Prema Vladinu prijedlogu, prijevoz bi se mogao naručiti i preko elektroničke aplikacije, ukinulo bi se ograničavanje broja dozvola za taksi, a cijenu usluga prijevoznici bi određivali sami.
Pročitajte i ovo
Opet isti taksi-prijevoznik
Uzeo taksi i platio nestvarnu cijenu! "Taksist je bio agresivan, rekao je - što me j*beš!"
Oglasile se i predstavničke tvrtke
Dostavljači i taksisti o radu preko aplikacija: "To je moderno ropstvo, proživio sam pakao. Biti pošten i je*en u Hrvatskoj ne ide"
Jedna od predviđenih novosti jest da prijevoznici biraju sredstvo koje će koristiti za naplaćivanje vožnje - taksimetar ili elektroničku aplikaciju. Pritom Uberu nije udovoljeno da se registrira kao poseban oblik prijevoza.
Vlada procjenjuje da će se liberalizacijom tržišta taksi-usluga najmanje udvostručiti broj taksista kojih je sada oko 3000, što je premalo za Hrvatsku kao turističku zemlju. Očekuje se da će primjenom novog zakona pojeftiniti usluga taksija.
Budući vozači taksija koji nemaju valjane licence, morat će, prema prijedlogu, imati najmanje 21 godinu i imati dobar ugled, što uz ostalo znači da neće moći taksirati ako su bili pravomoćno kažnjavani odnosno ako su u zadnje dvije godine platili kazni u vrijednosti većoj od 25.000 kuna. Budući pravilnik propisat će i starost taksi-vozila, a postojeći taksisti sa svojim licencama mogu poslovati još pet godina. Uvodi se i nova početna kvalifikacija za vozača koja će biti samo za taksi.
Budući taksisti polagat će teorijski ispit, a ukida se obveza trogodišnje stručne škole.
Novost je i da će jedinice lokalne samouprave morati izdavati dozvole za obavljanje taksi-usluge na svom području svim vlasnicima licence, a ne, kao dosad, samo onima sa svog područja. To primjerice znači da će netko iz kontinentalne Hrvatske moći legalno taksirati na obali. Cijena dozvole pritom neće smjeti biti veća od 10 posto mjesečne neto plaće na području jedinice lokalne samouprave koja dozvolu izdaje.
Od ostalih novosti novog zakona, nevezanih uz usluge prijevoza taksijem, proširuje se nacionalni registar cestovnih prijevoznika i sve se digitalizira, te se uvodi mikroprijevoz – javni prijevoz na poziv u slabo naseljenim mjestima. Stvaraju se i uvjeti za integrirani prijevoz putnika, što znači da će zakon omogućiti da se putnik prilikom putovanja vozi s jednom kartom raznim vrstama prijevoza.
Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao je na sjednici Vlade da Vlada nova zakonska rješenja predlaže radi prilagodbe tržišnim trendovima, novim oblicima prijevoza i regulativi Europske unije.
Ustvrdio je da bi dozvole za taksiste primjenom novoga zakona mogle pojeftiniti čak 300 posto te kazao kako bi jedan od rezultata primjene trebalo biti pojačano zapošljavanje.
Novo zakonsko rješenje, po Butkovićevim riječima, donosi i potpunu reformu linijskoga županijskog prijevoza, to jest osigurava minimum prijevozne ponude, što bi, kako je rekao, trebalo potaknuti pozitive demografske trendove.
Ministar je napomenuo da je prijedlog zakona u javnoj raspravi odnosno savjetovanju izazvao golem interes, s oko 6000 komentara.
Bitno je da zakon stupi na snagu prije početka glavne turističke sezone i stoga Vlada predlaže hitnu parlamentarnu proceduru, rekao je Butković.
U obrazloženju hitnog postupka navodi se, među ostalim, kako bi se početkom turističke sezone, kada skokovito poraste razina prijevozne potražnje, uz sada neriješena pitanja, kao posljedica nedonošenja ovoga zakona nastavila negativna tržišna kretanja na prijevoznom tržištu također i u formi obavljanja prijevoza putnika osobnim automobilima bez potrebnih licencija i dozvola, a što bi produbilo negativna događanja u prijevozu putnika.
Naime, kako se navodi, postupanjem nadležnih inspekcijskih službi te presudama nadležnih prekršajnih sudova utvrđeno je kako na tržištu prijevoza putnika osobnim automobilima posluje velik broj fizičkih i pravnih osoba koje imaju sklopljen ugovor za korištenje aplikacije Uber, ali koristeći tu aplikaciju, prijevoz obavljaju protuzakonito, bez potrebnih licencija i dozvola.
Kako broj nelegalnih prijevoznih aktivnosti u tom smislu raste, to valja zaustaviti i spriječiti utvrđivanjem adekvatnog zakonskog okvira, što se i čini ovim zakonom, kažu u Vladi.
Prijedlog novog zakona o prijevozu u cestovnom prometu trebao bi omogućiti liberalizaciju tržišta taksija i građanima omogućiti dostupniji i jeftiniji prijevoz taksijima te konačno pružiti zakonsko rješenje koje će moći odgovoriti na potrebe suvremenog tržišta i stoljeća u kojem živimo, poručivalo je Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture tijekom javne rasprave o prijedlog zakona, dok su udruge taksista prosvjedovale, pa i podnijele prijavu Državnom odvjetništvu (DORH) protiv ministra Olega Butkovića zbog zlouporabe položaja i ovlasti jer u proteklo vrijeme nije zabranio ilegalni rad Ubera u Hrvatskoj. (Hina)