Igračke, nakit, stvari za kućanstvo, odjeća - sve po ultraniskim cijenama plus agresivni marketing. Recept je to kineske platforme Temu, koja je munjevito osvojila svjetsko tržište. No sada je pod povećalom jer je Europska komisija pokrenula istragu. Sumnjaju da platforma prodaje proizvode koji mogu štetiti potrošačima.
Podijelite
Od odjeće preko stvari za kućanstvo i nakita pa do dodataka za prehranu. Može se listati do besvijesti. Sve po ultraniskim cijenama, pa se kupuje i što treba i što ne treba.
Ante iz Zagreba rekao je da je nekoliko puta kupovao na platformi Temu, ali da kvaliteta nije dobra, a Mia je rekla: "Neke stvari su se pokidale već u roku od mjesec dana. Ali, evo, kupili smo tepih koji je fenomenalan još uvijek, a mislili smo da ćemo dobiti plahticu."
I onaj tko nije kupio ništa upućen je o čemu se radi. "Može se naći svega, od igle do lokomotive. Znači, što god hoćeš, to ćeš naći i cijena je super. Nisam nikada naručivao, ali je supruga uzimala", rekao je Marin.
Sad je Europska komisija odlučila uzeti stvari u svoje ruke te je pokrenula istragu protiv kineske platforme.
"Zbog sumnje na probleme sa sigurnošću proizvoda koji se ondje prodaju, također potencijalne štetnosti za zdravlje i u konačnici sumnje da se prodaju neki ilegalni proizvodi", objasnila je Biljana Borzan, zastupnica u EU parlamentu.
U udruzi potrošača kažu da je tu više problema. Prije svega, prema Zakonu o digitalnom trgovanju, potrošač mora znati s kim trguje. U ovom slučaju, dodaje Ana Knežević iz Udruge za zaštitu potrošača, to nije tako.
"Druga stvar, eliminiraju se neki trgovci koji su pokazali da su nepošteni, ali ne može nitko kontrolirati jesu li se ponovno vratili, prodaju se krivotvorine... Ima i ona suglasnost, onaj CE znak, nitko ne provjerava je li to sukladno europskim propisima ili nije", rekla je Knežević.
Jesu li jeftina maska za mobitel ili igračka opasni po zdravlje, malo tko se pita dok trpa u virtualnu košaricu. Uz krilaticu ''kupuj kao milijarder'' i ultraniske cijene, kineska platforma munjevito je osvojila europsko tržište te ima više od 90 milijuna mjesečnih korisnika.
"Preko Instagrama sam čula za njih, stalno izlazi i tako sam se onda priključila, ali nisam išla gledati što ima zapravo", rekla je Mirna.
Instagram i TikTok prepuni su takozvanih Temu haula, gdje se pokazuje tko je što kupio, a oglasi iskaču sa svih strana.
"Pokažu ti stvari koje i ne znaš da ti trebaju. Meni baš sad pokaže neku plastičnu kanticu koja se zakači na ormarić od kuhinjskog elementa pa mi je taman za bacanje biootpada", nadodala je Mia.
"Internet bilježi i što smo pregledavali i ono što smo gledali, sve za što se nisam odlučila kupiti su oni registrirali i sad će mi se ponuditi, još ako je povoljnija cijena. To svijetli, vuče vas i sigurno će se potrošač odlučiti to kupiti", rekla je Knežević.
Europska komisija izrazila je zabrinutost i zbog agresivnog marketinga. Konstantni popusti mame na novu kupnju. I tako ukrug. No koliko tome Komisija doista može stati na kraj?
"Očekujem da će se donijeti zakon koji će strogo regulirati te probleme kako ne bi to ostalo samo na izražavanju zabrinutosti jer ako to ostane na tome, bit će mnogih koji će to onda kršiti", poručila je Borzan.
Ako se istragom sumnje pokažu točnima, Temuu prijeti drakonska kazna, i do 6 posto godišnjeg globalnog prometa. Iz kineske platforme priopćili su da će surađivati s regulatorima.