Izgradnja Pelješkog mosta (Foto: Pixsell,Ivo Cagalj)
Izgradnja Pelješkog mosta (Foto: Pixsell,Ivo Cagalj)

Hrvatske su autoceste krenule u realizaciju projekta cestovne povezanosti s južnom Dalmacijom na sustav mreža autocesta Republike Hrvatske na potezu od čvora Metković do budućeg mosta Pelješac i od čvora Doli do grada Dubrovnika.


Riječ je o projektu gradnje autoceste do budućeg mosta Pelješac i gradnji autoceste do Dubrovnika. HAC je objavio natječaj za izradu studijskih dokumenata koji, između ostalog, obuhvaćaju i izradu idejnog rješenja s procjenama troškova gradnje i izradu prometnog modela.

Vezani članci Ivan Penava, Andrej Plenković (Foto: Davor Javorovic/PIXSELL) Plenković o prosvjedu u Vukovaru: "Nema prosvjeda, koliko sam ja shvatio", Penava: "Razgovarali smo neozbiljno" Na Sušaku se gradi bolnica (Dnevnik.hr) Za 2 i pol godine na Sušaku bi trebala niknuti bolnica popularno nazvana "Za majku i dijete": ''Više od 60 tisuća kvadrata se gradi ovdje pred nama''

Predložena je i trasa buduće autoceste te neki od tehničkih uvjeta po kojima bi se autocesta gradila. Jutarnji list piše da se u HAC-u slažu kako je gradnja autoceste u dvije faze, ako se gleda građevinski, skuplja, no gledajući na dulje razdoblje ima i svoje benefite. Naime, nakon gradnje poluautoceste na njoj se može naplaćivati cestarina i na taj način akumulirati sredstva za nastavak gradnje.

Početak kod čvora Metković

Prema prijedlogu HAC-a, trasa autoceste prema Pelješkom mostu počela bi kod čvora Metković, a završila kod čvora Duboka netom pred mostom. Dužina trase je 18,4 kilometra, a proteže se iznimno zahtjevnim terenom te bi na njoj trebalo sagraditi čak deset raznih objekata ukupne dužine 9530 metara, što je više od 50 posto trase.

Riječ je o pet tunela, od kojih su najduži tunel Ježevac od 3290 metara i tunel Rujnica u dužini od 1000 metara. Drugi izuzetno zahtjevni objekt je novi most preko Neretve. Njegova je predviđena dužina čak 1540 metara.

Mogući troškovi gradnje trenutno se procjenjuju s velikom dozom opreza, a mogli bi iznositi oko 17 milijuna eura po kilometru za puni profil autoceste. U tom bi slučaju ovih 18,4 kilometra autoceste u punom profilu stajalo oko 312 milijuna eura, odnosno 2,3 milijarde kuna. U čvoru Duboka završila bi autocesta i počela nova državna cesta koja bi se spuštala na Pelješki most i prolazila preko poluotoka. 

Prema troškovniku iz 2009. godine, kada je potpisan ugovor za gradnju ove prometnice, ova dionica autoceste stajala je 3,675 milijardi kuna bez PDV-a. To znači da bi gradnja 47 kilometara autoceste čvor Metković - Pelješki most i čvor Doli - Dubrovnik koštalo malo manje od šest milijardi kuna.

Kad se tome doda cijena gradnje Pelješkog mosta i nove ceste preko Pelješca, dolazi se do iznosa od oko devet milijardi kuna za povezivanje krajnjeg juga države s ostatkom zemlje preko teritorija Hrvatske, piše Jutarnji.

Rok za izradu studijskih dokumenata devet mjeseci

Prema natječajnoj dokumentaciji, rok za izradu studijskih dokumenata je devet mjeseci, a nakon toga Vlada mora donijeti odluku hoće li i na koji način ići u gradnju nastavka autoceste prema Dubrovniku. U Vladi i HAC-u računaju i na financiranje ovog projekta iz fondova EU.

Ako se donese odluka o gradnji autoceste, u optimističnoj varijanti bilo bi potrebno tri godine za izradu potrebne dokumentacije. Ako bi dokumentacija u tom roku bila ishođena, HAC bi krajem 2022. mogao raspisati natječaj za početak radova.

Za prvu dionicu rok gradnje je 30 mjeseci i da danas počnu radovi, ta dionica ne bi bila završena prije ožujka 2022. godine.