće treba djecu vratiti u škole i vrtiće, ali vidjeti koje su ugrožene skupine pa ih maknuti iz sustava. Isključiva online nastava nije rješenje.

Je li normalno da se razred ne padne s četiri jedinice?

Peternel: Nije normalno. Već 6 mjeseci govorim o upitnosti ove školske godine.

Selak Raspudić: Time je ministrica priznala da sve nije provedeno kako spada. Cinično je da učenici nisu puno ni izgubili jer je pitanje kakvo bi im to znanje s ovakvom reformom bilo preneseno.

Fuchs: Ja ne bih povećavao na četiri jedinice, nego bih prepustio nastavnicima da ocjenjuju učenike.

Selak Raspudić: Bio bi iskorak kad se ministrica ne bi pravila da je ovo njezin najveći uspjeh.

Fuchs: Kad HDZ bude sastavljao vladu, resor obrazovanja neće biti prepušten nijednoj drugoj stranci. HNS je inzistirao na tome da dobiju to ministarstvo.

Peternel: Argumentacija ne stoji, izlazak Mosta ne može biti opravdanje što je ključan sustav predan HNS-u.

Glasovac: Obrazovanje je žrtva političke korupcije. HDZ je suodgovoran.

Državna matura da ili ne?

Selak Raspudić: Presudno je da se procesi obavljaju kako spada.

Peternel: Treba ga prevrednovati.

Fuchs: Daje djeci jednake uvjete, ali nažalost došlo je do degradacije sustava. Ministar Jovanović je problematizirao neka pitanja državne mature, a to je rezultiralo time da su neki fakulteti vratili prijamne ispite.

Glasovac: Matura mora ostati, ali treba uspostaviti sustav vanjskog vrednovanja obrazovanja tijekom cijelog školovanja.

Od ove godine možete pasti na eseju, a proći Hrvatski jezik.

Peternel: Nije normalno. Problem je što programi nisu kompatibilni.

Selak Raspudić: To je dokaz lutanja. Sv evisi o raspoloženju ministrice.

Fuchs: Treba biti sastavni dio ispita. Bezveze je da se piše esej, a na kraju se ne vrednuje.

Glasovac: Suluda ideja, dokaz da Vlada nije imala obrazovnu politiku. Sve je ovisilo na koju bi se nogu ustala ministrica.

Treba li i knjige prebaciti online, da djeca ne nose teške torbe?

Selak Raspudić: Ja sam imala tešku torbu, pa sam preživjela. Nije sve u kilaži. Mogu se knjige podijeliti u sveske.

Fuch: Rješenje je u prelasku na cjelodnevnu školu u kojoj bi završili zadaće. Išao sam u školu u Njemačkoj, tamo smo zadaću pisali kod kuće samo kad bismo napravili neku svinjariju.

Peternel: Djeci ne trepa ajpedizacija, treba im kreda, ploča, šestar...

Glasovac: Ne vjerujem da nismo imali novca za ormariće u kojima bi ostavili knjige.

Je li fer da djeca biraju između vjeronauka i informatike?

Fuchs: Morate slušati neki od izbornih predmeta.

Selak Raspudić: Može i jedno i drugo, sugestivno je pitanje.

Peternel: Može i bez informatike, ona ničemu ne služi, djeca su informatički pismena.

Glasovac: Naš stav je što više izbornosti. Nemam ništa protiv pouke o vjeri, ali bilo bi bolje da djeca dobiju znanje o svjetskim religijama, to bi bila opća kultura.

Peternel: Treba postojati alternativa, ako ne postoji to je krivnja ravnatelja.

Selak Raspudić: U mojem razredu većina je išla na etiku. Treba osigurati alternativu.

Treba li djecu učiti o sustavu cijepljenja?

Fuchs: Djeca bi trebala biti prosvjećena i s te pozicije, ali trebalo bi to roditeljima.

Selak Raspudić: Trebamo imati u javnom prostoru raspravu o cijepljenju.

Glasovac: Treba temeljiti na zdravstvenim činjenicama, ne uvjerenjima.

Peternel: Od razgovora i edukacije ne treba bježati, ali je važno tko educira.

Bi li trebalo djecu u srednjoj školi podučavati kako se zaštititi u seksu?

Peternel: Ne bi trebalo. Obitelj je centar, ne vidim da bi bolju edukaciju moja kći dobila u školi nego od mame i tate.

Glasovac: Imamo obitelji u kojima se o tome ne razgovara. Ako ne saznaju kod kuće, tražit će informacije na internetu.

Peternel: Protiv sam pretjeranog petljanja države u intimu.

Fuchs: Treba, da. Ne vidim zašto djeca ne bi bila educirana.

Selak Raspudić: Djeca su dijelom educirana, uči se na biologiji. Općenito malo zaostajemo, misli se da djeca ne znaju ništa o seksu, a zapravo je vidljiva hiperseksualizacija.

Glasovac: Program se nažalost nije puno promijenio otkad smo mi išli u srednju školu, a nismo na biologiji dobili sve odgovore.

Selak Raspudić: Nije se ni ljudska biologija puno promijenila.

Bi li država trebala plaćati tinejdžerkama ginekološke preglede?

Selak Raspudić: To je dio besplatne zdravstvene zaštite.

Fuchs: Svi ginekološki pregledi su besplatni.

Glasovac: Mi kanimo osigurati besplatne higijenske potrepštine za žene i besplatnu kontracepciju.

Bi li Dnevnik Ane Frank trebao biti obvezna literatura?

Fuchs: Mislim da bi trebao.

Selak Rapudić: Laž je da je ispao, to nije ni bilo u lektiri. Razlog je što nema dovoljno tih knjiga u knjižnicama. Time ne dokazujemo svoju pravovjernost.

Glasovac: Tko sam ja da o tome odlučujem. Politika postavlja okvir, a struka odlučuje. Bilo bi mi drago da sam u osnovnoj školi mogla pročitati Dnevnik Ane Frank.

Peternel: Nemam za to kompetencije, postoje stručni ljudi koji to trebaju odlučivati.

Glasovac: Protiv sam toga da ministar propisuje što će biti u kazalištima.

Bi li svim učiteljima trebala porasti plaća ili samo onima koji više rade s djecom?

Fuchs: U našem programu je model vrednovanja nastavnika.

Peternel: Nastavnici ogorčeni jer im je osnovica mala, a povećanje ide na osnovicu.

Selak Raspudić: Borili su se štrajkom da dobiju koeficijente koji im pripadaju.

Glasovac: Svim učiteljima i nastavnicima treba povećati koeficijente 6,11 posto što su tražili. Nakon toga razzraditi sustav kvalitete i nagrađivanja.

Fuchs: Štrajk je bio OK što se tiče primanja, ali inzistiranje na koeficijentima je dovelo do toga da im ne jamči stabilnost da će ga dobiti jer ga svaka Vlada može skinuti.

Peternel: Ako je bilo OK, što su naša djeca radila kući dva mjeseca?

Selak Raspudić: Pokazali su da im je od financija važnije dostojanstvo.

Glasovac: Najbjednije ponašanje Plenkovića je ponašanje prema učiteljima i nastavnicima.

Selak Raspudić: Imali smo predivne koruptivne afere, a premijer je rekao da će napraviti strategiju.

Fuchs: Što vi mislite da se HDZ ne boti protiv korupcije, ne zaustavlja istrage...

Selak Raspudić: Ne zaustavlja, već ih tempira uoči izbora.

Treba li država platiti užine u školama?

Fuchs: Da, ali je pitanje je li to financijski izdrživo. lako je reći osigurajmo, ali treba vidjeti koliki je proračun.

Glasovac: Treba pročačkati da se kroz EU fondove proširi baza.

Selak Raspudić: Ne možemo nabavljati tablete, a da djeca nemaju obrok.

Peternel: Apsolutno da, ali ne bilo kakve nego zdrave obroke.

Ocjena rektora Borasa?

Selak Raspudić: Trojka.

Peternel: Trojka.

Fuchs: ne bih ga ocijenio.

Glasovac: Ne znam kako bih ga ocijenila, imao je nepotrebno kontroverzan mandat.

Što mislite o ideji da Milan Bandić dobije počasni doktorat?

Fuchs: Mislim da ne bi bilo u redu.

Peternel: Aposlutno neprihvatljivo, klasični sukob interesa.

Selak Raspudić: Ideja je bila loša, zato je i propala.

Glasovac: Sramota i vrijeđa inteligenciju.

Jeste li markirali?

Glasovac: Jesam.

Selak Raspudić: Nije mi nepoznat koncept.

Petrenel: Jesam, i ponosan sam na to.

Fuchs: Naravno da se markiralo, to je pričinjalo veselje.

Koji ste predmet najviše mrzili?

Peternel: Latinski.

Fuchs: Markirali smo ovisno o ispitivanju.

Selak Rapudić: Markirala sam zbog problema ranog buđenja.

Glasovac: Kemija mi nije bila drag predmet.

U proteklim debatama gosti su zaratili na temama ustaša i partizana te migranata, a zaiskrilo je i na debati o pravosuđu i lokalnoj samoupravi. Burno je bilo i sučeljavanje o gospodarskim temama, a najžešće se raspravljalo o INA-i. Žestoka rasprava vodila se i o kulturi i medijima. 

Tematska sučeljavanja

Pred nama je još nekoliko tematskih sučeljavanja: zdravstvo, poljoprivreda te financije i bankarski sustav.