Obavijesti Video Pretražite Navigacija
'ONA JE NAŠA NADA, MAJKA, ZORA, IVANA ORLEANSKA'

Stručnjaci o obožavanju Kolinde Grabar Kitarović

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Na Facebooku Kolinda Grabar Kitarović ima više od 330 tisuća likeova. Ne samo da je debelo nadmašila suparnike iz političkih krugova, nego i poznate pjevače i sportaše.

'Svjetlo naše i nada naše političke scene… predsjednica, majka, kraljica Hrvatica…Bog vam dao snagu i moć da ustrajete u svemu…nije lako plivati s morskim psima. Zato hrabro, ne dajte se!!'

'Neka nam živi naša kraljica hrvatskog pučanstva. Kraljice voli svoj narod i vodi u budućnost.'

'Kolinda naše svjetlo, naša Majka Tereza, Ivana Orleanska, i Amelia Mary Earhart. Naša zvijezda najveća. Ni Mao Tse Tung joj nije ravan. Samo tako, šakom po stolu!'

'Hvala ti Bože na našoj prekrasnoj predsjednici. Kako je lijepo vidjeti ovakvo jedinstvo hrvatskog naroda. Neka pati koga smeta, naša kraljica ljudi svoj narod, neka nam bude blagoslovljena.'

Ovo je tek mali dio međusobno vrlo sličnih komentara koje sljedbenici Kolinde Grabar Kitarović svakodnevno pišu ispod objava na njezinom službenom Facebook profilu.

Predsjednica na popularnoj društvenoj mreži ima za jednog hrvatskog političara nevjerojatnih više od 330.000 likeova. Usporedbe radi, njezin prethodnik Ivo Josipović ima ih tri puta manje manje (114 tisuća), a čelnici dviju najvećih političkih stranaka na Facebooku za njom debelo kaskaju. Šef SDP-a Zoran Milanović broji nešto manje od 50 tisuća, a šef HDZ-a Tomislav Karamarko tek nešto malo više od 82 tisuće likeova.

Uvjerljiva dominacija

Pročitajte i ovo Ivan Anušić Rat na društvenim mrežama Ministar Anušić dopunio Milanovićevu anketu na Facebooku, evo što je napisao Slika nije dostupna Prvi objavio Dnevnik Nove TV Politico o bivšoj predsjednici kao kandidatkinji za čelo NATO-a: ''Može se pohvaliti jednim od najimpresivnijih životopisa''

Novinar portala Zimo, Hrvoje Jurman, kaže da predsjednica sa svojim 'lajkovima' uvjerljivo dominira ne samo na političkoj sceni, nego na Facebooku ima više fanova i od popularnih pjevača i sportaša. Hvali i rad ekipe koja je zadužena za vođenje stranice. 'Usprkos kritikama zbog populizma, broj lajkova i većinom pozitivnih komentara na njezinoj stranici pokazuje da se ljudima sviđa način na koji komunicira putem ove društvene mreže', kaže Jurman.

Da zna kako oduševiti na društvenoj mreži najbolje je pokazala kada je na Facebooku osvanuo video u kojem pozdravlja Hrvatsku rukometnu reprezentaciju u svlačionici uoči utakmice s Poljskom na Europskom prvenstvu.



Tih 17 sekundi rukovanja s rukometašima pregledano je 627 tisuća puta, komentirano 1200 puta, a lajkano 38.000 puta. Nakon povijesne pobjede objavljen je još jedan video, ovaj put s terena, koji je polučio sličan uspjeh - 605 tisuća pregleda, 1300 komentara i 50 tisuća likeova.

Sve društvene mreže Kolinde Grabar Kitarović, pa tako i Facebook, vodi Služba za odnose s javnošću Ureda predsjednice RH. Negativne komentare, rekli su nam, ne uklanjaju, ali brišu one koji 'sadrže pogrdne nazive, vulgarnost, vrijeđanje i nepoštivanje drugih kao i govor mržnje i pozivanje na netoleranciju'. Odluku o uklanjanju donose administratori. I dok se predsjednici mogu slati privatne poruke, nije moguće pisati na 'zid', ali iz Ureda naglašavaju da se radi o uobičajenoj praksi kada se radi o Facebook stranici javne osobe. 'Najdraža, najljepša i jedina majko naša i nado i zoro i svitanje naše. Vi ste osvojili tu medalju, uvijek uz ovaj napaćeni narod, uvijek kad je najteže. I krečit ako treba i na stadion, uvijek uz narod i za narod naš hrvatski, Hrvate, katolike i sve one koji se tako osjećaju. Volimo vas najviše na svijetu. Konačno imamo kraljicu kakvu zaslužujemo', bio je jedan od komentara ispod videa.

Komunikacijska stručnjakinja i kolumnistica portala Dnevnik.hr dr.sc. Gabrijela Kišiček ovakve i slične reakcije smatra u najmanju ruku pretjeranima jer je i Kolinda samo osoba i političar i nije, kaže, nikakvo božanstvo.  'Ali mislim da to nije njezina krivica. Ja mislim da ona to ne radi proračunato da bi privukla sljedbenike. Jednostavno je takva, a reakcije su takve vjerojatno jer toga prije nije bilo. I sada smo se grčevito toga ulovili i pretjerujemo u reakcijama i obožavanju', kaže Kišiček i dodaje da su nazivi kraljice Hrvata, komentari s religijskim momentima i slično karakterističniji za biračko tijelo HDZ-a, iako smatra da predsjedničina publika prelazi okvire te stranke.

'Stalno čekamo mesiju. Ne oslanjamo se sami na sebe'

Profesor Tihomir Cipek smatra da su neobične reakcije, posebno česte na društvenim mrežama, odraz hrvatske autoritarne političke kulture. 'Ljudi u Hrvatskoj traže jednu osobu koja bi vodila naciju. I dio tih ljudi nalazi tu osobu u njoj' , kaže Cipek. Objašnjava da kao narod nismo skloni oslanjanju na same sebe.

'Stalno se čeka neki mesija koji ima čarobna rješenja. Traži se autoritarni vođa da svojim čarobnim rješenjima, dobrotom i znanjem spasi naciju. Stalno imate tu politiku koja se oslanja na izuzetne vođe', kaže ovaj politički analitičar.

Kada govori o predsjednici, odnosno njezinim javnim nastupima, psiholog prof.dr.sc. Josip Burušić ističe da radi ono što bi političari trebali raditi. 'Intenzivno koristi sve dostupne socijalne mreže, izravno komunicira s građanima, koristi kratke i brze poruke, unosi ogromnu količinu pozitivnih emocija, smije se i vedra je, pokazuje ljudsku srdačnost i toplinu. Pa tko bi mogao reagirati negativno na pozitivne emocije? Ona takav moderni pristup, kombinira s tradicionalnim, u ovim krajevima osobito popularnim sredstvom političkog promoviranja - masovnim obilascima gradova i sela, gdje se rukuje, pozdravlja, slika i ima izravni doticaj s građanima. Sviđalo se to nekomu ili ne, ali to je sastavni dio onoga što političari trebaju i mogu činiti', smatra Burušić.



A upravo za vrijeme tih obilazaka javnost je imala priliku svjedočiti kako komentari iz virtualnog svijeta postaju način komunikacije u stvarnom svijetu.

U srpnju prošle godine 'Majke Srebrenice' predsjednicu Grabar Kitarović su tako pozdravile riječima 'Dobrodošla kraljice Balkana', a riječ 'kraljice' često se može pročitati i u komentarima ispod njezinih Facebook objava.

Kada je svoj ured privremeno premjestila u Split, častili su je smokvama, ali i poezijom.  'Mili Bože moj, živnuo je narod tvoj', naslov je pjesme koju je Kolindi Grabar Kitarović napisala prodavačica sa splitske tržnice. Vukovarci su je pak dočekali zagrljajima i suzama na ulici, a Kišiček kaže da velika količina obožavanja proizlazi iz poruke koju odašilje da o svemu i sa svima može razgovarati.

Rezultati istraživanja

No, popularnost Kolinde Grabar Kitarović u istraživanjima javnog mnijenja ipak je ponešto drugačija od one na društvenim mrežama gdje je jako teško pronaći negativan komentar.

Prema rezultatima istraživanja Dnevnika Nove TV o prvoj godini mandata, rad predsjednice u ovom trenutku odobrava 58 posto građana. Njezin prethodnik Ivo Josipović je 2011. godine, nakon godinu dana na Pantovčaku imao podršku od 87 posto.

Iako 54 posto građana smatra da je rad Predsjednice u skladu s očekivanjima, za njih 30 posto taj rad je ispod očekivanja. Za prvu godinu mandata ocijenjena je nižom ocjenom nego Ivo Josipović u istoj situaciji. Ona je dobila prosječnu ocjenu 3,4, a Josipović 3,9.

No, Josipović je najbolji dokaz da velika popularnost ne znači previše u utrci za Pantovčak. Za 4 godine i Grabar Kitarović dobit će priliku da (ne)potvrdi svoju popularnost, a psiholog prof.dr.sc Josip Burušić ne bi se čudio kada bi i ona doživjela sudbinu sličnu Josipovićevoj.  'Hrvati su nacija kratkog pamćenja, loše političke kulture odnosa prema svemu bivšem i skloni su pretjerano vjerovati svemu i svačemu, bez bilo kakve kritičke refleksije. Ukratko, Hrvati su nacija 'očaravanja i razočaravanja'. Reći će netko, za političare idealna politička nacija', kaže Burušić, ali dodaje da Grabar Kitarović ima bolje šanse da bude dugotrajnije zapamćena.

'Trebalo bi vidjeti drugu stranu'

A zbog rezultata nedavnih istraživanja i profesor Cipek pod upitnik stavlja predsjedničinu popularnost, unatoč hvalospjevima koji se svakodnevno nižu na Facebooku.  'Sve su ankete pokazivale da su i Stjepan Mesić i Ivo Josipović bili popularniji dok su obnašali dužnost. Kod ljudi koji podržavaju njezinu političku orijentaciju, ona je izuzetno popularna. Ali trebalo bi vidjeti drugu stranu, postoji li obrnuto načelo, je li izrazito nepopularna kod onih koji nisu za nju glasali, koji ne dijele njezine stavove. Mislim da bi se pokazalo da je', kaže profesor Cipek koji smatra da Grabar Kitarović za svoje biračko tijelo radi upravo ono što to tijelo očekuje. To je pokazala ne samo odlascima na utakmicu nego i pismom upućenim Miloradu Pupovcu.

'Ona kod njih izaziva jedan katarzičan osjećaj duhovne povezanosti s njom jer, u interpretaciji ljudi koji za nju glasaju i podržavaju je, konačno netko govori ono što narod misli', kaže Cipek. Uvjeren je da je predsjednica od izbora izgubila dio glasača i simpatizera, no oni koji su ostali uz nju, smatra, još su se više i emotivnije vezali. Ti birači su, kaže, birači HDZ-a.

'Ona zapravo podržava ovu podjelu mi ili oni. Oni koji se u tome 'mi' prepoznaju još je više podržavaju, još emocionalnije', objašnjava Cipek.

I dok on smatra da predsjednica često zauzima političku poziciju koja nije pozicija pomirenja, kao i da zbog načina na koji komunicira prestaje biti integrativni, odnosno povezujući faktor , dr. sc. Gabrijela Kišiček smatra da Grabar Kitarović ima stav 'ravnopravna sam i svi ćemo mi nešto zajednički, razgovorom ćemo doći do rješenja'.

Uspoređujući je s njezinim prethodnicima, Kišiček navodi karakteristike za koje vjeruje da kod ljudi izazivaju drugačije reakcije.

'Porukama koje ne odašilje ne stvara neprijateljstvo'

'Pristupačnost – Ivo Josipović nije odražavao takvu pristupačnost svima. Stjepan Mesić je bio kao čovjek iz naroda, ali na drugačiji način. Mesića je karakterizirao taj neki cinizam. Pričao je viceve, izrugivao se, ismijavao, imao je on svoj klub obožavatelja, međutim to nije bilo baš za široke mase. Ona je ujedinila izvedbeno tu neku jednostavnost, primjerenost, umjerenost je možda najbolja riječ, glasom, gestom, mimikom. Sadržajno poruke koje odašilje nisu poruke kojima stvara neprijateljstvo', kaže Kišiček i dodaje da postoje i oni koji je ne vole, 'ali oni je ne bi voljeli što god da napravi'.



Komunikacijska stručnjakinja smatra da je predsjednica potpuno drugačija od političara na kakve smo navikli posljednjih 25 godina.

I profesor Cipek na kraju zaključuje da predsjednica svojim simpatizerima vraća osjećaj zajedništva koji im nedostaje u svijetu surove konkurencije. Ali ne zaustavlja se tu.

'Problem je u tome što se iz njezinih izjava stječe dojam da se ono može uspostaviti tek kad se potisnu oni koji ga sprječavaju, koji navodno ne dozvoljavaju narodu da postane harmonična cjelina. A to ne pridonosi zajedništvu, nego vodi u sukobe', objašnjava Cipek.

Mora dobro paziti da ne razočara simpatizere

Oni koji je simpatiziraju, Kolindi Grabar Kitarović tepaju da je lijepa, pametna, plemenita, a padaju i 'teže' riječi pa je na Facebooku nazivaju primjerice spasiteljicom pa i moguće najznačajnijim vođom od kralja Tomislava.

Predsjednica će zato morati dobro paziti da ih nekim svojim postupkom ne razočara, jer kako kaže Kišiček -'što više uzdižete kvalitete neke osobe to je onda pad koji uslijedi nakon razočaranja jači i veći'.

 

 

 

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene