MiG 21 (Foto: Dusko Marusic/PIXSELL)
MiG 21 (Foto: Dusko Marusic/PIXSELL)

Skandal s MiG-21 avionima koji su kupljeni i remontirani u Ukrajini, prenijeli su i ruski mediji.


Nakon što je otkriveno da avioni MiG-21 iz sovjetske ere koje su Hrvati kupili od Ukrajinaca ne mogu letjeti i da su 'sklepani' od sumnjivih dijelova u Ukrajini bivši hrvatski ministar obrane Ante Kotromanović rekao je da će se ubiti ako se dokaže da je on kriv za počinjene malverzacije, piše ruski RT.

Hrvatske sigurnosne službe i Ministarstvo obrane su otvorile istragu o ugovoru s Ukrajincima sklopljenom 2013. godine koji je u potpunosti potkopao borbenu sposobnost Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Hrvatska je platile više od 21 milijun kuna za popravak i modernizaciju 7 MiG-21 borbenih aviona te kupnju još 5 aviona istog tipa.

No, novih 5 MiG-ova, ispostavilo se, 'sklepani' su od sumnjivih i dotrajalih dijelova iz cijelog svijeta. Postoje ozbiljne indicije da su trupovi MiG-ova došli iz Bugarske, krila iz Alžira, dok su sovjetskog porijekla spremnici za gorivo, pišu ruski mediji. 

Bugarska je ranije izvijestila NATO da su njihovi MiG-ovi uništeni, pa se postavlja pitanje kako su bugarski dijelovi došli u Ukrajinu. 'Alžirska' krila su na sebi imala oznake na francuskom i neka ćirilićna slova koja su omogućila se se prati njihovo porijeklo.

Da bi stvar bila još gora, kada su hrvatski predstavnici došli vidjeti 5 MiG-ova koje su namjeravali kupiti, Ukrajinci su 'LEGO avione' zamijenili onima iz Jemena.

Remont 7 hrvatskih zrakoplova u Odesi također je bio sumnjiv od samog početka. Prema ugovoru, glavni probni pilot HRZ-a, brigadir Ivan Selak, morao je obaviti probne letove na 'popravljenim' avionima prije konačne primopredaje. No, Ukrajinci mu nikada nisu dozvolili da poleti - izgovarali su se na 'loše vrijeme' i 'rizik od letenja iznad naseljenih područja'. Na kraju, kada su zrakoplovi nakon 'remonta' trebali odletjeti natrag u Hrvatsku Ukrajinci su ih zbog 'ratnog stanja' vratili u kamionima - rastavljene. Sada je potpuno jasno zašto - zrakom nikada ne bi došli do Hrvatske.

Kada se stigli u Hrvatsku, jednom od 'popravljenih' aviona zatajio je motor dok je letio na visini od 13.000 metara, a u drugom radar navodno uopće nije radio. Kasnije je objavljeno i da su u sebi i dalje imali komunikacijsku opremu sovjetskog tipa koja jedva da može biti kompatibilna s NATO standardima. Nedostajale su i zapadnjačke oznake koje su potrebne da bi se hrvatsko zrakoplovstvo moglo priključiti NATO misijama.