Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Hrvatska je na najboljem europskom položaju za transport nafte i plina, kažu stručnjaci. Ali političari zasad to nisu uspjeli kapitalizirati, no i premijerka i predsjednik vjeruju da još uvijek ima šanse osigurati energiju za Hrvatsku i Europu, a pritom i odlično zaraditi.


Da je Vlada s Rusima ušla u posao s plinom i Hrvatsku priključila u takozvani južni tok, riješili bi pitanje opskrbe plinom, ali mogli bi i zaraditi naplaćujući plin koji prolazi preko Hrvatske. No vlada je reagirala prekasno. Naši susjedi Srbi, Mađari i Slovenci od južnog toka će profitirati, a mi pokušavamo uloviti posljednji vlak. 'Gubimo jednostavno u mogućnosti kapitalizacije geoprometnog položaja, gubimo daleko više ako govorimo o prihodima. Kada bi računao po cijenama transporta unutarnjim ruskim to je na razini desetak godina kada bi pretpostavili da samo 200 kilometara trase ide kroz Hrvatsku. To je negdje oko milijarda dolara neto prihoda operateru sustava', rekao je Nenad Porges, bivši ministar gospodarstva. I sad je velik posao pred premijerkom.

Vezani članci Ivana Brkić Tomljenović: Oporavak gospodarstva - 5 Proučili smo što Vlada planira s novcem iz EU: Obećali otvoriti sto tisuća radnih mjesta, ono što predviđaju za obnovu od potresa tek je kap u moru Cjepivo AstraZenece protiv koronavirusa Premijer Plenković o problemu s isporukom AstraZenece: "Manjak nastojimo kompenzirati nabavom drugih cjepiva"

>> Rusija smatra Hrvatsku najatraktivnijom zemljom za ulaganje

'Mislim da sve šanse nisu izgubljene, radimo na tome. Ja očekujem da ćemo i da ću ja s kolegama potpisati nekoliko važnih ugovora i sporazuma', kazala je premijerka Jadranka Kosor. Postoji šansa za južni tok, priznaje i predsjednik, jer Hrvatska ima ono što drugi nemaju. 'Ugovori mogu biti realizirani ako se do određenog vremena riješi pitanje koridora. A nitko ne može ponuditi ono što može Hrvatska jer mi koridor imamo. Kod nas se može odmah gradit. Zato je Hrvatska u prednosti', rekao je predsjednik Stjepan Mesić.

Vlada je godinama odbijala i projekt prijevoza ruske nafte na svjetsko tržište preko terminala u Omišlju, projekt Družba Adria. Protiv su bile i eko udruge ali i crkva. Sada smo shvatili kako je i to veliki propust jer smo i tu mogli i riješiti pitanje opskrbe naftom ali i zaraditi. 'Imate jedan infrastrukturni projekt jednu energetsku autocestu bilo plinsku bilo naftnu na kojoj svatko tko provozi svakih sto kilometara plaća određenu nadoknadu', rekao je Porges. I tako je Hrvatska još jednom pokazala formulu kako uspješno propustiti sve prilike za razvoj. Unatoč propustima politike, hrvatski prometni položaj je neprocjenjiv.