Zrakoplov Croatia Airlinesa (Foto: Croatia Airlines)
Zrakoplov Croatia Airlinesa (Foto: Croatia Airlines) Foto: Croatia Airlines

Kriza uzrokovana koronavirusom zrakoplovnim kompanijama u svijetu uzrokovat će rekordni godišnji gubitak od 84,3 milijarde USD, dok će zrakoplovni sektor i u 2021. godini bilježiti gubitak od najmanje 15,8 milijardi USD, a povratak na pretkriznu razinu očekuje se tek 2024. godine, navode prognoze IATA-e.


Croatia Airlines, hrvatski nacionalni prijevoznik, prvih devet mjeseci 2020. godine završava s financijskim rezultatom na koji je izravno utjecala pandemija koronavirusa, koja je uzrokovala najdublju krizu u povijesti civilnog zrakoplovstva.

Vezani članci Zrakoplov Croatia Airlinesa (Foto: Croatia Airlines) Croatia Airlines u listopadu povezuje Hrvatsku s 15 europskih odredišta Croatia Airlines (Foto: Igor Soban/PIXSELL) "Piloti vježbaju": Avioni Croatia Airlinesa danas će letjeti niže nego što ste navikli

Iz kompanije su priopćili da je epidemiološka kriza drastično smanjila potražnju za uslugama zračnog prijevoza, što je zajedno s nastalim prometnim ograničenjima u prometu nametnulo potrebu smanjenja kapaciteta i drastične rezove predviđenog reda letenja i to reduciranjem naleta, odnosno otkazivanjem ili smanjenjem letačkih operacija na postojećim linijama ili odustajanjem od uvođenja novih planiranih linija.

Prihodi smanjeni za 70 posto

Croatia Airlines je u prvih devet mjeseci 2020. ostvario operativni gubitak u visini od 222,4 milijuna kuna, koji s neto rezultatom financiranja daje neto gubitak od 243,5 milijuna kuna. Povećanje neto gubitka za 195,1 milijuna kuna u odnosu na isto razdoblje 2019. godine izravna je posljedica smanjenje potražnje za uslugom zračnog prijevoza u uvjetima globalne pandemije, što je kompaniji u razdoblju od travnja do rujna 2020. izravno smanjilo prihode za 70 posto. Posljedično je došlo do smanjenja naleta za 11.709 letova i pada broja prevezenih putnika od 69 posto (-1,168.190 putnika). Pritom se struktura naleta dodatno prilagođavala potrebama reduciranog prometa, a s obzirom na tržišne okolnosti veći je naglasak bio na korištenju flote Dash 8-Q400, čiji je kapacitet manji u odnosu na flotu Airbuseva 319/320.

Zbog smanjene potražnje za uslugama zračnog prometa u uvjetima epidemiološke krize Croatia Airlines zabilježio je pad putničkog prometa za više od 90 posto u travnju i svibnju, za 80 posto u lipnju, za 70 posto u srpnju, za 67 posto u kolovozu, te 80 posto u rujnu.

U prvih devet mjeseci 2020. godine broj putnika u domaćem redovitom prometu (prevezeno 142.958 putnika) manji je za 64 posto, u međunarodnom redovitom prometu (384.712 putnika) taj pad iznosi 69 posto, a u izvanrednom prometu (5.700 putnika) zabilježen je pad od 91 posto. Ukupno je u prvih devet mjeseci prevezeno 533.381 putnika, odnosno 1,168.190 putnika manje nego u istom razdoblju 2019. godine (-69 posto).

Posljedično su smanjeni i prihodi iz poslovanja za 59 posto u sklopu kojih je najizraženije smanjenje u putničkim prihodima, što je izravna posljedica drastičnog smanjenja potražnje za uslugama zračnog prijevoza.

U kompaniji se provodi niz mjera s ciljem da se ublaži utjecaj epidemiološke krize na poslovanje, a mjere se temelje na Smjernicama za racionalizaciju poslovanja pravnih osoba u državnom vlasništvu uslijed epidemije bolesti COVID-19 Vlade Republike Hrvatske vezanim za financijsko poslovanje i preispitivanje rashodovne strane poslovanja. Već u početku krize u ožujku ove godine u tvrtki su uvedene rigorozne mjere štednje u svim segmentima, što je uz potpisivanje sporazuma sa sindikatima o smanjenju prava iz kolektivnog ugovora te dogovorima s velikim brojem dobavljača rezultiralo značajnim uštedama u dosadašnjem dijelu godine. Operativni troškovi smanjeni su 43 posto, što je rezultat smanjenja razine prometa, ali i poduzetih mjera smanjenja troškova na svim razinama kompanije.

S obzirom na pogoršanje epidemiološke situacije te daljnjeg pada bookinga u narednom razdoblju (jesen i zima) ne očekuju se znatna poboljšanja, osobito zbog toga što je riječ o mjesecima niske sezone (zimska sezona) kada kompanija i u normalnim uvjetima ostvaruje gubitke. Dodatni problem u održavanju likvidnosti je nepredvidivost vremenskog trajanja krize uzrokovane pandemijom, a samim time i pritiska na novčane tijekove kompanije.
Poslovanje kompanije do kraja 2020. godine uvelike će ovisiti o vanjskim čimbenicima, odlukama i preporukama Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske, koje izravno utječu na mogućnost putovanja u domaćem i međunarodnom redovitom prometu, reciprocitetu pri ukidanju ili olakšavanju mjera na međudržavnoj razini te ostvarenju optimalne popunjenosti i prosječne tarife u uvjetima smanjene potražnje uzrokovane pandemijom Covid-19 virusa izravno (javnozdravstvena ograničenja) ili neizravno (financijski i sigurnosni razlozi).

Croatia Airlines kao hrvatski nacionalni zračni prijevoznik predstavlja strateški dio hrvatske prometne infrastrukture, što je itekako došlo do izražaja u ovom kriznom razdoblju jer je kompanija pridonijela održavanju prometne povezanosti hrvatskom gospodarstvu i građanima. Od početka krize do svibnja 2020. godine tvrtka je omogućila povratak u Hrvatsku za oko 23.000 hrvatskih građana, stavila se Vladi Republike Hrvatske na raspolaganje za prijevoz humanitarne pomoći, vraćanje hrvatskih vojnika iz Afganistana, a obavljeno je i više repatrijacijskih letova iz različitih dijelova Europe.