Može li Hrvatsku voditi profesionalni menadžer?
Pročitajte i ovo
Dosadna kampanja
Politički analitičar o mogućoj ustavnoj krizi: "To je neodgovorno i zabrinjavajuće"
Osvrnuo se i na odluku MIP-a
Bačić nakon burne rasprave u Saboru: "Nisam vidio skromniju pripremu, Hajdaš Dončić ni sam nije vjerovao u to što radi"
Pa nije uobičajeno, nigdje to u Europi ne postoji, ali očito da može. Postoje dobre pretpostavke da to tako bude. Jasno se govori da je hrvatska politika u krizi, a ja mislim da nam treba više politike, a manje stručnosti. Problemi se neće riješiti čarobnim štapićem. Ako menadžer nema političku podršku, neće uspjeti.
Što mislite koja bi mogla biti njegova motivacija?
Moć je mogućnost da nešto promijeni, da unaprijedi, to je sigurno jedan od važnih motiva. Vidimo da su ga i prije kontaktirali, imat će tu poteškoće jer nije nezavisna osoba. Biti će nekom vrstom zavistan od dobre volje MOST-a i HDZ-a koji su ga predložili za mandatara.
Tihomir Orešković je mandatar - Karamarko: 'Hrvatska više nema pravo na eksperimente'
Kako komentirate činjenicu da je on već prije nekoliko mjeseci bio kontaktiran i zapravo pripremljen na visoku funkciju u mogućoj novoj Vladi?
S jedne stranke strane, kad stranke nisu imale dovoljno snažnih ljudi. Ako sam dobro informiran on je bio predložen za ministra financija. Rekao bih da tu proizlaze dva bitna problema. Obično ljudi misle da jedan dobar menadžer može dobro voditi državu. Država ima druga načela, poduzeća imaju sasvim druga načela. Recimo u poduzećima vi ćete hijerarhijski odlučivati, a ovdje ipak morate koordinirati. Dogovoriti sa dvije stranke kao i sa ostalim parlamentarnim zastupnicima ako želite neku volju.
S druge strane, kao menadžer imate potpuno jasne ciljeve, maksimizirati prihod poduzeća, dok ovdje za cilj morate imati javno dobro hrvatske političke zajednice i svih našig građana i građanki. Da biste došli do javnoga dobra trebate biti čovjek kompromisai imati onda poluge moći da unutar stranke koja vas podržava da nametnete svoju volju.
Kako bi mogla izgledati nova vlada?
S obzirom na odabir mandatara, mislim da bi to mogla biti jedna kombinacija strane uglednih političara, ljudi koji imaju političko iskustvo, koji su već bili nekad političari ili pri ministarstvima kao pomoćnici i ljudi koji mogu dobro politički komunicirati sa svojim strankama.
Što se može iščitati iz vrlo kratkog govora novog mandatara?
Mislim da je naš madatar vlade sklon jednom kratkom govoru, ne može se ništa iščitati. On je kurtoazno zahvalio, zaželio samom sebi i svima nama puno sreće, možda neki komunikacijski stručnjaci mogu nešto iščitati. Možda vide neku vrstu nesigurnosti u njegovom nastupu, nepoznavanje tečnog hrvatskog jezika s obzirom da je velik dio života proveo u inozemstvu. Nešto sadržajno se ne može iščitati.
Mislim da je hrvatska javnost zaslužila nekoliko rečenica koje bi govorile barem o smjericama kuda bi vlada, ako se sastavi, išla. Posao predsjednika vlade Republike Hrvatske je da probije neke barijere, tako i jezične. Svi smo ipak razumjeli što je gospodin govorio, takod a bismo vjerojatno oprostili dikciju na koju nismo naviknuti, no mislim da bi ipak bilo dobro da se reko, to su glavni zadaci nove vlade.
Predsjednica potvrdila - mandatar je Tihomir Orešković
Kazao je 'da nam sutra bude bolje nego danas' i 'tu smo da svi zajedno služimo hrvatskom narodu'.
To su uobičajene fraze, svaki hrvatski građanin želi da mu bude bolje sutra nego što je to danas, no vidjet ćemo kako će se to ostvariti, odnosno, početak bi trebao biti u ponedjeljak na konstituirajućoj sjednici Sabora.
Može li on biti novi most između MOST-a i Domoljubne koalicije?
Ne mislim da on može na taj način funkcionirati, mislim da će on biti u vrlo nezavidnoj poziciji jer vi ste zapravo uvijek ovisni o volji tih stranaka i vrlo teško da će moći svoje samostalne odluke moći progurati ako nema podršku te dvije stranke. Treba vidjeti i ostale članove vlade, treba vidjeti kakva će biti situacija u parlamentu, ali načelno to je glavni problem. Zato je ovo u Europi izuzetak, menadžer na čelu vlade koji nema jedan jaki politički legitimitet jer je problem kako da provede odluke u politici. To su zapravo političke odluke. Nema stručnih odluka, sve su stručne odluke i političke odluke i ovise od nekih vrijednosti.
Trebaju li Tomislav Karamarko i Božo Petrov biti aktivni sudionici izvršne vlasti ili će kontrola biti samo iz Sabora?
Oni na neki način moraju sudjelovati u političkoj vlasti jer onda će komunikacija biti bolja. Kao neki podpredsjednici vlade, da u neposrednom kontaktu odlučuju zajedno s gospodinom Oreškovićem, novim mandatarom Vlade, da bi to bilo puno praktičnije od njih. Ono što se tu postavlja je što hrvatska javnost ne zna koji će program zapravo provoditi vlada. Što će biti sa zdravstvenim osiguranjem, mirovinskim osiguranjem, drugim stupom, to ništa nije posredovano.
Očekivali smo od mandatara da ipak barem nekoliko rečenica kaže o glavnim smjernicama hrvatske politike. Ne mora sve reforme objasniti, ne može se ući u svaki detalj, ali vidjeti koje bi to glavne reforme vlade nastojale poduzeti.
Premijer na odlasku, Zoran Milanović, danas je izravno optužio Crkvu da se uplela u pregovore.
Nema dokaza da se crkva uplitala i da je bila upletena, no vrlo je jasno da se dio crkve podržavao HDZ, odnosno koaliciju MOST-a i HDZ-a, o tome nema dvojbe. U konačnici, dio je to javno i rekao.
Jesu li korektni takvi javni istupi crkvenog klera?
Mislim da bi bili puno korektniji da ne dolaze postfestum već da se to unaprijed kaže i da se pozove građane za koga bi glasali. Nisam sklon ovom skrivanju iza, treba se jasno reći, pa nek građani odluče. Onda bi se vidjelo da velik dio građana ne dijeli mišljenje Katoličke crkve, odnosno njezinog dijela.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook