Uredbu o pravima putnika u željezničkom prometu koja će se odnositi na sve zemlje članice i sve tipove usluga željezničkog prometa, izglasao je još prošli mjesec Odbor za promet i turizam, a sada su ju podržali i europarlamentarci na plenarnoj sjednici u Strasbourgu.
Pročitajte i ovo
Masovna tučnjava kod Pariza
Krvavi prizori u vlaku: Jednoj osobi sjekirom odsječena ruka, drugoj razbijena lubanja
NEKA MRIŽA ŠTO JE BILA, PROPELER MI JE UHVATILA
Opet problemi u Jadroliniji: Katamaran kasnio satima zbog konopa, pozvani ronioci
Uredba se odnosi na ažurirana pravila o pravima putnika u željezničkom prometu iz 2009. godine kojima je cilj poboljšati informiranje putnika o njihovim pravima te osigurati bolju pomoć osobama smanjene pokretljivosti, lakši pristup biciklistima, jasnije procedure o podnošenju prigovora te veće naknade za putnike u slučaju kašnjenja vlakova.
Prema novim prijedlozima, putnici će za kašnjenje vlaka između 60 i 90 minuta dobiti polovicu cijene karte. Ako vlak kasni između 90 i 120 minuta, naknada raste na 75 posto vrijednosti karte, a za kašnjenje dulje od 120 minuta putnici će dobiti puni iznos.
Također, ako je vlak otkazan, putnici imaju pravo na povrat novca u stopostotnom iznosu, a ako vlak zapne u prometu, željeznička kompanija je dužna dovesti putnike do stanice, alternativne polazne točke ili krajnjeg odredišta.
"Danas je velik dan za prava putnika koji će prema novim pravilima moći prenositi bicikle kada putuju vlakom, a osobe sa smanjenom mobilnošću će se moći osloniti na bolju pomoć na stanicama i u vlakovima", rekao je na sjednici poljski izvjestitelj Boguslaw Liberadzki (S&D).
Zastupnici su pojasnili da će sve željezničke kompanije koje djeluju na području EU-a morati garantirati besplatnu pomoć osobama s invaliditetom ili smanjenom pokretljivošću te će morati osigurati punu naknadu za izgubljenu ili oštećenu opremu za kretanje kao i za izgubljene ili ranjene terapijske pse. Prijedlog kompsnijr također obvezuje na prostor za bicikle. Uključuje sve željeznice osim gradskog prijevoza metroom i tramvajem.
Željezničke kompanije će putnicima morati pružiti i više informacija o postojećim pravilima, npr. navodeći na voznim kartama detaljne informacije o pravima putnika. Također se traži transparentnost u vezi rokova i procedura rješavanja pritužbi.
Na Uredbi je radila i hrvatska europaralmentarka Biljana Borzan.
"Prijedlog bolje regulira prava putnika koji imaju više karata za jedno putovanje, jer često u slučaju kašnjenja prvog vlaka, zakasnite na sljedeći. Uz to, regulira i pravo na informaciju. Dakle, putnik pri kupovini mora biti obaviješten o najboljim opcijama i o svojim pravima", kaže Borzan.
Trenutno samo pet zemalja članica (Belgija, Danska, Italija, Nizozemska i Slovenija) potpuno primjenjuje postojeća pravila za putnike u željezničkom prometu. Ostale zemlje članice su uspostavile različite stupnjeve izuzeća za međugradske domaće i za prekogranične gradske, prigradske i regionalne usluge. Zastupnici su zatražili i prekid korištenja stupnjeva izuzeća najkasnije u roku od godine dana od uvođenja novih pravila.
Europski zastupnici su usvojili Uredbu s 533 glasa za, 37 protiv i 47 suzdržanih. Nakon što Vijeće donese svoje stajalište, počet će pregovori o konačnom tekstu novog zakona. (Hina)