Opasno korištenje mobitela u vožnji (Guliver/thinkstock/Pixell)
Opasno korištenje mobitela u vožnji (Guliver/thinkstock/Pixell)

Većina vozača u Hrvatskoj ima jednu opasnu naviku - koriste mobitel u vožnji, i to u podjednakoj mjeri i žene i muškarci. No, ipak s jednom razlikom - dok muškarci više vole razgovarati žene radije tipkaju po mobitelu, pokazala je HAk-ova opsežna studija.


U 2015. godini policija je evidentirala 38.988 prekršaja zbog nedopuštenog korištenja mobitela tijekom vožnje, a to predstavlja 4,8 posto svih prekršaja ili peti prekršaj po učestalosti. U Hrvatskoj se, naime, prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama mobitel može koristiti za vrijeme vožnje, ali samo uz hands-free uređaj. U suprotnom, kazna za prekršaj je 500 kuna.

U anketi HAK-a sudjelovalo je 267 osoba - od čega je muškaraca bilo 67 posto. Najviše je osoba od 25-39 godina (34,86%). Više od 20 godina vozačkog iskustva steklo je 39% ispitanika, a 8% ispitanika vozi manje od 2 godine. Dvije trećine ispitanika razgovara dnevno manje od 30 minuta mobitelom, 26% od 30 minuta do jednog sata, a ostali više od jedan sat.

U vožnji, tijekom upravljanja automobilom, 69 % ispitanika koristi mobitel. Više od trećine anketiranih - 37%, izjasnilo se da svjesno krši prometne propise, odnosno razgovaraju tako da mobitel drže u ruci. Analiza odgovora ankete prema spolu pokazuje da muškarci dvostruko češće priznaju da koriste mobitel u vožnji nego žene.

Vozači s mobitelima ignoriraju policiju, ali i policija njih

Kad razgovaraju, žene najčešće drže mobitel u ruci. Iako je taj način korištenja mobitela najučestaliji i kod muškaraca, zamjetan je visok postotak hands-free uređaja ugrađenih u vozila kojima upravljaju (30,6%). Žene gotovo dvostruko češće koriste slušalice u vožnji u odnosu na muške. U javnosti vlada predrasuda da mladi pretežno koriste mobitel u vožnji, međutim, analiza podataka iz ankete HAK-a pokazuje da mobitel ponajviše upotrebljavaju korisnici u dobi od 24 do 39 godina.

Kad je riječ o SMS-ovima, oko polovice anketiranih ponekad (42,7%) ili često (9,7%) čita poruke u vožnji. Nešto više od trećine ispitanih (35,5%) izjasnilo se da u vožnji piše i šalje SMS-ove.

HAK je radi utvrđivanja ponašanja vozača u vožnji i korištenja mobitela proveo i snimanje na karakterističnim cestovnim lokacijama. Ukupno je zabilježeno postupanje 11.504 vozača na 45 lokacija. Za upravljačem svakog četvrtog vozila sjedila je žena.

Tijekom promatranja ponašanja vozača više puta je uočeno da oni ni kod nailaska na patrolu prometne policije nisu pokušali prikriti da razgovaraju na mobitel, ali u nekoliko navrata ni policija nije našla za shodno upozoriti vozača na nepropisno ponašanje, navode u HAK-u.

Mjesta u Hrvatskoj gdje se najviše vozi s mobitelima

Od 11.504 osoba koje su upravljale motornim vozilom, njih 1059 ili 9,20% držalo je mobitel u ruci. Od toga, 831 osoba je razgovarala (držala mobitel prislonjen na uho), a 228 osoba je držalo mobitel u ruci u visini upravljača vozila i tipkalo po tipkovnici, odnosno zaslonu mobitela. S mobitelom u ruci zatečena su 792 muškarca (9,04%) i 267 žena (9,69%).

Sudeći po ponašanju u vožnji, muškarci su skloniji razgovoru - usmenoj konverzaciji telefonom (80,17%) od žena (73,36%). S druge strane, žene češće (26,64%) tipkaju po mobitelu nego muškarci (19,38%).

Neka mjesta u Hrvatskoj posebno odskaču po postotku snimljenih vozača s mobitelom u ruci:

Nedelišće s čak 20,7%

Gospić (Budačka ulica) 18,23%

Križevci (Koprivnička ulica) 17,69%.


Pri samom vrhu učestalosti korištenja mobitela nalaze se i autocesta A3 na dionici Ivanja Reka - Nova Gradiška sa 16,92% i državna cesta 1 na dionici Sv. Križ Začretje - Luka sa 16,33%.

Mobitel u vožnji isto kao - alkohol

O korištenju mobitela u vožnji provedene su brojne studije koje su, između ostalog, utvrdile različite vrste rastresenosti kod vožnje: vizualna - vozač ne gleda kuda ide, manualna - vozač ne drži ruke na upravljaču, kognitivna - vozač nije koncentriran na zadatak vožnje. Dokazano je da slanje SMS-a, ali i razgovaranje mobitelom bez uporabe hands-free uređaja u većoj mjeri narušava vozačevu sposobnost koncentriranja na promet jer on ne razmišlja o vožnji, nego o temi razgovora.

Studija koju je u Velikoj Britaniji proveo Transport Research Laboratory otkrila je da pisanje SMS-a usporava vrijeme reakcije za 46%, a razgovor mobitelom za 37%. Usporedbe radi, konzumacija alkohola 0,08 promila usporava reakciju za 13%. Dakle, vožnja pod 'utjecajem' mobitela, bilo da se razgovara s mobitelom u ruci ili na hands-freeju, remeti reakcije vozača na isti način kao i alkohol kod veće koncentracije u krvi. Primjerice, ako mladi vozač razgovara na mobitel i upravlja automobilom, njegove reakcije su kao u čovjeka od 70 godina.

Telefonski razgovori u vožnji četiri puta povećavaju vjerojatnost prometne nesreće u odnosu na vožnju bez telefoniranja. Čitanje i pisanje poruka u vožnji 23 puta povećava rizik nastanka prometne nesreće. Naime, odgovor na pisanu poruku u prosjeku traje oko 5 sekundi. Za to vrijeme automobil koji se kreće brzinom 60 km/h prevali 83 metra, a brzinom od 130 km/h čak 180 metara.