317 poginulih u prometu u prošloj godini alarm je za izmjene Zakona o sigurnosti na cestama. Kazne za vozače bit će drakonske - do 20.000 kuna i 60 dana zatvora.
MUP u akciju sprječavanja prometnih nesreća kreće strožim zakonom. Prolazak kroz crveno, vožnja u suprotnom smjeru ili pod utjecajem alkohola, kao i odbijanje alkotesta kažnjavat će se i do 20.000 kuna. Ivan iz Zagreba nema ništa protiv drakonskih kazni. "Trebale bi se povećati kazne. To bi spriječilo nesreće", smatra.
Anto iz Zagreba smatra da je cifra od 20.000 kuna ništa za milijunaša, no za one koji nemaju puno, kaže, to je omča oko vrata. Iz Udruge sigurnost u prometu navedene mjere vide kao vatrogasne. Ističu da više treba raditi na prevenciji.
Georg Davor Lisicin iz udruge Sigurnost u prometu upozorava: "Ide se opet jednom mjerom koja je uglavnom usmjerena ka represiji dok se ove sustavne mjere još uvijek ne žele ili ne stignu poduzeti."
Prijedlozi Zakonu stižu sa svih strana. Pravobraniteljica za djecu traži da se djeca zatečena izvan sjedalice u automobilu ili bez kacige na biciklu prijavljuju socijalnoj službi. Prijedloge imaju i Hrvatske autoceste. Žele vremenski ograničiti stajanje na zaustavnom traku u slučaju nesreće, kao i zabraniti vožnju bez zimske opreme.
Davor Bičanić iz HAC-a kaže kako im zaustavljena vozila i zaustavljeni kamioni na autocesti otežavaju posao, a utječu i na sigurnost ostalih sudionika.
Ipak, najviše prašine podigao je prijedlog da seza ponavljače teških prekršaja oduzme vozilo, čak i ono koje nije u vlasništvu prekršitelja.
Bez auta bi privremeno mogli ostati oni koji su najmanje dvaput pravomoćno kažnjeni za vožnju u krivom smjeru ili odbijanje alkotestiranja, zatim oni koji su najmanje dvaput pravomoćno kažnjeni jer su vozili dok im je oduzeta vozačka, koji su dvaput kažnjeni jer im je alkotest pokazao iznad 0,5 promila te oni koji su dvaput kažnjeni za vožnju u naselju 50 km/h iznad ograničenja.
Iznajmljivači automobila i poslodavci kojima je prijevoz primarna djelatnost od takve mjere strahuju. Zamjenik predsjednika Udruženja autoškola pri HGK-u Denis Peloza ističe: "Imate, naravno, situaciju da jedno vozilo može voziti 5 ovlaštenih vozača firme, je li to vozilo kategorije A, B, C, D - svejedno, i dalje tvrdimo da je prekšitelj upravo onaj koji upravlja vozilom - vozač."
Sudski vještak za promet Goran Husinec naglašava da se recidivisti često nalaze za upravljačem vozila koji nije u njihovu vlasništvu. Svima poručuje da pripaze kome daju ključeve.
"Ako je vozilo u vlasništvu neke druge strane firme, onda, nažalost, ta firma ili taj vlasnik vozila morat će tužiti njega ili se od njega nekako naplatiti za to vozilo", kaže Husinec.
Prijedlog zakona uskoro bi mogao u saborsku proceduru. Iz resornog Ministarstva očekuju da će na snagu stupiti prije ljeta.
"Ne činite prekršaje, pa nećete biti kažnjeni"
Praksa oduzimanja vozila recidivistima poznata je u Italiji i Velikoj Britaniji. No upućeni kažu kako je njihovo zakonodavstvo teren za to pripremalo znatno dulje. Hoće li se po novom zakonu doista moći oduzeti vozilo, otkrio nam je Rajko Horvat, prometni stručnjak sa Fakulteta prometnih znanosti.
Napomenuo je da takvu praksu imaju i druge države i poručio: "Ne činite prometne prekršaje pa nećete biti pod takvom sankcijom, a zaštitit ćete sebe i druge u prometu“, ističe.
Spomenuo je i one koji iznajmljuju vozila. "Svi oni koji iznajmljuju vozila, oni će imati uvid u takve vozače i imat će mogućnost ne iznajmljivati takvim osobama."
Prema prijedlogu zakona, potrebne su dvije pravomoćne presude za oduzimanje vozila. "Svaka prekršajna sankcija će se provesti. Svi oni koji poštuju prometne propise neće biti pod sankcijama, a to je i intencija zakona - da se poštuju propisi", ponovio je Horvat.
Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.