Zrakoplov Croatia Airlinesa, ilustracija (Foto: Croatia Airlines)
Zrakoplov Croatia Airlinesa, ilustracija (Foto: Croatia Airlines) Foto: Croatia Airlines

Kriza uzrokovana koronavirusom zrakoplovnim kompanijama u svijetu uzrokovat će rekordni godišnji gubitak od 84,3 milijarde USD, dok će zrakoplovni sektor i u 2021. godini bilježiti gubitak od najmanje 15,8 milijardi USD, a povratak na pretkriznu razinu očekuje se tek 2024. godine, navode prognoze IATA-e.


Croatia Airlines, hrvatski nacionalni prijevoznik, prvih devet mjeseci 2020. godine završava s financijskim rezultatom na koji je izravno utjecala pandemija koronavirusa, koja je uzrokovala najdublju krizu u povijesti civilnog zrakoplovstva.

Vezani članci Zrakoplov Croatia Airlinesa, ilustracija (Foto: Croatia Airlines) Vlada odobrila 600 milijuna kuna pomoći Croatia Airlinesu: Pandemija je imala razoran učinak na globalnu zrakoplovnu industriju Planovi za 2020. Pokazali kako im je koronavirus pokvario planove, dobro da im je smisao za humor ostao netaknut

Iz kompanije su priopćili da je epidemiološka kriza drastično smanjila potražnju za uslugama zračnog prijevoza, što je zajedno s nastalim prometnim ograničenjima u prometu nametnulo potrebu smanjenja kapaciteta i drastične rezove predviđenog reda letenja i to reduciranjem naleta, odnosno otkazivanjem ili smanjenjem letačkih operacija na postojećim linijama ili odustajanjem od uvođenja novih planiranih linija.

Prihodi smanjeni za 70 posto

Croatia Airlines je u prvih devet mjeseci 2020. ostvario operativni gubitak u visini od 222,4 milijuna kuna, koji s neto rezultatom financiranja daje neto gubitak od 243,5 milijuna kuna. Povećanje neto gubitka za 195,1 milijuna kuna u odnosu na isto razdoblje 2019. godine izravna je posljedica smanjenje potražnje za uslugom zračnog prijevoza u uvjetima globalne pandemije, što je kompaniji u razdoblju od travnja do rujna 2020. izravno smanjilo prihode za 70 posto. Posljedično je došlo do smanjenja naleta za 11.709 letova i pada broja prevezenih putnika od 69 posto (-1,168.190 putnika). Pritom se struktura naleta dodatno prilagođavala potrebama reduciranog prometa, a s obzirom na tržišne okolnosti veći je naglasak bio na korištenju flote Dash 8-Q400, čiji je kapacitet manji u odnosu na flotu Airbuseva 319/320.

Zbog smanjene potražnje za uslugama zračnog prometa u uvjetima epidemiološke krize Croatia Airlines zabilježio je pad putničkog prometa za više od 90 posto u travnju i svibnju, za 80 posto u lipnju, za 70 posto u srpnju, za 67 posto u kolovozu, te 80 posto u rujnu.

U prvih devet mjeseci 2020. godine broj putnika u domaćem redovitom prometu (prevezeno 142.958 putnika) manji je za 64 posto, u međunarodnom redovitom prometu (384.712 putnika) taj pad iznosi 69 posto, a u izvanrednom prometu (5.700 putnika) zabilježen je pad od 91 posto. Ukupno je u prvih devet mjeseci prevezeno 533.381 putnika, odnosno 1,168.190 putnika manje nego u istom razdoblju 2019. godine (-69 posto).

Posljedično su smanjeni i prihodi iz poslovanja za 59 posto u sklopu kojih je najizraženije smanjenje u putničkim prihodima, što je izravna posljedica drastičnog smanjenja potražnje za uslugama zračnog prijevoza.

U kompaniji se provodi niz mjera s ciljem da se ublaži utjecaj epidemiološke krize na poslovanje, a mjere se temelje na Smjernicama za racionalizaciju poslovanja pravnih osoba u državnom vlasništvu uslijed epidemije bolesti COVID-19 Vlade Republike Hrvatske vezanim za financijsko poslovanje i preispitivanje rashodovne strane poslovanja. Već u početku krize u ožujku ove godine u tvrtki su uvedene rigorozne mjere štednje u svim segmentima, što je uz potpisivanje sporazuma sa sindikatima o smanjenju prava iz kolektivnog ugovora te dogovorima s velikim brojem dobavljača rezultiralo značajnim uštedama u dosadašnjem dijelu godine. Operativni troškovi smanjeni su 43 posto, što je rezultat smanjenja razine prometa, ali i poduzetih mjera smanjenja troškova na svim razinama kompanije.

S obzirom na pogoršanje epidemiološke situacije te daljnjeg pada bookinga u narednom razdoblju (jesen i zima) ne očekuju se znatna poboljšanja, osobito zbog toga što je riječ o mjesecima niske sezone (zimska sezona) kada kompanija i u normalnim uvjetima ostvaruje gubitke. Dodatni problem u održavanju likvidnosti je nepredvidivost vremenskog trajanja krize uzrokovane pandemijom, a samim time i pritiska na novčane tijekove kompanije.
Poslovanje kompanije do kraja 2020. godine uvelike će ovisiti o vanjskim čimbenicima, odlukama i preporukama Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske, koje izravno utječu na mogućnost putovanja u domaćem i međunarodnom redovitom prometu, reciprocitetu pri ukidanju ili olakšavanju mjera na međudržavnoj razini te ostvarenju optimalne popunjenosti i prosječne tarife u uvjetima smanjene potražnje uzrokovane pandemijom Covid-19 virusa izravno (javnozdravstvena ograničenja) ili neizravno (financijski i sigurnosni razlozi).

Croatia Airlines kao hrvatski nacionalni zračni prijevoznik predstavlja strateški dio hrvatske prometne infrastrukture, što je itekako došlo do izražaja u ovom kriznom razdoblju jer je kompanija pridonijela održavanju prometne povezanosti hrvatskom gospodarstvu i građanima. Od početka krize do svibnja 2020. godine tvrtka je omogućila povratak u Hrvatsku za oko 23.000 hrvatskih građana, stavila se Vladi Republike Hrvatske na raspolaganje za prijevoz humanitarne pomoći, vraćanje hrvatskih vojnika iz Afganistana, a obavljeno je i više repatrijacijskih letova iz različitih dijelova Europe.

Još brže do svakodnevnih vijesti prilagođenih tebi. PREUZMI novu Još lakše do najnovijih vijesti o poznatima. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju