Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Polaznici zagrebačkih petih razreda osnovnih škola u svojoj školskoj lektiri imaju priliku naučiti riječi koje nikako nisu prikladne djeci njihove dobi.


Naime, među popisom lektire za osnovne škole, prema hrvatskom nacionalnom obrazovnom standardu u školskoj godini 2006./2007., nalazi se i Gavranov naslov 'Svašta u mojoj glavi'. 

Vezani članci Naslovnice knjige Anatomija jednog skandala Sudska drama "Anatomija jednog skandala" napeta je priča o pokušajima izbjegavanja zakona Jadranka Kosor Jadranka Kosor predstavila je svoju knjigu "Premijerka": "Nije obračun ni s kim. Istina nikad nikoga ne smije uvrijediti"

Priča je to o dječaku, polazniku trećeg razreda osnovne škole koji, na pomalo nespretan način, piše memoare u kojima progovara o svojoj zaljubljenosti u jednu djevojčicu te o odnosima među članovima svoje obitelji. 

Iako je namijenjena dječjoj populaciji, knjiga se nikako ne bi smjela naći među školskom lektirom. 

Zašto? 

Riječi poput 'zasrati', 'usrati' te dva puta spominjanje riječi 'kurva' potpuno su neprikladne za učenike petih razreda. Osim ako je svrha ove lektire 'proširiti' im riječnik i tim vulgarizmima. 
Postavlja se pitanje je li normalno da dvanaestogodišnjaci koriste gore navedene riječi? 

No, osim navedenoga, u knjizi se aludira i na seksualne radnje te na golotinju. 

Tako dječak kazuje djevojčici: 

'Skini suknju na pola minute, da vidim kako izgledaš kad si gola, da vidim da li ti imaš one dlake.' 

Još jedan primjer, kad su djeca naišla na par koji vodi ljubav na javnom mjestu: 

'Već smo bili jako daleko od svog sela, kad ugledasmo nekog čovjeka kako leži na nekoj ženi, a ona stenje. Bili su napola goli.' 

Ima još... 

'Čika Stanko ima ženu...Ponekad je istuče, ali nikada jako...On je tuče zato što ona uvijek nešto prigovara i naziva ga lijenčinom i neradnikom a takvo što nitko ne voli čuti.' 

Opravdava li se ovim citatom nasilje nad ženama? Uči li se djecu 'opravdanom' nasilju? Npr. možeš tući ženu ako ti prigovara i naziva te lijenčinom? 

Ekser, komšija, germa, bašča 

To su riječi koje naša djeca također uče u školskoj lektiri. Ne čavao već ekser, ne susjed već komšija, ne kvasac već germa, ne vrt već bašča. 

Zaključak

Postavlja se pitanje svrhe obrazovanja. Što uopće djeca danas uče u školama? Tko je uopće ovu knjigu uvrstio među školsku literaturu? 

Razumljivo je da dvanaestogodišnjaci moraju učiti o spolnosti, ali ne na ovakav vulgaran način. Ne na način da steknu viziju kako je normalno seksati se uz cestu. Ili, kako je normalno da dječak pita djevojčicu da vidi kako izgleda gola! 

Uvijek se pitamo tko je kriv za ponašanje današnje mladeži. Nikad ne bismo okrivili školsku literaturu. No, evo, i tu smo pronašli potencijalnog krivca.